Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i 4 måneder gått på lavkarbo og nådd mitt første mål og litt til; fra 76kg til 64kg, 170cm høy pg 21 år. Dette klarte jeg ved hjelp av beinhard trening: armhevinger hver gang jeg gikk på do (så sant det lot seg gjøre), blir mye fjellturer, cardiotrening; løping og noe hoppetau. Ellers trener jeg styrke hjemme på rommet mitt hvor jeg driver med slyngetrening og med manualer. Jeg er veldig fornøyd med egen innsats og foreløpig resultat, MEN jeg vil så gjerne NED I FETTPROSENT og bygge mer muskler. Kan jeg liksom over natten gå fra lavkarbo til lavkalori/lavfett? Hvordan få fortest mulig lavere fettprosent? Hva må jeg spise? Hvor mye må jeg trene?

Takk på forhånd :-)

Linn

Fortsetter under...

Ikke stress så mye med å sette en merkelapp på hvordan du spiser. Ikke noe magisk med lavkarbo / lavfett.

Du går ned i vekt/fettprosent ved å bruke mer enn du inntar, men husk at dette er en lang progress.

Tenk heller næringsrik mat.

Du burde trene et fullkroppsprogram 3 dager i uken og generelt være i aktivitet så mye som mulig.

Ikke stress så mye med å sette en merkelapp på hvordan du spiser. Ikke noe magisk med lavkarbo / lavfett.

Du går ned i vekt/fettprosent ved å bruke mer enn du inntar, men husk at dette er en lang progress.

Tenk heller næringsrik mat.

Du burde trene et fullkroppsprogram 3 dager i uken og generelt være i aktivitet så mye som mulig.

- jeg er i aktivitet hver dag. Men har hørt at kosthold betyr mest for treningen er bare 30-40%?

- jeg er i aktivitet hver dag. Men har hørt at kosthold betyr mest for treningen er bare 30-40%?

Ja dette stemmer men du spurte etter den raskeste veien ned i fettprosent.

Det er da et lite kaloriunderskudd og tung trening

Ja dette stemmer men du spurte etter den raskeste veien ned i fettprosent.

Det er da et lite kaloriunderskudd og tung trening

ja, det visste jeg egentlig fra før..

Så det du sier er at raskest resultat ikke nødvendigvis betyr langvarig resultat? Er det betre å spise "rein" mat og være aktiv, trene godt med styrke? For å øke muskelmasse, og få bort det lille ekstra som er utenpå (magepartiet)..

Så det du sier er at raskest resultat ikke nødvendigvis betyr langvarig resultat? Er det betre å spise "rein" mat og være aktiv, trene godt med styrke? For å øke muskelmasse, og få bort det lille ekstra som er utenpå (magepartiet)..

JA :)

Annonse

Øk sakte, men sikkert kaloriene hver uke, og så ser du an hvordan kroppen reagerer. Kroppen vil holde på vann de første ukene, men dette vil slippe taket når kroppen blir vant med nye rutiner. :) Vet ikke hvor mye du har spist frem til nå?

Øk sakte, men sikkert kaloriene hver uke, og så ser du an hvordan kroppen reagerer. Kroppen vil holde på vann de første ukene, men dette vil slippe taket når kroppen blir vant med nye rutiner. :) Vet ikke hvor mye du har spist frem til nå?

Kalorininntaket mitt har ligget på rundt 1000, også i underkant. Dette ved hjelp av måltidserstattere fra både noka og nutrilett, har holdt meg unna alt av godteri, brus, hvetemel, potet, ris, pasta og alt jeg spiser har som regel vært hjemmelaget fra bunn. I går prøvde jeg å spise skikkelig, for jeg merker at dietten begynner å tære på muskelmassen. Spiste en liten skål havregrøt til frokost, noe mandler som mellommåltid, lunsj ble skippet ettersom jeg sov litt lenge så gikk rett på middag: 1 kyllingfilet,noe brokkoli, blomkål, og gulrot. mellommåltid ble etter en hard styrkeøkt så jeg spiste en proteinbar med 130 kcal, 30g protein.2 fullkorns knekkebrød med hvitost til kvelds. :-)

Hørtes fortsatt veldig lite ut.. Er ikke rart det tærer på muskelmassen din. Men jeg har ingen utdannelse innenfor dette, så kanskje Kristin Charm Therese eller andre har noen innspill? :)

