Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er en mann på 23 år, 187cm høy og 90kilo.

Har god erfaring innenfor styrketrening/kroppsbygging. Trening har vert den store lidenskapen siden 18års alderen, men fokuset/interessen på kalorinntak har vert fraværende.

Jeg har de siste måndene forandret treningsmetodene mine.

Jeg kjørte før lavintensitet med lange økter. Stort fokus på styrke og volum.(gjerne 1,5-2timers økter).

Nå kjører jeg 2 veldig intensive økter i uka, trener halve kroppen hver økt, der begge ender med 4x4 intervall på sykkel.(420kalorier i snitt per økt) fremgangen er der, men jeg vil ha mer! derfor har jeg retta et stort fokus mot kostholdet.

Jeg har nå denne uka ført opp kaloriinnntaket mitt, der snittet ligger på 2500kalorier per dag.

Jeg ønsker nå hjelp av dere med mer kunnskaper innenfor kaloriinntak/kosthold her inne.

Er dette kalori-inntaket tilstrekkelig for en person i min vekt? mer/mindre?

På forhånd takk,hilsen Øyvind!

Fortsetter under...

Du trener gjennom kroppen en gang i uka (en økt på overkropp og en på bein) + avslutter hver økt med 4x4 intervaller?

Min "analyse" av kostholdet ditt - mtp at du vil ned i fett%

- for lite proteiner

- mye unødvendig "ræl" som pålegg fra bokser og tuber

- sjokolademelk? øl? brød? saus? cheerios? neineinei

- kalorimessig er det vanskelig å si, jeg ville nok lagt deg litt høyere i starten, samtidig som alt av makroer ville sett litt bedre ut :p

...mao har du en hel del å hente her

1. Proteinkilder som kjøtt/fugl/fisk (dvs ikke produkter, men råvarer)

2. Fettkilder fra fete proteinkilder(rød fisk, egg), nøtter(koks er genialt)

3. Karbkilder fra råvarer og ikke produkter. Frukt, grønt, bær, belgfrukt, havre f eks..

Min kropp med min trening har hatt det godt av 2800kcal på treningsdager og 2000 ellers. 300gr carbs, 200-230gr protein, rundt 50-80gr fett.

Jeg er egentlig overrasket over at jeg har gått ned i fettprosent med såpass "høyt" forbruk, men det gir egentlig mening når min BMR er på 1880.

Du trener gjennom kroppen en gang i uka (en økt på overkropp og en på bein) + avslutter hver økt med 4x4 intervaller?

Min "analyse" av kostholdet ditt - mtp at du vil ned i fett%

- for lite proteiner

- mye unødvendig "ræl" som pålegg fra bokser og tuber

- sjokolademelk? øl? brød? saus? cheerios? neineinei

- kalorimessig er det vanskelig å si, jeg ville nok lagt deg litt høyere i starten, samtidig som alt av makroer ville sett litt bedre ut :p

...mao har du en hel del å hente her

1. Proteinkilder som kjøtt/fugl/fisk (dvs ikke produkter, men råvarer)

2. Fettkilder fra fete proteinkilder(rød fisk, egg), nøtter(koks er genialt)

3. Karbkilder fra råvarer og ikke produkter. Frukt, grønt, bær, belgfrukt, havre f eks..

Takk for svar Therese. Kostholdet mitt har garantert rom for forbedring. Det skal sies at det var tung å ta med pilsen, forøvring fra fotballpuben, i måltidsloggen.Men ærlighet når lengst.. Men ellers spiser jeg lite fabrikert mat.

Når det kommer til treningen, ja jeg trener tirsdager og torsdager(er støttekontakt i kommunen, får treningen "gratis". har ikke råd til medlemskap før etter jul. Så tenkte å justere opp til 4 økter i uka!) Her er det rom for bedringer også.

Annonse

For optimal fremgang(muskelvekst/styrke) anbefales det å trene gjennom kroppen 3x uken, minst. Dersom du har lite tid - tren hele kroppen hver gang

Såppas vet jeg, men takker for responsen!

Enig med det meste Therese sier her:) Dog syntes jeg ikke det er noe problem om du vil drikke 1-2 øl i uka, eller drikke litt sjokolademelk, men heller velge ut noen få ting å kose deg med, for dermed å begrense inntaket litt. Man trenger ikke leve 100% strikt for fremgang.

Syntes også du bør vurdere å øke matinntaket. Ang treningen hadde det nok vært lurt om du kjørte helkropp de to gangene i uken du kan dra på senter, og heller kjøre kardio ute:) da får du fort 4 økter i uken:)

Enig med det meste Therese sier her:) Dog syntes jeg ikke det er noe problem om du vil drikke 1-2 øl i uka, eller drikke litt sjokolademelk, men heller velge ut noen få ting å kose deg med, for dermed å begrense inntaket litt. Man trenger ikke leve 100% strikt for fremgang.

Syntes også du bør vurdere å øke matinntaket. Ang treningen hadde det nok vært lurt om du kjørte helkropp de to gangene i uken du kan dra på senter, og heller kjøre kardio ute:) da får du fort 4 økter i uken:)

Takker for svar, Therese Hag!

kardio ute på denne årstiden? For meg er det galskap, blir ikke i nærheten av samme intensiteten som jeg har på sykkelen. Nei, da venter jeg heller til etter jul, da jeg justerer det opp til 4-5 ganger i uken. Så kan jeg har styrke og kardio inne!:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...