Gå til innhold

Jeg har akkurat begynt, men trenger hjelp


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte for ca. to uker siden "mitt nye liv".

Jeg veier ca. 127 kg, er kvinne, 25 år og er 1.66 høy.

Har fått plan hos veileder på treningssenter om å trene 50 minutter kondisjon to ganger i uken, pluss tre styrkeøvelser (med tre repitisjoner) to ganger i uken. I tillegg ville han at jeg skal ligge på 1500 kalorier om dagen.

Jeg har nå gjort dette en stund, men jeg sliter med at jeg stadig vekk er veldig sulten, svimmel osv.

Prøver å få i meg mat som skal mette, men sliter likevel.

Kan noen skjønne hvorfor? Er det bare en fase der kroppen prøver å tilvenne seg den nye livsstilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns 1500 kalorier høres lite ut. Ifølge kalorikalkulatorene på nett så forbrenner du ca. 2000 kalorier dersom du ikke er i noe som helst aktivitet i løpet av dagen, da du har en del kilo for mye på kroppen per i dag.

Med 2 kondisjonsøkter, 3 styrkeøkter og vanlig generelt aktivitetsnivå vil jeg tro du ligger på ca. 3000 kalorier forbrent per dag, kanskje til og med noe mer.

En slags tommelfinger-regel er å innta ca. 500 kalorier mindre enn det du forbrenner per dag, da vil du gå ned i vekt på en sunn måte. Det vil i ditt tilfelle bety å innta ca. 2500 kalorier. Men du kan jo prøve å øke til 2000, og se hvordan det går over et par uker?

Med kun 1500 kalorier innabords forstår jeg at du føler deg slapp etc...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veilederen din kostholdsekspert på noen måte, eller en "synser"? 1500 hørtes veldig lite ut i forhold til hva du sannsynligvis er vant til å spise/få i deg. (Jeg er definitivt en synser ;) )

Han er personlig trener, han som sa dette, og sa han hadde arbeidet med overvektige i over ti år.

Jeg syns 1500 kalorier høres lite ut. Ifølge kalorikalkulatorene på nett så forbrenner du ca. 2000 kalorier dersom du ikke er i noe som helst aktivitet i løpet av dagen, da du har en del kilo for mye på kroppen per i dag.

Med 2 kondisjonsøkter, 3 styrkeøkter og vanlig generelt aktivitetsnivå vil jeg tro du ligger på ca. 3000 kalorier forbrent per dag, kanskje til og med noe mer.

En slags tommelfinger-regel er å innta ca. 500 kalorier mindre enn det du forbrenner per dag, da vil du gå ned i vekt på en sunn måte. Det vil i ditt tilfelle bety å innta ca. 2500 kalorier. Men du kan jo prøve å øke til 2000, og se hvordan det går over et par uker?

Med kun 1500 kalorier innabords forstår jeg at du føler deg slapp etc...;)

Føler det er veldig lite ja. Så du mener jeg bør gå ned i vekt selvom jeg øker til 2000 kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din vil få et lite sjokk ja over å plutselig bare få 1500 kcal for dagen, så jeg ville starta med rundt 2000. Når du blir mett av den matmengden etterhvert, kan du synke litt mer. Mest behaglige, og den letteste måten å ungå å sprekke med en gang, synes jeg er å sakte gå ned på kalorier. iallefall når du har spist nok til å komme opp på en så høy vekt , så blir det litt av en overgang å gå ned til bare 1500 kcal.

Synes det er kjempe bra at du tar tak i vekta nå, og jeg håper virkelig du lykkes! Og et tips om du sliter med smerter i knærne, så er sykling og svømming veldig grei cardio. Mølla kan være litt tortur om man har kneproblemer, som ofte oppstår ved kraftig overvekt. Svømming er iallefall min favoritt, merker ingen smerte i knærne, og man kjenner ikke svetta renne, noe som for min del pleier å klø :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din vil få et lite sjokk ja over å plutselig bare få 1500 kcal for dagen, så jeg ville starta med rundt 2000. Når du blir mett av den matmengden etterhvert, kan du synke litt mer. Mest behaglige, og den letteste måten å ungå å sprekke med en gang, synes jeg er å sakte gå ned på kalorier. iallefall når du har spist nok til å komme opp på en så høy vekt , så blir det litt av en overgang å gå ned til bare 1500 kcal.

Synes det er kjempe bra at du tar tak i vekta nå, og jeg håper virkelig du lykkes! Og et tips om du sliter med smerter i knærne, så er sykling og svømming veldig grei cardio. Mølla kan være litt tortur om man har kneproblemer, som ofte oppstår ved kraftig overvekt. Svømming er iallefall min favoritt, merker ingen smerte i knærne, og man kjenner ikke svetta renne, noe som for min del pleier å klø :p

Tusen takk for tips, skal ta det med meg. Jeg liker å svømme. Tror jeg øker til 2000 kalorier neste uke, om det ikke blir bedre. Jeg er skikkelig fokusert på at jeg skal klare dette denne gangen. Ønsker ikke å få helseproblemer når jeg blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er personlig trener, han som sa dette, og sa han hadde arbeidet med overvektige i over ti år.

