Gå til innhold

Intervaller


Bompi

Anbefalte innlegg

Hei!

Er glad i å trene intervaller, og varierer både treningsform (spinning/løping) og intervalltype. Føler likevel at treningsutbyttet er begrenset. Er det noen som vet noe om effektiviteten av å trene intervaller tre-fire ganger i uken? Eventuelt om man bør trene intervaller en periode, ta en pause, og deretter trene intervaller over en ny periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du pulsklokke for å måle intensiteten? I studier ser man størst effekt av intervalltrening de 3-4 første ukene av en syklus. Etter hvert blir forskjellen mellom intervall og langkjøring mindre. Intervalltilhengerne argumenterer for at det er vanskeligere å kontrollere for andre variabler (noe som selvsagt er sant), men jeg tror også at effekten avtar noe.

Derfor ville jeg i et kondisjonsopplegg kjørt blokker med 3-4 uker med mye intervalltrening (og litt langkjøring), og motsatt for omtrent like lang tid.

Eksempel på oppsett:

UKE1

Mandag - 4x4 intervall (85-95 % av makspuls)

Onsdag - 90 min langkjøring (70-75 % av makspuls)

Lørdag - 7x3 intervall (85-85 % av makspuls)

UKE2

Mandag - 5x4 intervall (85-95 % av makspuls)

Onsdag - 90 min langkjøring (70-75 % av makspuls)

Lørdag - 7x3 intervall (85-85 % av makspuls)

UKE3

Mandag - 5x4 intervall (85-95 % av makspuls)

Onsdag - 90 min langkjøring (70-75 % av makspuls)

Lørdag - 7x4 intervall (85-85 % av makspuls)

UKE4

Mandag - 4x4 intervall (85-95 % av makspuls)

Onsdag - 90 min langkjøring (70-75 % av makspuls)

Lørdag - 60 min langkjøring (70-80 % av makspuls)

UKE5

Mandag - 4x4 intervall (85-95 % av makspuls)

Onsdag - 90 min langkjøring (70-75 % av makspuls)

Lørdag - 90 min langkjøring (70-80 % av makspuls)

UKE6

Mandag - 5x4 intervall (85-95 % av makspuls)

Onsdag - 90 min langkjøring (70-75 % av makspuls)

Lørdag - 90 min langkjøring (70-80 % av makspuls)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert: Takk for utfyllende svar! Jeg bruker pulsklokke ja, og kommer opp mellom 85% og 95% på alle intervallene hvis jeg kjører enn 5x4-økt. Kommer naturlig nok høyest i puls når jeg løper og da kan jeg være oppe i 95% på de to siste intervallene. Det du skriver om at effekten avtar stemmer forsåvidt med det jeg trodde, men du anbefaler altså ikke mer enn to intervalløkter i uken?

Asle: Mener at det kjennes ut som fremgangen stopper opp til tider. Kjennes rett og slett ut som lungekapasiteten har nådd et "platå" og jeg blir ikke sliten på samme måte/får samme følelsen i lungene etter endt økt. Dette kan selvfølgelig variere etter dagsform eller være psykisk, men har logget treningen i to år og disse "platåene" er nokså periodestyrte og kommer gjerne etter en lengre periode med mange intervalløkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...