Gå til innhold

Trening og forkjølelse


Felicie

Anbefalte innlegg

Heihei! Sikkert oppretta hundre tråder om akkurat dette, men jeg er for lat (og slapp) til å lete. På onsdag/torsdag forrige uke starta det å klø litt i halsen. På fredag løp jeg intervaller og ble ganske dårlig etterpå. Kvalm, slapp og litt uvel. På lørdag våkna jeg med tett nese og bryst + litt sånn slimhoste. Dro såklart på trening alikevel.. Hadde gleda meg sånn til å kjøre tungt i bøy og ville ikke utsette økta. Gikk forsåvidt greit, men nesa rant og hodet var typisk forkjølelse-slitent. Da jeg kom hjem var jeg ganske død og sov litt. I dag har jeg bare ligget hjemme, med unntak av en 30 min luftetur. Nesa er tett og halsen litt småpjusk, men tror ikke jeg har feber. Er bare litt slapp. Bør jeg vente til jeg er HELT frisk med å trene eller hvordan er dette her? Begynner ikke før 1030 på skolen i morgen, hadde vært perfekt med en styrkeøkt først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke har feber gjør det ingenting å ta seg en økt. Kanskje ikke press deg så voldsomt mye. Bare husk å få i deg mye vann og mat. Vær også god med hygiene for ikke å smitte andre på treningssenteret :)

Følte jeg ble dårligere av forrige økt, men var kanskje meningen at jeg skulle bli dårligere uansett. Men du sier at jeg ikke skal presse meg så voldsomt.. Følger jo et program som er lagt opp sånn at jeg skal ta i litt, bør jeg heller bare trene med lette vekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen trenger lenger tid på å restituere seg når du er forkjølet. Så lenge symptomene sitter fra halsen og opp er det greit å trene LETT, men har du symptomer fra halsen og ned, eller feber, skal du ikke trene.

Det virker som du har gitt litt f*** i at du har en begynnende infeksjon, og da blir man gjerne litt dårligere. Spis og drikk godt, bruk nesespray om du er tett, sov nok, og evt tren litt lett om du absolutt må trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen trenger lenger tid på å restituere seg når du er forkjølet. Så lenge symptomene sitter fra halsen og opp er det greit å trene LETT, men har du symptomer fra halsen og ned, eller feber, skal du ikke trene.

Det virker som du har gitt litt f*** i at du har en begynnende infeksjon, og da blir man gjerne litt dårligere. Spis og drikk godt, bruk nesespray om du er tett, sov nok, og evt tren litt lett om du absolutt må trene :)

Hva vil det si å ha symptomer fra halsen og ned?

Hehe.. Lørdag. Meg: God morgen *hes* :) Mamma: Er du syk? Meg: NEINEI! Ved frokosten. Meg: Kan du sende meg smøret? *enda hesere* Lillesøster: Oi, er du syk? Meg: NEINEI! 1 time senere. Drar på trening. 2 timer senere. Ligger i senga og sover. Mamma og lillesøster: Så du er syk? Meg: Ja.. :rolleyes:

Fra spøk til alvor.. jeg har syndet og spist alt for lite i dag, orker ikke mat, vil bare trene og ha det vanlige livet mitt. Lei av senga, varme klær og å føle meg slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer fra halsen og ned: tetthet i brystet, tungpust, hoste, hoste med slim++

Høres ut som du bør drøye treningen i morgen. Om du er så sliten at du sover midt på dagen, så vil du uansett ikke ha noe ekstra å gi på en treningsøkt. Og i tillegg vil du i verste fall bruke lenger tid på å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symptomer fra halsen og ned: tetthet i brystet, tungpust, hoste, hoste med slim++

Høres ut som du bør drøye treningen i morgen. Om du er så sliten at du sover midt på dagen, så vil du uansett ikke ha noe ekstra å gi på en treningsøkt. Og i tillegg vil du i verste fall bruke lenger tid på å bli frisk.

