Gå til innhold

HJELP: Vil ned 5kg totalt, ned i fettprosent, bygge muskler


lisasive

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kunne virkelig trengt litt rådgivning fra dere inne her:)

Jeger 1,70cm og 70kg. Jeg har allerede gått ned ca.15kg, men vil nå forandre litt på veiene.

Midjemålet er på omtrent 75, og hoftene er på 90-95.

Som overskriften sier, så vil jeg ned ganske mye i fettprosent, men samtidig stramme opp kroppen.

Hva spiser jeg normalt?

Frokost: 4 fullkornsknekkebrød/to skiver lavkarbobrød(coop fiber og frø) med lett ost/skinke/makrell i tomat/leverpostei/ + et glass skummet melk.

Lunsj: Skyr, knekkebrød, lavkarbobrød med samme type pålegg som på frokosten, eller frukt/knekkebrød.

Middag: 100g kyllingfilet, 100g potet og 200g grønnsaker.

Kveld/etter trening: samme som lunsj. + proteindrikk etter styrke.

Spiser også mye epler som evt mellommåltid, før/etter trening.

Trener bodypump to ganger i uka, og kondisjon minst to ganger i uka.

Har dere noe å tilføre? Noe som kan få fart på vektreduksjonen? Noe annet jeg bør spise? Hvor mye bør jeg spise? Hvor mye kan jeg gå ned? Hvor ofte skal jeg veie/måle? Kan jeg spise litt godis på lørdager uten å ødelegge?

Ja, trenger all den kunnskap jeg kan få. Håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! :)

Nå er ikke jeg noen ekspert på trening og kosthold, men har jo noe kunnskap, og fått enda mer etter jeg begynte på biorytmediett som jeg har skrevet litt om i en tråd på siden min.

Det første jeg ser ut i fra kostholdet ditt nå er at du får i deg mye karbohydrater, og for å gå ned i vekt må du kutte ned på karbohydratene. Du spiser en del frukt og knekkebrød/lavkarbobrød. Hadde jeg vært deg hadde jeg kuttet ut dette og til frokost heller spist en omelett laget av 2-3 egg, eller kanskje havregrøt, så blir du god og mett lenge :)

Til lunsj kan du spise kylling og grønnsaker, med litt ris ved siden av om du føler du trenger karbohydratene.

Du kan helt sikkert også spise litt mer kyllingfilet til middag, 125g kanskje.

En viktig faktor kan også være hva du får i deg av flytende væske. Man glemmer at det er mye kalorier i drikke. Det beste er å drikke vann. For å bytte ut det kjedelige vannet kan du kanskje kjøpe kcalfri saft! Jeg drikker Fun Fruktfest (tror jeg den heter), og den er utrolig god!

Når det kommer til treningen din hadde det kanskje vært fint å få satt opp et program slik at du trener litt mer styrke. 4 dager i uken er fint, og så kan du trene cardio 1-2 ganger. Da er det jo bare å gjøre det etter du har trent styrke en dag :-)

Håper dette hjalp litt :-)

Vennlig hilsen Victoria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en BMR på rundt 1500 i følge kalkulatorer, og med de treningsøktene du har så har du et kcal forbruk på rundt 2300kcal. Legger du deg rundt 2-500kcal under dette vil du mest sannsynlig gjøre at gå ned i fett% og "stramme opp kroppen".

Hvor mye kan jeg gå ned? Hvor ofte skal jeg veie/måle? Kan jeg spise litt godis på lørdager uten å ødelegge?

Kan gå ned så mye som du selv vil, det er det du som bestemmer, men for å gå mer ned i vekt, så må du sakte men sikkert kutte ned på totale kcal du får i deg. Vei/mål deg så lite som mulig, bruk speilet som utgangspunkt. Vei/mål deg isåfall kanskje en gang i uken eller hver andre uke!

Du kan alltids kose deg litt i helgene, men dette vil jo da gjøre at du ukentlig ikke ligger like mye i kcal-underskudd!

Eksempel:

Totalt:

1900kcal

188Proteiner=P

49Fett=F

163Karbohydrater=K

Frokost - 1egg(70g), 2-3skiver(25g) kokt skinke, 75g Havregryn og 2dl Biola - 533kcal 27gP 14gF og 70gK

Lunsj - Skyr Bringebær(stor) 175g, 2 tykke skiver Coop Fiber og Frø(100g) med makrell i tomat(25-50g) - 514kcal 39,4gP, 19,85gF og 38,95gK

Middag - 150g kyllingfilet(veid rå) og 100g kokt ris - 248kcal 37gP 1-2gF og 20gK

Rett etter trening - Proteinshake(vet ikke hvilken du har, men)37g av Whey-80 fra Gymgrossisten med 2,5dl melk - 261kcal 36gP 7gF og 12gK

Kvelds/etter trening - samme som middag: 150g kyllingfilet(veid rå) og 100g kokt ris - 248kcal 37gP 1-2gF og 20gK

Før leggetid: 100g cottage cheese - 96kcal 12gP 4gF og 1-2gK

gjort i all hast, så kan hende det er diverse skrive/regnefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en BMR på rundt 1500 i følge kalkulatorer, og med de treningsøktene du har så har du et kcal forbruk på rundt 2300kcal. Legger du deg rundt 2-500kcal under dette vil du mest sannsynlig gjøre at gå ned i fett% og "stramme opp kroppen".

Kan gå ned så mye som du selv vil, det er det du som bestemmer, men for å gå mer ned i vekt, så må du sakte men sikkert kutte ned på totale kcal du får i deg. Vei/mål deg så lite som mulig, bruk speilet som utgangspunkt. Vei/mål deg isåfall kanskje en gang i uken eller hver andre uke!

Du kan alltids kose deg litt i helgene, men dette vil jo da gjøre at du ukentlig ikke ligger like mye i kcal-underskudd!

Eksempel:

Totalt:

1900kcal

188Proteiner=P

49Fett=F

163Karbohydrater=K

Frokost - 1egg(70g), 2-3skiver(25g) kokt skinke, 75g Havregryn og 2dl Biola - 533kcal 27gP 14gF og 70gK

Lunsj - Skyr Bringebær(stor) 175g, 2 tykke skiver Coop Fiber og Frø(100g) med makrell i tomat(25-50g) - 514kcal 39,4gP, 19,85gF og 38,95gK

Middag - 150g kyllingfilet(veid rå) og 100g kokt ris - 248kcal 37gP 1-2gF og 20gK

Rett etter trening - Proteinshake(vet ikke hvilken du har, men)37g av Whey-80 fra Gymgrossisten med 2,5dl melk - 261kcal 36gP 7gF og 12gK

Kvelds/etter trening - samme som middag: 150g kyllingfilet(veid rå) og 100g kokt ris - 248kcal 37gP 1-2gF og 20gK

Før leggetid: 100g cottage cheese - 96kcal 12gP 4gF og 1-2gK

gjort i all hast, så kan hende det er diverse skrive/regnefeil.

Har du noe jeg kan erstatte cottage cheese med? Er ikke så glad i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit, men pass på kalorier. Du kan liksom ikke "go nuts" på fre, lør, søn kveld bare fordi det er "helg" liksom :)

Det hender jeg tar meg friheten til en pose chips, eller en snickers. Alt ettersom. Går OVER kcal limiten min, men ikke like ekstremt som om jeg hadde gomla i meg halv kilo løsvekt godis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...