Gå til innhold

Hva er en fornuftig målsetning til påska/mai 2014


Kantina

Anbefalte innlegg

Jeg er godt i gang med å legge om livsstilen min. Jeg føler ikke selv at det jeg driver med nå er slanking, men en omlegging av livsstil. Min første utfordring blir når jeg skal unne meg en pizza, burger eller lignende. Vil det bli engangstilfelle eller kommer neste burger bare få dager etter igjen? Uansett, det var ikke det jeg lurte på nå..

Mye av det som motiverer meg er de bildene jeg har i hodet av hvordan kroppen kan komme til å se ut om jeg fortsetter jobben. Jeg er 186cm høy og veier om lag 100kg.

Er det en realistisk målsetning at magen er flat (under 10% kroppsfett) på tampen av våren/ starten av sommeren 2014, eller bør jeg være innstilt på at det vil ta noe lengre tid? Har jeg gått for raskt frem om jeg har nådd det "målet" eller er det passe tempo?

Noen som har noe som kan ligne et fornuftig svar på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo eit spørsmål om kva innsats du legg inn og kor langt unna du er i dag.

Litt meire info vil gjere at du får betre svar

Kjønn

ca alder

treningserfaring

tidlegare forsøk på fettreduksjon

generelt aktivitetsnivå

treningsprogramm (som du har/planlegger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo eit spørsmål om kva innsats du legg inn og kor langt unna du er i dag.

Mann, 24

Alltid vært aktiv. Fotball. Aldri vært topptrent.

Gått ned 10kg 3-4 ganger.

Student, så blir en del sitting.

Treningsprogram over 4 dager. Fullkropp hver gang. Jogger til og fra treningsstudioet (5-6km til sammen). Spiller fotball/sykler ergometersykkel/tar fri på dager det ikke er styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør jo være eit realistisk mål med 10% fett til sommeren.

Har du starta?

Det bli jo eit spørsmål om kva % du er på no. Kostholdsstrategi, trening, evne til å tilegne deg kunnskap, om du er motivert/konsekvent og held deg til plana (kalorier og skadefri) vil jo også spille inn.

Nok ein gong, har du bynt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har begynt. Føler jeg begynner å komme til et middels nivå når det kommer til kunnskap.

Dvs, har fattet at løsningen på vektproblemet mitt ikke finnes i bunden av en kosttilskuddsbøtte. Har skjønt at styrketrening kombinert med langkjøring og intervall er en god oppskrift. Har skjønt at om jeg hadde 34sekunder pause mellom settet på tirsdag og 120sekunder på torsdag, men tok 1 rep mindre... blablabla... ikke spiller noen rolle. Eller, det er ikke de detaljene man skal henge seg opp i, men det er det store bildet.

Det jeg IKKE har skjønt er: Hvis jeg har vært flink i for eksempel 3 uker, og under meg en tur på byen, så er det nærmest alltid en dominobrikke. Kan nesten garantere at jeg ila svært kort tid etter den byturen (søndag/mandag) greier å lure meg selv til å "unde" meg en ny ting. Pizza, cookies etc.

Nå så VET jeg at jeg greier meg frem til jul. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å spise riktig og utføre de treningene jeg har planlagt. Utfordringen er uten tvil å komme hjem til mamma og være dere hele slutten av desember.

Jeg har aldri greid å være tynn/slank/kall det hva du vil. Jeg tror mye ligger i at jeg ikke vet hvordan jeg skal tenke. Jeg har aldri fått snakket med noen i min situasjon som har mestret det og kan fortelle meg hvordan de gjør det. Kompisene mine sine råd er så dårlige at det bare er irriterende. De har ikke samme sug på mat i det hele tatt og tror det er så forbanna enkelt. De har kanskje skjønt mer med tiden etter at de har flyttet for seg selv og slikt.