Føler det er veldig lite ja. Så du mener jeg bør gå ned i vekt selvom jeg øker til 2000 kalorier?

Dersom du forbrenner opp mot 3000 kalorier, så vil du oppleve god vektnedgang på 2000 kalorier...ingen tvil. Da slipper du også å gå rundt å "lide" med konstant sultfølelse, slapphet etc. :)

Husk at du skal holde ut i lang tid for å oppnå en betydelig vektnedgang. Dersom du begynner for hardt, så vil dette gå utover motivasjonen og du vil ikke synes at trening og kosthold er noe kjekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttliv, gratulerer med at du har bestem deg for å respektere deg selv nok til å ta tak! Jeg har selv gått ned fra en vekt på 126 til litt under 80 men har fått noe av dette tilbake :( da jeg var altfor streng med meg selv i lang periode. Da jeg da skulle begynne å vedlikeholde vekta gikk det som det ofte gjør - fullstendig kaos og kilo på.

Så, jeg signerer de rådene som du har fått om å gå opp i kalorier og så heller regulere nedover når sultfølelsen forsvinner. Det er jo heller ikke sikkert at det blir nødvendig ettersom aktivitetsnivået ofte øker som mann går ned i vekt og begynner å nyte treningen mer og mer! Og så hjalp det meg også ofte å fylle på med vomfyll når jeg ble sulten - fersk salat f.eks. som hjelper en å komme over kneika men ikke gir for mange kalorier. Viktig å huske at vomfyllet ikke kommer i stedet for næringsrik og god mat men som hjelp i tillegg!

Lykke til, det er en fin reise du har begitt deg ut på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for å ta det veldig rolig, regner med du har spist en del usunt gjennom tidene for å komme opp til vekta du har? Og antageligvis ikke spesielt mye trening?

Når du starter trene i tillegg til å spise akkurat som du har gjort vil du uansett gå ned i vekt. Om du i tillegg endrer kostholdet vil dette gjøre at det går fortere - men jeg ville egentlig ikke gjort de aller største endringer først, da er det mange som gir opp ganske fort da de blir leie av å telle kalorier og nekte seg selv ting man vil ha.. Du kan starte med å velge magre produkter over fete - eksempel karbonadedeig istedet for kjøttdeig, grillet kyllng til rene fileter osv. sånne ting man egentlig ikke merker forskjell på, det kommer man langt med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for å ta det veldig rolig, regner med du har spist en del usunt gjennom tidene for å komme opp til vekta du har? Og antageligvis ikke spesielt mye trening?

Når du starter trene i tillegg til å spise akkurat som du har gjort vil du uansett gå ned i vekt. Om du i tillegg endrer kostholdet vil dette gjøre at det går fortere - men jeg ville egentlig ikke gjort de aller største endringer først, da er det mange som gir opp ganske fort da de blir leie av å telle kalorier og nekte seg selv ting man vil ha.. Du kan starte med å velge magre produkter over fete - eksempel karbonadedeig istedet for kjøttdeig, grillet kyllng til rene fileter osv. sånne ting man egentlig ikke merker forskjell på, det kommer man langt med:)

Takk for fine tips. Ja, jeg bør vel ta det litt mer rolig. Jeg vil gjerne gå ned ca. 0,5 kg i uken om det kan gå. Har aldri vært i spesielt mye aktivitet, og har spist mye usunt, ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det, men livstilsendring er nok det beste alternativet uansett :-) Du kan såklart ta det ganske hardt i starten for å gå ned fort, det kan gi en økt motivasjon - men om du heller tar deg litt tid og endrer de små tingene som til sammen utgjør en del overflødige kalorier vil du komme langt på vei, og da er det større sjanse for at du holder deg der når du er ferdig med nedgangen. Du virker som ei fin dame, klok - og som tar til deg tips du får, det er ikke ofte man ser - ønsker deg lykke til:)

Takk for fine tips. Ja, jeg bør vel ta det litt mer rolig. Jeg vil gjerne gå ned ca. 0,5 kg i uken om det kan gå. Har aldri vært i spesielt mye aktivitet, og har spist mye usunt, ja. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte meg det, men livstilsendring er nok det beste alternativet uansett :) Du kan såklart ta det ganske hardt i starten for å gå ned fort, det kan gi en økt motivasjon - men om du heller tar deg litt tid og endrer de små tingene som til sammen utgjør en del overflødige kalorier vil du komme langt på vei, og da er det større sjanse for at du holder deg der når du er ferdig med nedgangen. Du virker som ei fin dame, klok - og som tar til deg tips du får, det er ikke ofte man ser - ønsker deg lykke til:)

Tusen takk! Jeg føler at jeg nå må gjøre noe med livvstilen min før det er for sent med tanke på livsstilssykdommer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...