Gå til innhold

Kaloriforbruk og Endomondo


snusmumrikken91

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker pulsbelte med Garmin Forerunner 610 for å logge treningene mine. Driver stort sett løping, og har merket at kaloriforbruket endres drastisk når jeg importerer treninga til Endomondo.

Hvis jeg for eksempel har løpt intervaller innendørs på mølle, og totalt tilbakelagt 15 km på 1 time og 15 minutter, forteller klokka et kalorforbruk på snaut 500 kalorier. Dette synes jeg er veldig lite?

Når jeg skriver inn distansen i Endomondo, oppdateres kaloriforbruket til nesten det dobbelte. Og dette synes jeg er veldig mye (skal ikke være greit)!

Er det rimelig å anta at forbruket ligger et sted midt imellom, eller er det faktisk så energikrevende å løpe at det å holde en snittpuls på 156 i 1t 15 min faktisk kan brenne så mye som 800 kalorier? Jeg vet selvsagt at kaloriforbruk ikke er absolutt, men det hadde vært fint å vite litt mer presist hva ei slik økt krever av energi. 300 kalorier utgjør et ganske stort slingringsmonn.

Jeg er forøvrig 23 år, kvinne, 168 høy og veier 44 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, du veier alt for lite. Du er helt klart undervektig. Hva er målet med treningen din?

Angående det du spør om så er det slik at hvor mer man veier så forbrenner man mer under aktivitet. Når du veier så lite som du gjør, vil jeg anta at du ikke forbrenner 800 kcal på 1t 15m, men det er ingen her som kan svare deg nøyaktig på hva du forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har alltid løpt en del, men har de to siste årene gått til behandling for anoreksi (så jeg vet jeg er undervektig, men jeg er på bedringens veg og har derfor fått dispensasjon for løping igjen). Har lagt på meg fire kilo siden i sommer, og trener fordi det gir meg så utrolig mye glede og motivasjon. Målet med treningen er å bedre utholdenheten, noe jeg merker skjer når jeg gir kroppen den næringa den trenger, heller enn å sulte den og tvangstrene på tomme lagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har alltid løpt en del, men har de to siste årene gått til behandling for anoreksi (så jeg vet jeg er undervektig, men jeg er på bedringens veg og har derfor fått dispensasjon for løping igjen). Har lagt på meg fire kilo siden i sommer, og trener fordi det gir meg så utrolig mye glede og motivasjon. Målet med treningen er å bedre utholdenheten, noe jeg merker skjer når jeg gir kroppen den næringa den trenger, heller enn å sulte den og tvangstrene på tomme lagre.

Kjempebra at du har lagt på deg 4 kg! :) Men syntes fortsatt det er farlig for kroppen din at du løper så mye som du gjør.. Du har ikke en BMI som tilsier at kondisjonstrening er sunt. Du burde heller fokusere på styrke-trening for å bygge opp og styrke kroppen din igjen. Kondisjonstrening kan du gjøre når vekten er økt med minimum 5 kg til og da i moderate mengder. Men dette er min mening. Bare husk at pga din vekt nå er du i en farlig vipp mellom det å trene for glede og motivasjon og tvangstrening. Du tror treningen er fordi du vil det, men kanskje det er fordi sf sier du skal. Det er SKIKKELIG vanskelig å skille mellom dette når vekten er lav, fordi hjernen din fungerer faktisk ikke optimalt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare til deg, for jeg syntes det at når du er syk, og du spør her om hvor mye du forbrenner ved en gitt aktivitet, at dette er ting du heller bør ta opp med legen din, ikke på et forum..

Ønsker deg lykke til på veien mot bedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at dere er skeptiske til forbrenningsspørsmål fra en som helt klart er spiseforstyrra, jeg hadde krølla øyebryna og blitt mistenksom sjæl. Jeg har ganske god kontroll på kalorier ut og inn (merkelig nok), men iblant mistenker jeg at jeg undervurderer kaloriforbruket mitt på trening. Derfor lurte jeg på hvor "korrekte" estimatene klokka og Endomondo gir meg er.

Når det gjelder tvang/glede, så er jeg også klar over at jeg antakelig trener mer enn den "virkelige" meg ville gjort, men ettersom alt er relativt, føler jeg virkelig på en treningsglede nå for tida, sammenlikna med for eksempel i sommer.

Takker igjen for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klokka er stilt inn etter dine mål, er det mest sansynlig at det er den som er mest rett.

Men har du virkelig fått tillatelse til å løpe så lenge? "lillesøstra" mi er for tiden innlagt, og har ca samme høyde og vekt som deg per dags dato, og alt hun får gjøre av trening om dagen er 30 min med gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke er innlagt, men følger et poliklinisk opplegg, har jeg ingen strenge "forbud". Nå er det ikke slik at jeg løper 15 kilometer hver dag - dét får jeg ikke "lov til". Når det er sagt så er ikke ernæringsfysiologen eller legen overlykkelige over at jeg trener som jeg gjør, men ettersom vekta ikke går nedover, og blodprøvene er fine, så har de ikke forbudt meg. Jeg er klar over at det er uheldig, men jeg er ikke frisk nok til at jeg klarer å gi opp denne treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du ikke går ned og alle prøvene er fine, er det et posetivt tegn på at du iallefall får i deg nok til å vedlikeholde den vekta du har, selv om det er langt ifra nok. Men vær flink å lytte til de som er der for å hjelpe deg opp og ut av sykdomen:)

Det gjør jeg, og de har virkelig hjulpet meg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har fått den hjelpen du trenger her, snusmumrikken91. Du trenger ikke å vite eksakte mål på hvor mye du forbrenner på en økt, da det er fullstendig uvesentlig så lenge du gjør det du skal, nemlig å gå opp i vekt. Ikke spis "akkurat nok" til at du tar igjen for det tapte gjennom løpingen, bare spis nok over tid så vekten går gradvis oppover i en hastighet du klarer å akseptere og som lege og ernæringsfysiolog anser som gunstig. Løper du 15km en dag, men har fri de tre neste dagene, vil det jevne seg ut over tid om du bare tenker på å spise mer enn tilstrekkelig dagene du har fri. Ikke heng deg opp i kaloriene, det vil når alt kommer til alt være det som hindrer deg fra å bli frisk. Hvis løping gir deg glede og motivasjon, som du sier det gjør, så vil det gi deg glede og motivasjon uavhengig av om du vet hvor mye du forbrenner på en økt. Det er ikke det som skal gi deg glede, heller hvor mange andre positive helseeffekter løpingen har for deg :)

Jeg velger å stenge tråden, send meg gjerne PM om du lurer på noe.

- Mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...