Sykt glad for at jeg kan være anonym nå :D Har du ett svar på dette? Da bøyer jeg meg i støvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til jula er det som Stig Ingebrigtsen sier, det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som betyr noe, men hva du spiser mellom nyttår og jul. Unn deg noe ekstra i jula, men forsyn deg heller ekstra av julefrokostene og julemiddagene enn av godteriskåla. Spiser du deg mett på skikkelig mat blir det også mindre sug mot godteri.

Det å avlære seg tranget til å spise godteri er en lang prosess og jeg skal ikke si at det vil bli enkelt. For egen del er jeg svært disiplinert med meg selv når jeg først er på diett og unner meg veldig lite godteri nettopp for å unngå å havne i den dårlige spiralen hvor man bare får lyst på mer. Når jeg ikke er på diett så spiser jeg såpass mye mer at trangen etter godteri ikke er like stor og da er det lettere med selvkontroll (ihvertfall fra egen erfaring).

Mitt råd er å gi 100% fram til jul, ta deg en ukes pause og så går du på igjen når jula er over. En diettpause har også positive effekter, og selv om du kanskje legger på deg 2-3 kg i jula er mesteparten av dette bare vann.

Om du klarer å få flat mage fram til sommeren er litt avhengig av hvor mye muskelmasse du har. Selv gikk jeg fra 120 kg - 74 kg (184 cm) for noen år siden og hadde enda ikke flat mage, men fettprosenten var 10-12%. Klarer du å bygge litt masse samtidig som du går ned i vekt så vil du kunne klare det bedre enn det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har begynt. Føler jeg begynner å komme til et middels nivå når det kommer til kunnskap.

Dvs, har fattet at løsningen på vektproblemet mitt ikke finnes i bunden av en kosttilskuddsbøtte. Har skjønt at styrketrening kombinert med langkjøring og intervall er en god oppskrift. Har skjønt at om jeg hadde 34sekunder pause mellom settet på tirsdag og 120sekunder på torsdag, men tok 1 rep mindre... blablabla... ikke spiller noen rolle. Eller, det er ikke de detaljene man skal henge seg opp i, men det er det store bildet.

Det jeg IKKE har skjønt er: Hvis jeg har vært flink i for eksempel 3 uker, og under meg en tur på byen, så er det nærmest alltid en dominobrikke. Kan nesten garantere at jeg ila svært kort tid etter den byturen (søndag/mandag) greier å lure meg selv til å "unde" meg en ny ting. Pizza, cookies etc.

Nå så VET jeg at jeg greier meg frem til jul. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å spise riktig og utføre de treningene jeg har planlagt. Utfordringen er uten tvil å komme hjem til mamma og være dere hele slutten av desember.

Jeg har aldri greid å være tynn/slank/kall det hva du vil. Jeg tror mye ligger i at jeg ikke vet hvordan jeg skal tenke. Jeg har aldri fått snakket med noen i min situasjon som har mestret det og kan fortelle meg hvordan de gjør det. Kompisene mine sine råd er så dårlige at det bare er irriterende. De har ikke samme sug på mat i det hele tatt og tror det er så forbanna enkelt. De har kanskje skjønt mer med tiden etter at de har flyttet for seg selv og slikt.

Sykt glad for at jeg kan være anonym nå :D Har du ett svar på dette? Da bøyer jeg meg i støvet...

Selvdisiplin og langsiktig tankegang. Først så sier du at en tur på byen blir en dominobrikke. Solution: La være å gå på byen når det er alkohol i bildet (det er ikke asosialt, det er selvdisiplin). Langsiktig tankegang: Er det mindre viktig å ha flat mage i november om et år, enn på tampen av våren? Jeg garanterer at damene driter i magen din, så lenge den ikke skygger for føttene helt. Det er bedre å trappe ned 1-1.5 kg i mnd, og heller fortsette med det så lenge du trenger det til du er fornøyd, og så holder du deg der. Ikke bare noen uker, eller måndeder, men resten av livet. Det går veldig fint, men det krever en helt annen måte å tenke på enn du har nå. Har du for sterkt sug kan det være at du ikke tåler karbo særlig, og da er en moderat lavkarbo en tanke, sånn at du slipper unna suget etter mat. Men det er uansett kcal restriksjon som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg IKKE har skjønt er: Hvis jeg har vært flink i for eksempel 3 uker, og under meg en tur på byen, så er det nærmest alltid en dominobrikke. Kan nesten garantere at jeg ila svært kort tid etter den byturen (søndag/mandag) greier å lure meg selv til å "unde" meg en ny ting. Pizza, cookies etc.