Ingen har noensinne fått langvarig resultat av kortvarige løsninger

Kalorininntaket mitt har ligget på rundt 1000, også i underkant. Dette ved hjelp av måltidserstattere fra både noka og nutrilett, har holdt meg unna alt av godteri, brus, hvetemel, potet, ris, pasta og alt jeg spiser har som regel vært hjemmelaget fra bunn. I går prøvde jeg å spise skikkelig, for jeg merker at dietten begynner å tære på muskelmassen. Spiste en liten skål havregrøt til frokost, noe mandler som mellommåltid, lunsj ble skippet ettersom jeg sov litt lenge så gikk rett på middag: 1 kyllingfilet,noe brokkoli, blomkål, og gulrot. mellommåltid ble etter en hard styrkeøkt så jeg spiste en proteinbar med 130 kcal, 30g protein.2 fullkorns knekkebrød med hvitost til kvelds. :)

Iom at du har spist så lite som du har gjort har ikke kroppen din overskudd til noe som helst. At du i det hele tatt har klart å trene så mye som du har gjort uten at det har gått på bekostning av søvn, sult, humør og hverdagstrivsel er utrolig.

Dog - øk kaloriene for hver uke som miaheart sier. Og du vil både samle vann og føle deg svært ukomfortabel da dette er kun er reaksjon etter at du (sårri å si det) har føkket opp med å spise så lite og trene så mye.

Til sammenligning så trenger du 1400kcal for å vedlikeholde din vekt dersom du hadde ligget heeeelt stille en hel dag i et temperaturnøytralt rom.

Dersom du reiser deg opp, går litt rundt, spiser og fordøyer mat, og ikke minst TRENER vil energibehovet ditt for å vedlikeholde din vekt være plutselig 2000-2200kcal

Du sier du vil NED i FETTPROSENT. Men vet du hva - hadde du tatt en kroppscanning før og etter denne lavkarbo/1000kcal dietten din ville du faktisk se at du har gått OPP i fettprosent.

Hvorfor?

Iom at energiintaket har vært så lavt har kroppen vært tvunget til å ta av reservene, og det er IKKE fettlagrene som går først - det er muskelmassen din.

Hvorfor?

Muskelmasse er (på lik linje med organer) energikrevende vev - også i hvile. Det krever energi for å både vedlikeholde og bygge muskelmasse, energi over ditt basale behov (det vi fant ut var 1400 ved totalhvile og 2200kcal ved litt aktivitet).

Menneske er ikke skapt for å være kroppsbyggere med mye muskelmasse og lav fettprosent - vi skal reprodusere oss, thats it. Alt annet som kommer i vei for en naturlig rytme, som det å bygge mer muskelmasse - må gjøres på riktig måte ved tung styrketrening og restitusjon (tilstrekkelig hvile og næring), ellers tar kroppen selv ansvar

Ingen har noensinne fått langvarig resultat av kortvarige løsninger

Iom at du har spist så lite som du har gjort har ikke kroppen din overskudd til noe som helst. At du i det hele tatt har klart å trene så mye som du har gjort uten at det har gått på bekostning av søvn, sult, humør og hverdagstrivsel er utrolig.

Dog - øk kaloriene for hver uke som miaheart sier. Og du vil både samle vann og føle deg svært ukomfortabel da dette er kun er reaksjon etter at du (sårri å si det) har føkket opp med å spise så lite og trene så mye.

Til sammenligning så trenger du 1400kcal for å vedlikeholde din vekt dersom du hadde ligget heeeelt stille en hel dag i et temperaturnøytralt rom.

Dersom du reiser deg opp, går litt rundt, spiser og fordøyer mat, og ikke minst TRENER vil energibehovet ditt for å vedlikeholde din vekt være plutselig 2000-2200kcal

Du sier du vil NED i FETTPROSENT. Men vet du hva - hadde du tatt en kroppscanning før og etter denne lavkarbo/1000kcal dietten din ville du faktisk se at du har gått OPP i fettprosent.

Hvorfor?

Iom at energiintaket har vært så lavt har kroppen vært tvunget til å ta av reservene, og det er IKKE fettlagrene som går først - det er muskelmassen din.

Hvorfor?

Muskelmasse er (på lik linje med organer) energikrevende vev - også i hvile. Det krever energi for å både vedlikeholde og bygge muskelmasse, energi over ditt basale behov (det vi fant ut var 1400 ved totalhvile og 2200kcal ved litt aktivitet).

Menneske er ikke skapt for å være kroppsbyggere med mye muskelmasse og lav fettprosent - vi skal reprodusere oss, thats it. Alt annet som kommer i vei for en naturlig rytme, som det å bygge mer muskelmasse - må gjøres på riktig måte ved tung styrketrening og restitusjon (tilstrekkelig hvile og næring), ellers tar kroppen selv ansvar

Tusen takk for gode råd :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...