Gå til innhold

Thermomix


Tiwas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, bra lesning på bloggen din. :)

Thermomix ligger nok litt frem i tid for meg, men som en som ikke har spist kjøtt i voksen alder og må lære matlaging med kjøtt fra bunnen av, er jeg blitt fascinert av sous vide.

Sous vide er en fin måte å tilberede kjøtt på, men det er thermomix også. Slik som nå i sted da jeg lagde meg pasta og kjøttsaus. Helt utrolig simpelt og fantastisk godt. Da var jeg lat og laget alt sammen - til og med gnocchi-en gikk oppi sausen - og jeg angret ikke et sekund. Mye kjøtt skal jo egentlig kokes, så det har man oppi sammen med sausen - slik som rødt kjøtt eller kylling. Kylling og fisk kan også dampes, og det gjør man over den delen som lager sausen. Man får til og med to gode kokebøker med, selv om jeg ikke har begynt å se så mye på dem enda.

Så, ja - thermomix er dyrt, til tross for at den tar over jobben for mange maskiner på kjøkkenet. Sous vide gjør kjøtt enkelt, men stopper egentlig der. Men for all del - det er et supert sted å begynne :)

Jeg bruker ikke den, og jeg er ifølge en del tullinger verdens beste kokk:/

Da trenger du den ikke heller - før du skal lage emulsjoner og sånt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke det heller, lager 7 liter aioli i uka, og greier å skille den typ 1 gang i året, så jeg kjenner ikke store behovet akkurat :p Med mindre jeg kanskje måtte lage bearnaise, jeg hater bearnaise :dry:

Ja, da er du i hvert fall mye flinkere enn meg - og langt flinkere enn de fleste kokker jeg vet om. Men her skal du få en liten godbit: http://mymelbournethermomix.blogspot.no/2013/10/handmade-moisturiser-in-thermomix.html :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da er du i hvert fall mye flinkere enn meg - og langt flinkere enn de fleste kokker jeg vet om. Men her skal du få en liten godbit: http://mymelbournethermomix.blogspot.no/2013/10/handmade-moisturiser-in-thermomix.html :p

Mitt magiske redskap heter; håndmikser. Noe av det mest elskede som noen gang er gitt til oss som befinner oss på kjøkkenet, både i hus og hjem og på hotell og restaurant:)

Lage tryneklisj i noe du skal lage mat i?? lyser typ 150 varsellamper i kokkehygenenazist hodet mitt nå:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt magiske redskap heter; håndmikser. Noe av det mest elskede som noen gang er gitt til oss som befinner oss på kjøkkenet, både i hus og hjem og på hotell og restaurant:)

Lage tryneklisj i noe du skal lage mat i?? lyser typ 150 varsellamper i kokkehygenenazist hodet mitt nå:/

:p fordelen med thermo vs håndmikser er vel helst at thermoen klarer å kjøre...MYE fortere, og har innebygget varme. Da får man laga emulsjoner av det mest utrolige, og som da holder kanonlenge:) men stavmikser/bamix <3 er ganske så awesome det og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:p fordelen med thermo vs håndmikser er vel helst at thermoen klarer å kjøre...MYE fortere, og har innebygget varme. Da får man laga emulsjoner av det mest utrolige, og som da holder kanonlenge:) men stavmikser/bamix <3 er ganske så awesome det og:)

er innebygd varme i den håndmiksern jeg bruker nå.. men det skyldes vel muligens det faktum at den kjører seg varm.. det er håndmikser nummer 5 på 1 år:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er innebygd varme i den håndmiksern jeg bruker nå.. men det skyldes vel muligens det faktum at den kjører seg varm.. det er håndmikser nummer 5 på 1 år:D

Huff da:/ lager du knust is for hånd, eller kjøper du billigste sort på clas ohlson? Anbefaler at du går til innkjøp av en Bamix, dyrt, men de tåler _alt_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da:/ lager du knust is for hånd, eller kjøper du billigste sort på clas ohlson? Anbefaler at du går til innkjøp av en Bamix, dyrt, men de tåler _alt_!

nei, mellomdyr ting jeg ikke husker navnet på. Ja sjefen sier at nestegang må vi kjøre kvalitet for storkjøkken. Men jeg vet at jeg vil ødelegge den og:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:p fordelen med thermo vs håndmikser er vel helst at thermoen klarer å kjøre...MYE fortere, og har innebygget varme. Da får man laga emulsjoner av det mest utrolige, og som da holder kanonlenge:) men stavmikser/bamix <3 er ganske så awesome det og:)

Hmmm...der ga du meg en idè...Tror du TM kan være løsningen på å lage sauser og sånt med mager kesam uten at den skiller seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...