Nå så VET jeg at jeg greier meg frem til jul. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å spise riktig og utføre de treningene jeg har planlagt. Utfordringen er uten tvil å komme hjem til mamma og være dere hele slutten av desember.

Sykt glad for at jeg kan være anonym nå :D Har du ett svar på dette? Da bøyer jeg meg i støvet...

Så flott at du er i gang :D Lesing, styrke og moderat med kardio, dette må jo bli bra :)

Om du veit at du kjem til å ha sjukt lyst på noko feit/kraftig mat dagen derpå og at det vil bli mange fristelser i jula så har du to mulige strategier som vil føre til at du fortsetter å følge plana.

1. Unngå å innta denne maten

Fysisk unngå sammenhenger der maten er tilgjengeleg eller basere deg på knallhard viljestyrke. Komme "for seint" til middag, ta med egen mat. Kunn ete grønnsaker og kjøtt/fisk (dvs, la pasta og saus stå urørt), og droppe dessert/spørre fint om frukt.

2. Ete den feite/fristande maten, men gjere det i moderate mengder også gå tilbake til plana etterpå.

Dvs, lag ei plan med avvik. Har du vorre på byen så kan du planlegge at du skal ete ein halv grandis dagen derpå. Del den i frosset tilstand, steik den eine halve og legg den andre i fryseren til dagen derpå. (Fryser er eit godt egna sted for oppbevaring av dei fleste fristelser). Kjøp ei cookie og ha den klar til dagen derpå. Om du gjer noko liknande så er det ikkje eit problem med utskeielser, det viktigaste er at du fortsetter på plan i det lange løp. 20min med usunn mat ein dag i veka ødelegg ikkje for resten av veka, heller ikkje eit måltid gjer at du blir radmager ;) Jul er jul. Det skal være familie, kos og mat. Men ikkje nødvendigvis 2veker med heminingslaus fråtsing med ribbefettfingrer og riskremfråde. Ta ei veks pause i jula, men et eit eple og drikk eit glass vatn før dei fleste måltidene. Tenk deg om før du forsyner deg, et deg mett på julemat, men ikkje på saus og småkaker ;)

Du kan ikkje planlegge vektnedgang, men du kan legge ei plan, følge den og gjere justeringer når det trengst. Det er ingen garanti for at du har gått ned i kilo når du setter fotane på vekta. Det kan hende at du er oppblåst, holder vatn slik at reduksjonen av kroppsfett ikkje visest på kg. Likefullt kan det fungere det du gjer, gi kroppen tid og noter ned målinger av cm og kg. Derfor er verdien av å holde plana minst like viktig som målingene.

Matplan/"Standardmat"

Lag deg eit oppsett av eit kosthold som inneholder alt du trenger og ha ulike matvare/oppskrifts alternativer for dei ulike målitdene. Forekselpel 2 ulike frokoster, 3 ulike middager å velge i. Da slipper å sitte med kalkulator og regne på kalorier kvar gong du skal ete noko.

Du bør få i degper dag

2g protein per kg kroppsvekt 200g

1g fett 100g

Karbohydrater for å fylle opp resten av dagsbehovet (nokon blir i dårleg humør av lite karbohydrater, om det er tilfelle tar du

litt frå protein og fett til karb energi.)

Del på anntall måltider du ønsker.

