Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 70 % natt (15 vakter på 6 uker) og har lenge lurt på hva som er "lurt" å gjøre mht kostholdet, mest for å hindre vektoppgang. Hva skal jeg spise og når skal jeg spise. Starter på jobb 21.45 og jobber til 07.45. Sover fra 8.15 til ca 15.00.

Noen som har tips og erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26640-kosthold-og-nattvakter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Har man snudd døgnet så snu om på vanene også:) Da blir det "normalt" rimelig fort. Liten betydning å spise på natten når det er "dagen" for deg og du gjør det du ellers ville ha gjort bare på et annet tidspunkt:)

Nei. Det er gjort utallige undersøkelser på dette, og skiftarbeid har flere helserisikoer ved seg. Hormonelt tilpasser ikke kroppen seg, og man bør unngå større måltider om natten.

Nei. Det er gjort utallige undersøkelser på dette, og skiftarbeid har flere helserisikoer ved seg. Hormonelt tilpasser ikke kroppen seg, og man bør unngå større måltider om natten.

Kroppstemperatruen synker når man sover, også når det er mørkt pga evolusjonen. Det var vanskeligere å finne mat i mørket og da tilpasset kroppen seg slik at temperaruren sank og man trengte mindre energi.

Ang hormoner som feks melanotin som er det som styrer kroppens oppfattelse av nattlengden så forstyrrest dette av lys og ikke pga man er oppe lenge. Melanotin kan bare produseres i mørket og det er dette som kan gjøre det litt problematisk

Men på noen tider i året er det mørkt eller lyst hele året og kroppen tilpasser seg også dette greit.

Dropper man søvnen en natt og er opp 24ish timer vil man nesten forbrenne 10% mer energi enn man gjør om man hadde sovet 7-8 timer :)

Det er som regel ikke slik at ting er sånn bare fordi det er sånn det skal være. Vi har tilpasset oss pga utfordringer og miljø gjennom tusen av år.

Altså, som sykepleierstudent er jeg særdeles klar over helserisikoen ved skiftarbeid. Det er to faktorer for søvn, den circadianske rytme og homeostatiske behov, sistnevnte et kumulativt oppbygd behov for søvn. Melatonin er ett hormon blant mange, og ved søvnunderskudd vil homeostatiske prinsipp veie tyngre enn den oppvåkende effekten av fravær av melatonin. Kroppstemperaturen synker fordi temperaturreguleringen slås av under søvn i nREM fase 3/4. Under REM-søvn mangler muskeltonus og dermed produseres mindre varmeenergi. Kortisol skilles ut etter den circadianske rytme - lave verdier om kvelden og høye om morgenen. Kroppen er ikke tilpasset nattearbeid - skiftarbeidere er mer utsatt for depresjon, søvnforstyrrelser, hjerte- karsykdommer, ernæringsproblemer og hormonelle problemer.

Altså, som sykepleierstudent er jeg særdeles klar over helserisikoen ved skiftarbeid. Det er to faktorer for søvn, den circadianske rytme og homeostatiske behov, sistnevnte et kumulativt oppbygd behov for søvn. Melatonin er ett hormon blant mange, og ved søvnunderskudd vil homeostatiske prinsipp veie tyngre enn den oppvåkende effekten av fravær av melatonin. Kroppstemperaturen synker fordi temperaturreguleringen slås av under søvn i nREM fase 3/4. Under REM-søvn mangler muskeltonus og dermed produseres mindre varmeenergi. Kortisol skilles ut etter den circadianske rytme - lave verdier om kvelden og høye om morgenen. Kroppen er ikke tilpasset nattearbeid - skiftarbeidere er mer utsatt for depresjon, søvnforstyrrelser, hjerte- karsykdommer, ernæringsproblemer og hormonelle problemer.

Rombelysning må muligens ta en den av skylden for dette pga forsinket melanotin-produksjon

Edit: kom over en link http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/276446

Enda godt vi sitter med lyset dempet om natten da;)

Jeg er fullt klar over nattarbeidets konsekvenser, men for min del hjelper nattarbeid på andre utfordringer i døgnet som heller ikke er særlig helsebringende, stress og tidsklemma, blant annet, samt at jeg har det bedre og er en bedre mamma med nattarbeid!

Når det gjelder kosthold, så får jeg være bevisst på hva jeg putter inn. Ikke alltid enkelt når kollegaen, i natt, har med sjokoladekake:sick: Men det er jo jul:)

Det er dessverre sant det Indiska skriver, men hvis du ikke klarer å yte på jobb uten å spise, ville jeg heller spist, men passet på at kaloriinntaket ila døgnet ikke overskrider vedlikehold. Det går jo an å teste det, og går du opp i vekt, så får du heller revurdere.

Er du som meg, er det vanskelig ikke å spise når man egentlig vil sove

Annonse

Jeg spiser et ordentlig måltid før jeg drar på jobb (21-tiden), og så har jeg alltid med meg en kesam med hakket frukt og nøtter som jeg spiser sånn i 2-3 tiden på natta. Ellers går det bare i vann. Spiser en god frokost når jeg kommer hjem, da sover jeg bedre etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...