Engla Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Jeg er ei jente på 20 år, veier 50 kg og er 160 cm lang. Målet mitt er å bli sterkere, ned i fettprosent og få en stram og "fit" kropp som man så fint kaller det. Jeg skjønner at det ikke er kun treningen det står på, også mat har mye å si. Jeg har aldri telt kalorier og synes det høres fryktelig avansert ut, men jeg skjønner at jeg må ligge på et visst antall for å få resultater. Hva bør jeg ligge på da? Trenger veldig hjelp her, dette med matinntaket sliter jeg med å forstå og setter pris på gode svar. Treningsprogrammet mitt finner dere her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Spis godt! Kom deg over 2000 kcal hver dag som et minimum. Proteiner er nøkkelen og så fyller du på etter det. Velg næringsrik mat: fisk, fugl, kjøtt, grønnsaker, korn, meieriprodukter, frukt, bær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engla Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Spis godt! Kom deg over 2000 kcal hver dag som et minimum. Proteiner er nøkkelen og så fyller du på etter det. Velg næringsrik mat: fisk, fugl, kjøtt, grønnsaker, korn, meieriprodukter, frukt, bær. Okei, men hvordan skal jeg vite om jeg spiser 2000 kcal? Må jeg telle alt jeg spiser da? Huff, er ikke den kaloriteller-typen akkurat.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Nei, nei, det trenger du ikke Spiser du godt 4 ganger om dagen så går dette ganske greit. For å vite ca hvordan du ligger an så kan du grovregne litt på måltider som går igjen i kostholdet ditt. De fleste spiser f.eks ikke mange forskjellige typer frokoster. Ellers så er det greit å ca vite hvor mange proteiner det er i kostholdet, men det er som regel greit å telle. Med din vekt så burde du ligge på 100 g proteiner om dagen. Hvordan spiser du for øyeblikket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engla Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Nei, nei, det trenger du ikke Spiser du godt 4 ganger om dagen så går dette ganske greit. For å vite ca hvordan du ligger an så kan du grovregne litt på måltider som går igjen i kostholdet ditt. De fleste spiser f.eks ikke mange forskjellige typer frokoster. Ellers så er det greit å ca vite hvor mange proteiner det er i kostholdet, men det er som regel greit å telle. Med din vekt så burde du ligge på 100 g proteiner om dagen. Hvordan spiser du for øyeblikket? Vel, jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. Er generelt dårlig til å spise frokost siden jeg har svært dårlig matlyst på morgenen. Når jeg først spiser frokost går det som regel i lefse eller brødskive med forskjellig pålegg (helst jordbærsyltetøy på brødskive, klarer ikke "tørre" pålegg om morgenen. Og egg på lefse, men det er bare når jeg har fri for jeg har ikke tid til å lage det ellers. Da blir det nugatti istedet, men det er veldig sjelden). Middag er alt mulig. Taco, pannekaker, kjøttkaker, forskjellige gryter, pølse og potetmos, ferdigmat, nudler, kinamat, pizza, spaghetti, løvstek og pomfri osv osv. Jeg ELSKER poteter, ris, pasta, brød og alt av denne typen. Drikker (for) mye brus og saft, og er flink til å småspise potetgull. Ellers drikker jeg mye te med sukker. Spiser sjeldent kveldsmat. Alt i alt kan jeg si at kostholdet mitt er helt på trynet. Kan skryte av at jeg er glad i fisk, salat, brokkoli og den slags, men topper det hele med feite sauser og to giga porsjoner (i middagstida er jeg alltid sulten og hiver i meg alt for mye og blir så mett etterpå at jeg får vondt i brystet). Haha, når jeg skriver dette tenker jeg på hvor mindre smart jeg er når det kommer til mat. Har aldri brydd meg om hva jeg spiser, men nå vil jeg se resultater på kroppen min og da innser jeg at jeg må gjøre noe med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Vel, jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. Er generelt dårlig til å spise frokost siden jeg har svært dårlig matlyst på morgenen. Når jeg først spiser frokost går det som regel i lefse eller brødskive med forskjellig pålegg (helst jordbærsyltetøy på brødskive, klarer ikke "tørre" pålegg om morgenen. Og egg på lefse, men det er bare når jeg har fri for jeg har ikke tid til å lage det ellers. Da blir det nugatti istedet, men det er veldig sjelden). Middag er alt mulig. Taco, pannekaker, kjøttkaker, forskjellige gryter, pølse og potetmos, ferdigmat, nudler, kinamat, pizza, spaghetti, løvstek og pomfri osv osv. Jeg ELSKER poteter, ris, pasta, brød og alt av denne typen. Drikker (for) mye brus og saft, og er flink til å småspise potetgull. Ellers drikker jeg mye te med sukker. Alt i alt kan jeg si at kostholdet mitt er helt på trynet. Kan skryte av at jeg er glad i fisk, salat, brokkoli og den slags, men topper det hele med feite sauser og to giga porsjoner (i middagstida er jeg alltid sulten og hiver i meg alt for mye og blir så mett etterpå at jeg får vondt i brystet). Haha, når jeg skriver dette tenker jeg på hvor mindre smart jeg er når det kommer til mat. Har aldri brydd meg om hva jeg spiser, men nå vil jeg se resultater på kroppen min og da innser jeg at jeg må gjøre noe med det. Bra du har apetitt da! Det er viktig Du kan godt strukturere måltidene dine bedre. La oss f.eks starte med frokost. Ikke alle er frokostmennesker og man må ikke tvinge i seg det. Du kan drøye det til du våkner mer og heller fordele frokosten utover dagen. Hvis du har lyst til å få til å spise frokost anbefaler jeg naturell yogurth/ mager vanilje kesam (med bær, musli, eller annet), smoothie, etc. Trikset er lett fordøyelig mat. Det glir lettere ned når man er trøtt Lunsj: lag deg en god lunsj. Egg, gode pålegg, middagsrester, osv. Her kan man finne på mye rart. Jeg f.eks bruker å spise proteinvafler - da lager jeg røra på kvelden og så har jeg den for 3 dager ca. Det blir istedenfor brød Tenker jeg skal prøve meg på noen grove protein muffins nå til våren. Så det er bare å la seg inspirere. Middag: rent kjøtt/fugl/fisk, grønnsaker og en karb (pasta, potet, ris - velg fullkorn). Saus er ikke farlig - men den blir faktisk bedre og mer næringsrik om man lager den selv (da slipper du mye salt f.eks.) Kvelds: egg, godt pålegg, brød, havregrynsgrøt, osv. Her kan man spise mye forskjellig Ser du er glad i karbohydrater. Ikke farlig i det hele tatt. Men spis fullkorn, prøv å få i deg flere protein kilder. Skal du spise brød eller lefse ha pålegg som egg, kalkun, kylling, fisk osv på. Og så ser jeg at du spiser mye prossert mat. Velg karbonadekjøttdeig når du skal spise gryter, kjøttkaker, til spagetihen osv. Ellers så ville jeg valgt mer rene kjøttprodukter. Fisk og fugl er godt! Få i deg minst 2 fiske måltider i uken. Siste ting: drikket du brus og saft med sukker? Dropp det. Drikk de uten kcal. Men selvfølgelig - alt med måte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseHag Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 50kg på 160cm er lite... Tren tung styrke og spis godt... Ikke noe poeng i å stresse så veldig mye med maten i starten, viktigste er at du får i deg nok kcal og nok protein... Etter hvert som du blir vant til det, kan du bli nøyere med maten, men ikke start ved å prøve å gjøre "alt etter boka". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.