Denne plana bør inneholde

500g grønnsaker (gjerne til lunsj og middag, wok poser er fine)

2 frukt

marine fettsyrer

10-15g snoop (Kva som måtte være din fristelse, det er ok å unne seg noko og det er viktig å lære seg at litt er nok)

Mellommåltider/disponible cal som du inntar når det passer i dagen

Et mat du liker å ete. Liker du knekkebrød så skal du ikkje tvinge i deg havregrynsgraut og omvendt. Å lage ei egen "kokebok" med cal og macroer tar tid, men når det er gjort så går det lett etterpå :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv. Det er ikke sikkert det som funket for meg funker for deg, men har du virkelig funnet motivasjonen som skal til for å gjøre en endring går mye av seg selv. Det høres ut som du har motivasjonen! Har selv vært i cirka din situasjon og kjent på noe av det du beskriver.

Det er kontinuitet som teller. Den varige endringen. Diett er noe midlertidig, men kan være en fin og veldig motiverende kickstart der man ser store endringer på kort tid. Protein metter veldig bra, så kyllingfilet, renskåret svin, karboadedeig osv. er veldig bra. Klarer du å like deg på kjøkkenet har du en stor fordel. Proteinshake kan også være et nyttig kosttilskudd for muskler og metthetsfølelse. Selv har jeg kuttet mest ned på karbohydratene når jeg har ønsket å forbrenne fett. Det kan gjøres med mer kjøtt og grønnsaker og mindre eller ingen ris/potet. Hvor mye du går ned på en bestemt tid kommer helt an på hva du spiser. PSMF er en ekstrem diett jeg ikke anbefaler selv om den er veldig effektiv. Man får finne ut selv om det er noe man vil prøve ut. Uansett er det nyttige momenter å ta med seg fra den dietten, som at man bør droppe kardio når man ligger på kraftig kcal-underskudd. Gjør heller styrkeøvelser. Kardio er ikke noe must for å brenne fett, men kan ha andre positive effekter. Mye gåing er naturligvis bra, men det viktigste er kcal-inntak, og du bestemmer selv nivået.

Som nevnt av Rodolfo opplever jeg også at cravings er lettere å styre når kostholdet inneholder mindre karbs og mer protein, da kan jeg også stole på sultfølelsen, noe jeg ikke kunne da jeg levde på frossepizza. Cravings for fastfood har også forsvunnet for min del når jeg trener jevnlig. Man får lyst på skikkelig mat når musklene trenger drivstoff. Det enkleste kan være å kutte helt ut snop og chips også, men det kan være vrient sosialt sett. Her får du gjøre et valg, om du er komf med å bli "han sunne som slanker seg". Det er stort sett bare i starten at det bemerkes at man er blitt "sunn", også går det over, selv om det kan være irriterende nok ettersom det ofte pekes på som noe negativt at man plutselig har begynt å takke nei til ting man ønsker å holde seg unna. Snille mødre (og jul) kan også være uheldig for kcal-inntak, hehe, så jeg forstår du er bekymret for det. Det er vanskelig å bryte med vanene fra tidligere, og kanskje føles det til og med uhøflig, men tenk over hva du vil takke ja og nei til før godteskåler og kaker blir satt fram. Jeg tipper moren din forstår hvis du bestemmer deg for å sette en grense. Etter hva du skriver har det kanskje ikke vært naturlig å sette disse grensene tidligere, men det er aldri for sent. Det koker ned til hvor streng man ønsker å være med seg selv, så finn ut av det. Jeg mener de rundt må respektere det hvis man ønsker å endre sine vaner. Du er sjefen, så håper noe av dette kan hjelpe til med å forandre tankesettet litt.

