Gå til innhold

Nå trenger jeg hjelp


kkkkristin

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 19 år. Jeg er bare 1.53 høy og veier en plass mellom 55 og 60 kilo. Jeg er ikke veldig muskuløs, så de fleste ekstra kiloene er fett. De siste månedene har jeg slitt med mye sykdom som har gjort meg deprimert, og dermed alltid kommet på nye unnskyldninger for å ikke prøve å gjøre noe med helsa mi. Heldigvis for meg har jeg en fantastisk venninne som aldri har gitt opp på meg. Hun er det vi kan kalle fit, hun lever for trening og en god livstil, og nå har hun endelig klart å fått meg med på trening igjen og fått meg til å spise sunt. Det føles fantastisk, og jeg har alt av motivasjon tilbake.

Jeg har tidligere, opp til flere ganger, hatt perioder fylt med motivasjon. Men pga. mangel på kunnskap, mye forvirring og tusner av forskjellige artikler har motivasjonen bare daffet bort, nettopp fordi det er så mye jeg ikke klarer å forstå. Jeg vil ikke la denne feilen skje igjen. Det jeg ønsker er jo å bli tynnere, selvfølgelig ønsker jeg muskler også, men hovedsakelig vil jeg bli tynnere. Venninna mi mener jeg burde ligge på et lite kaloriunderskudd, hvor kostholdet er fylt med proteiner og langsomme karbohydrater. At i helgene burde jeg kose meg og se bort fra alt fordi hvis ikke blir jeg lei. Hun sier også jeg burde fokusere mest på styrketreningen og samtidig trene litt utholdenhet, fordi hvis jeg bygger muskler vil jeg også få høyere forbrenning og dermed til slutt se at jeg krymper. Men dette vil ta tid. Jeg har før lest at utholdenhetstrening er den beste måten å få forbrenninga opp på, og at det er den raskeste måten å oppnå resultater på om målet er å bli tynnere. Jeg tviler ikke på at det hun forteller er rett, fordi jenta i seg selv ser fantastisk ut, og hvis det hun sa ikke funket ville hun ikke sett slik ut som hun gjør idag.

Tidligere har jeg også slitt med overspising i perioder, det bare klikker for meg og jeg har virkelig ikke hatt kontroll på hva jeg har pakket i meg. Dette skjer mest i mine mørkeste perioder, når jeg er mye alene og mye deprimert. Jeg har for rundt to måneder siden flyttet inn sammen med mine to beste venninner og på en måte startet et helt nytt liv, og siden da har jeg ikke hatt et ordentlig kick hvor jeg kan spise hele kjøleskapet. Jeg har stort sett hele tiden mennesker rundt meg som bryr seg, og det har hjulpet mye.

Hverdagskosten min har variert veldig fra dag til dag, jeg har gått fra å spise ingenting noen dager til å spise burger og pizza neste dag, dagen etter det har jeg kanskje spist knekkebrød og et relativt sunt kosthold, men siden jeg det har variert fra dag til dag har jeg virkelig ikke hatt et sunt kosthold.

Så mitt spørsmål er nå; hva burde jeg gjøre? hvordan går jeg fram? hvordan bør jeg trene, hvor ofte? og hvorfor bør jeg gjøre det på disse måtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som venninnen din har mye fornuftig å komme med; hør på henne :)

Vil legge til at 55-60 kg ikke er så mye, og at du sammen med henne bør fokusere på livsstilendring - noe som du virker til å være godt i gang med. Drit i 'tynn', og bli med venninnen din på styrketrening, der du har utholdenhetstrening ved siden av om du liker det. Bruk målebånd fremfor vekt for å måle progresjon.

Motivér hverandre, og gjerne lag store sunne middager sammen med samboerne dine, slik at det også blir så rimelig som mulig for dere :)

Ellers er du heldig som har en treningsvenninne med hodet på rett sted; bruk henne for alt hun er verdt, ha økter sammen, gjerne få innspill til treningsprogram og kosthold, og vis at du setter pris på hjelpen :)

Forøvrig kan du også ta en kikk på dette programmet for å komme i gang:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Edit: Etter å ha sett noen PT'er/ansatte på treningssenter sette opp rimelig begredelige treningsprogram tror jeg du trygt og med stor fordel kan starte med Fitnessbloggens nybegynnerprogram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...