Gå til innhold

Fremre knesmerter


Miss Iron

Anbefalte innlegg

Hei!

Tipper jeg ikke er den eneste som etter noen år med løping og baseøvelser har blitt begrenset av fremre knesmerter. Mysteriet er nå løst for min del, tenkte å dele det med dere, siden dette desverre er relativt vanlig og da spesielt hos kvinner.

[ATTACH]125290[/ATTACH]

I utgangspunktet så sluttet jeg med all aktivitet som produserte smerter etter akt (typisk for slitasjeforandringsplager); dvs baseøvelser med hovedvekt på u-ex, samt løping. Videre var jeg flink å gjorde terapimasterøvelser for stabilisering av kjernemuskulatur som min første fysioterapaut viste meg; de gjorde meg sterk og mer stabil, men smertene var stadig til stede etter lett gange i nedoverbakker. ikke sjans til baseøvelser, selv etter nesten 2 år!!

chondromalacia-patella.jpg

Smertene mine fremkalles av slitasje/bruskdannelse på baksiden av kneskålen også kalt chondromalasia patella. Hvorfor fikk jeg det? det tok det lang tid før jeg fant ut av, men en flink fysioterapaut tok en god titt på beinsstillingen min og kom frem til følgende:

Plattfot (den var jeg klar over), men jeg hadde også talar tilt (betyr at innsiden av foten/ankelen) tipper innover, spes ved løping/huksittende. Videre har jeg valgusfeilstilling i knær (dvs at knærne står for nærme, også kalt kalvbeinthet), noe som gir skjevbelastning på baksiden av kneskålen. Dette er hovedårsaken til at kvinner sliter oftere med fremre knesmerter enn menn, pga kvinner har oftere denne feilstillingen genetisk sett.

knee-valgus1.jpg

så det fysioterapauten gjorde for meg, var å spesialtilpasse innleggsåler til skoene mine, som forhindrer denne talartilten og dermed også tvinger knærne mer fra hverandre ved løping/knebøy ol. Jeg har nå brukt sålene i 2 mnd og har allerede fått fremgang i feks markløft.

dsc001080.jpg

så mitt råd til dere andre som sliter med fremre knesmerter; finn en god fysioterapaut som ser på hele skjelettet ditt og evnt medfødte feilstillinger (ikke alle fødte atleter), men mange av oss har et idrettshjerte som nekter å gi opp tross plager underveis ;)

post-22881-14440963023506_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med plattfothet og valgusfeilstilling er også noe man kan jobbe med selv, uten innleggssåler eller noe. Kelly Starrett har en god del videomateriale på dette.

Det går basically på det at det å stå og gå er ferdigheter det også, og det er fullt mulig å gjøre det "feil" et helt liv hvis man ikke lærer den riktige måten å gjøre det på. Hovedprinsippet hans er ekstern rotasjon av hofteleddet - om man står, går, løper eller løfter så er målet å fokusere på ekstern rotasjon av hofteleddet. Best eksemplifisert hvis du står rett opp og ned, med føttene pekende så rett frem som mulig. "Skru" beina ned i bakken (tenk deg at du prøver å rive bakken du står på fra hverandre) - det du da finner er at anklene plutselig retter seg opp, du får tilbake fotbuen din og knærne dine har stillingen du kan se på "Preferred" bildet over. Klart, overdriver man så ender man jo opp hjulbeint. :p

Jeg er selv plattfot, og etter å ha blitt bevisstgjort på dette har jeg rett og slett lært meg til en bedre måte å stå og gå på. Ikke noe mer vaggende andeføtter eller sånt tull - føttene plantes rett frem og knærne skyves utover. Jeg opplever mye mindre kneproblemer og problemer med føttene (all vaggingen gjør at foten "ruller" skjevt over storetåa, og det blir en del træler og "slitasjevondter" av det), og etter den initielle perioden hvor ble sliten i leggene mye fortere (siden man jo bruker muskulaturen på en annen måte enn man er vant til) så er det å gå, nærmest hvor langt som helst, ikke lenger noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt timing!!

Alltid hatt valgus og tidvis problemer med knærne. Vært smertefri i flere år, men etter et par mnd med styrketrening kom smertene igjen for en uke siden! Prøvd å løpe tre ganger og kjent det alle gangene. Overpronerer så har riktige sko, men nå skal jeg sjekke ut noen skikkelige såler. Og gå til en fysio og si akkurat hva han skal se etter. Sist jeg var til behandling pga kneet (2006/2007) sa de det var pga skeivhet i nakken :confused:

Thanks for sharing *thumbs up*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt timing!!

Alltid hatt valgus og tidvis problemer med knærne. Vært smertefri i flere år, men etter et par mnd med styrketrening kom smertene igjen for en uke siden! Prøvd å løpe tre ganger og kjent det alle gangene. Overpronerer så har riktige sko, men nå skal jeg sjekke ut noen skikkelige såler. Og gå til en fysio og si akkurat hva han skal se etter. Sist jeg var til behandling pga kneet (2006/2007) sa de det var pga skeivhet i nakken :confused:

Thanks for sharing *thumbs up*

hyggelig å være til nytte :) jeg plages også endel med nakkesmerter, noe som kan komme fra at ho fot er noen mm kortere enn ve foten, det forklarer også hvorfor muskulaturen på hø side rygg/nakke er noe større enn ve side...

"the devil is in the details...." Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...