Til slutt vil jeg ut fra egne erfaringer anbefale deg å ta noen før-bilder, for til sommeren har du glemt nøyaktig hvordan du så ut. Det kan bli morsomt å sammenligne for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar folkens! Ser dere har brukt av deres tid på å svare og det settes pris på :)

Føler svarene samsvarer med egen tankegang. Mange gode forslag for å unngå spiralen som fører en til et matmonster igjen. Noen av forslagene går ut på å ha en null-toleranse på alkohol/pizza/godteri. Det er vel det jeg helst vil unngå. Mest fordi at: "Ja, nå har jeg vært flink i 2år, så nå kan jeg faktisk unne meg en sjokoladebit". Det tror jeg er døra til "det gikk helt greit sist, så jeg kan ta en og kanskje to nå". Mao tror jeg ikke du har rett Rodolfo når du sier at løsningen er å holde seg unna. En dag så kommer man til å rettferdiggjøre det på et vis uansett. Det er da jeg vil vite hvordan jeg ikke skal lure meg selv til og tro at det er det bare å gønne på neste lørdag også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da jeg vil vite hvordan jeg ikke skal lure meg selv til og tro at det er det bare å gønne på neste lørdag også...

Tror du bare må tillate deg selv å prøve og feile litt for å lære deg hva som fungerer i lengden for deg. Det gjør ingen skade om man ryker på en liten smell så lenge man reiser seg igjen og kommer tilbake på rett spor. Du har ikke ødelagt alt om en skulle legge på seg 3-4 kg fett. Men det er viktig å bryte seg ut av den dårlige sirkelen når man innser at man har kommet inn i den igjen. Ikke la det gå uker, måneder og år før man på nytt tar tak.

Kommer du skikkelig i gang med tung styrketrening vil du også se at kroppen tåler litt mer utskeielser. Styrketrening gir bedre insulinrespons og kroppen kan bedre styre de ekstra kaloriene til muskelvekst og ikke bare fettlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kan komme med et tips, ikke bare til jula, men generelt...

Lag "junk-fooden" selv! Fra bunnen av!

Jeg er selv 187 og nå 95kg (107kg for 11 uker siden), og jeg har endelig klart å finne en livsstil som dekker mitt behov og sug etter god mat, samtidig som jeg har stålkontroll på kalorier! Jeg lager pizza, burgere, kebaber og andre deilige retter. De er ikke lavkaloriretter i seg selv, men jeg bestemmer jo selv hva som skal puttes i.. Dama får vann i munnen bare hun ser jeg går inn på kjøkkenet, så hun elsker også min "diett" :)

Og dersom du bruker 1 time på å lage en deilig burger, så,er det kanskje ikke like lett å lage hver eneste dag? Uansett, som det blir sagt fra mange andre her, planlegg utskeielsene dine, så blir de ikke en synd men en velfortjent "treat".

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Om jeg kan komme med et tips, ikke bare til jula, men generelt...

Lag "junk-fooden" selv! Fra bunnen av!

Jeg er selv 187 og nå 95kg (107kg for 11 uker siden), og jeg har endelig klart å finne en livsstil som dekker mitt behov og sug etter god mat, samtidig som jeg har stålkontroll på kalorier! Jeg lager pizza, burgere, kebaber og andre deilige retter. De er ikke lavkaloriretter i seg selv, men jeg bestemmer jo selv hva som skal puttes i.. Dama får vann i munnen bare hun ser jeg går inn på kjøkkenet, så hun elsker også min "diett" :)

Og dersom du bruker 1 time på å lage en deilig burger, så,er det kanskje ikke like lett å lage hver eneste dag? Uansett, som det blir sagt fra mange andre her, planlegg utskeielsene dine, så blir de ikke en synd men en velfortjent "treat".

Lykke til :)

Det kan være så sunt det bare vil så lenge det er smeltet ost. Oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som tidligere skrevet, 186cm og ca 100 kg med litt over 22% kroppsfett.

I dag har jeg ikke gjort annet enn å sitte (eksamensperiode).

Jeg kjøpte taco på skolen bestående av i underkant av 200gr kjøttdeig, 2 tacoplater/skjell, litt ost, liten skål rømme og en liten skål salsa. Resten var grønt.