Tungpust, hoste og hoste med slim. Jepp.. Der har du meg :rolleyes: Setter vekkerklokka på 7 og tar det derfra. Kan jo eventuelt gå meg en tur og trene litt styrke med kroppsvekt hjemme i stua. Da kurerer jeg en rastløs kropp og kanskje en forkjølelse (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungpust, hoste og hoste med slim. Jepp.. Der har du meg :rolleyes: Setter vekkerklokka på 7 og tar det derfra. Kan jo eventuelt gå meg en tur og trene litt styrke med kroppsvekt hjemme i stua. Da kurerer jeg en rastløs kropp og kanskje en forkjølelse (y)

Du trenger å lære deg å ta det med RO ;) rastløshet er bare rastløshet. Å tusle en tur i løpet av dagen går sikkert greit, men å sette klokken på 07.00 for å gjøre det(n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger å lære deg å ta det med RO ;) rastløshet er bare rastløshet. Å tusle en tur i løpet av dagen går sikkert greit, men å sette klokken på 07.00 for å gjøre det(n)

Hvorfor det? Ingenting er bedre enn å starte dagen med styrke. Hver gang jeg har fått pre-influensa, har jeg bare kjørt på som vanlig og prellet det av meg. Har ikke vært syk siden VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Ingenting er bedre enn å starte dagen med styrke. Hver gang jeg har fått pre-influensa, har jeg bare kjørt på som vanlig og prellet det av meg. Har ikke vært syk siden VGS.

Fint at det fungerer for deg.

Når det gjelder ts. så kan du lese over her at hver gang hun har trent har hun blitt dårligere. I tillegg har hun heller ikke en historikk i det å kjenne etter når ting er for mye og når det faktisk er bedre å roe ned.

Å anbefale noen å sette klokken på 07 for å trene styrke før de skal ha en lang skoledag, når de har symptomer som hoste og tungpust og etter å ha trent de siste dagene og deretter blitt mye verre, det virker for meg som dårlige råd.

Hvorfor skal det være så farlig å ta seg noen dager fri om man er syk? Er du syk er det marginalt du får ut av treningen uansett. Det du risikerer er å være syk over en lengre periode og evt bli dårligere enn du ville blitt om du ikke trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Myr og Thess. Hoho, jeg føler at du er min lille hønemor her inne, Thess :rolleyes: Jeg bøyer meg i støvet for deg. Jeg ER dårlig på å kjenne etter, ER dårlig på å ta det med ro og slappe av. Men jeg jobber med saken og jeg skal ha for at jeg jobber :) Dette har ingenting med saken å gjøre, men på lørdager pleier jeg alltid å spise en minimal lunsj fordi jeg vet det venter godsaker på kvelden og jeg "sparer" derfor opp slik at jeg kan fråtse når klokka nærmer seg 18-19-20. Forrige lørdag dreit jeg i det. Hva er poenget med å gå dødsulten hele dagen og ende opp med å forspise seg til kvalme og vond mage rett før leggetid? Frøkna tok isteden å spiste normal frokost, normal lunsj, normal middag og delte en pose chips og en stor sjokolade med lillesøster og kusina :) Litt rart å spise så liten mengde godsaker for jeg pleier å spise MYE når jeg først spiser, men jeg skal innrømme at det var godt å bare smake og nyte søtsakene for en gangs skyld. Når man på død og liv skal presse i seg 200 g sjokolade, en pose chips, is og godteri på en kveld - da smaker det ikke lenger etter noen biter. Høres kanskje ikke ut som en bragd, men jeg klapper meg på skuldra for å ha klart det :lol:

Anyways.. det var en liten avsporing. Nå skal jeg gå meg en 5-10 minutters luftetur og prøve meg på litt tøying i gangen. Da møter jeg meg selv på midten. Helst burde jeg ligge i ro, men egentlig vil jeg gå 1-times tur og trene styrke etterpå. Jeg velger å gå litt og tøye litt. Skal lytte til kroppen underveis og roe ned eller avslutte om jeg blir dårlig. Ha en fiiiiiin uke (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...