Gå til innhold

Lavt blodsukker!


Net88888

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Igår på trening så besvimte jeg under trening helt plutselig. Trente hardt selvfølgelig, gir jo selvfølgelig alt på trening men følte meg ikke mer sliten enn vanlig, jeg følte meg faktisk mye bedre enn vanlig og følte jeg hadde masse å gi!. Hadde spist ekstra mye i forveien i håp om at det skulle gi meg litt mer energi under selve økta.

Når jeg kom sånn halveis tilbake så kom noen og ga meg en slags appelsin-energi-refil dings og jeg følte meg bedre etter noen minutter men fortsatte å være skjelven og hodepine i mange timer etterpå.

Instruktøren ga meg så tips om å ha med meg en sånn i tilfelle, noe jeg er enig i, men det jeg lurte på om er det andre som her som har sliti med lavt blodsukker under trening? :)

Burde jeg ha svak saft i vannflaska istedenfor vann å drikke under trening?

Noen tips fra folk som har hatt de samme problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekt 76 kilo. Alder: 21 høyde : 168 cm

Den dagen hadde jeg spist 8knekkebrød,. 2 med leverpostei, 2 med philadelphia ost, 2 med spekeskinke, 2 med makrell i tomat.. En times tid før trrening spiste jeg en slags pannekake av en stor banan, to egg og masse bringebær på. Gulerøtter med dipp hadde jeg også spist i forkant.

Etter trening drakkjeg en proteinshake som vanlig.

Hadde ikke fått spist middag enda men til middag spiste jeg kyllingfilet og grønnsaker på kvelden.

Til vanlig trener jeg 3 til 4 ganger i uka men i disse eksamens ukene har jeg kun trent en gang i uka.

Den ene treningsøkten jeg hadde denne uken var satt sammen av en morsom zumba time på 45 minutter og en litt hardere høypuls-styrkeøkt etterpå som varer i ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken til dette er at du etter inntak av spesielt karbohydrater trigger insulinproduksjon, sånn at når du rett etterpå går på trening så gjør du det med høye insulinnivåer. Når du trener så bruker du muskelglykogen fra musklene dine, og tømming av muskelglykogen i kombinasjon med høye nivåer av insulin i blodet = blodsukkerfall. Dette er veldig vanlig.

Varig fix:

La det gå lenger tid fra siste måltid før trening, eller evt prøv deg frem med mindre karbohydrater i måltidene tett opptil trening. Jeg liker best å trene litt sulten, og normalen for meg er siste måltid til lunsj 11.30 og trening i 17-18 tiden (5-6 timer). Det er individueller forskjeller her så du må bare prøve deg frem litt.

Quick fix:

Ta med deg noe med sukker i treningsbagen din. feks en yoghurt eller sjokolade. Er uhellet ute, og du blir dårlig så spiser du den og er fin igjen på 10-15 minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du aldri har opplevd liknende på trening, og du ikke har endret kostholdet el noe den siste tiden, kanskje du rett og slett var sliten uten å merke det selv? Eksamenstiden kan være veldig tøff....

:)

Fult mulig! Tenkte på det selv egentlig. Eksamenstiden har gjort meg godt over middels stressa og gjort at jeg har sovet fint lite. Men rart at sukkerdrikken Jeg fikk virket så raskt om det var det som gjorde det da? O.o eller hjelper det på å være sliten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...