Da jeg kom hjem stekte jeg 400gr karbonadedeig, la 3 gulrøtter oppi og drysset over en bra slump hvitost og gratinerte i ovnen. Til slutt tok noen solide spruter iduns sukkerfri ketchup over.

Går jeg opp eller ned i vekt av slike dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som tidligere skrevet, 186cm og ca 100 kg med litt over 22% kroppsfett.

I dag har jeg ikke gjort annet enn å sitte (eksamensperiode).

Jeg kjøpte taco på skolen bestående av i underkant av 200gr kjøttdeig, 2 tacoplater/skjell, litt ost, liten skål rømme og en liten skål salsa. Resten var grønt.

Da jeg kom hjem stekte jeg 400gr karbonadedeig, la 3 gulrøtter oppi og drysset over en bra slump hvitost og gratinerte i ovnen. Til slutt tok noen solide spruter iduns sukkerfri ketchup over.

Går jeg opp eller ned i vekt av slike dager?

Kor mykje anna åt du? Enkelt sett så er overskudd vektoppgang, underskudd nedgang og vedlikehold, vel -vedlikehold. Men det er meire fornuftig å sjå på snittet/resulttet per veke eller mnd. Det er lengda som dreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje anna åt du? Enkelt sett så er overskudd vektoppgang, underskudd nedgang og vedlikehold, vel -vedlikehold. Men det er meire fornuftig å sjå på snittet/resulttet per veke eller mnd. Det er lengda som dreg.

Det var det jeg spiste i dag, ikke noe annet.

Kunne jeg da ha spist lignende måltider i lengden og hatt underskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg spiste i dag, ikke noe annet.

Kunne jeg da ha spist lignende måltider i lengden og hatt underskudd?

Sansynlegvis, men det er særdeles avhengig av kor mykje "litt" og "ein god slump" med ost er. For å vite det, så må du veie osten (og alt anna) regne ut kor mange cal det inneholder og summere kvart måltid og alle måltidene. Første gang så må du regne ut kor mykje X g kjøttdeig + X g ost + X g tacoskjell er lik. Neste gong så har du det fiks ferdig utregna og da er det berre å ta like mykje og vips så har du kontroll på kva du et ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg spiste i dag, ikke noe annet.

Kunne jeg da ha spist lignende måltider i lengden og hatt underskudd?

Selvfølgelig kunne du det, du kan spise akkurat hva du vil, men det handler om å vite hva du putter i munnen.. "En del kjøttdeig" og "en god slump hvitost" og "noen" ditt og datt.. Generelt sett holder det å bare moderere seg, men dersom du vil ned i vekt, kan det være en fordel å vite NØYAKTIG hva du spiser, i alle fall i starten! Kjøp en kjøkkenvekt, logg alt du spiser på diett.no, MyFitnessPal.com eller lignende. Følg med i speilet/på vekta/målebåndet en fast dag hver uke og juster inntaket ettersom du går i riktig eller feil retning av målet ditt. Du vil i løpet av veldig kort tid lære deg hva diverse inneholder, og du vil da skjønne hvordan du skal spise for å ligge i underskudd...

Det kan være så sunt det bare vil så lenge det er smeltet ost. Oppskrifter?

Jeg har egentlig ikke oppskrifter på noe av det jeg lager... Poenget mitt er at du kan spise hva du vil så lenge du selv vet hva du spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynlegvis, men det er særdeles avhengig av kor mykje "litt" og "ein god slump" med ost er. For å vite det, så må du veie osten (og alt anna) regne ut kor mange cal det inneholder og summere kvart måltid og alle måltidene. Første gang så må du regne ut kor mykje X g kjøttdeig + X g ost + X g tacoskjell er lik. Neste gong så har du det fiks ferdig utregna og da er det berre å ta like mykje og vips så har du kontroll på kva du et ;)

Der kom du meg i forkjøpet, gitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...