Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er sikkert tidenes dummeste spørsmål, men no er eingong situasjonen slik:

Eg er fødd i bananfasong med innoverroterte kne og fotblad, hovudet sittande fast på skuldra, skoliose, for stor svai i korsrygg og anterior pelvic tilt og hypermobile ledd for å vere heilt sikker.

Etter maaaange år med tøying, strekking og knekking har eg stått att med APT, for stor svai og ei lita skoliose. APT har blitt betre med tøying no etter eg begynte å trene mykje for to år sidan.

MEN, no har vi oppdaga ein Posterior pelvic tilt under knebøy! WTF, kan ein verkeleg ha begge?

Eg skjønar at eg må utvide tøyeregimet mitt (men kva då med ledda?), men eg vart ærleg talt litt satt ut her.

Fortsetter under...

Du kan ikke ha begge deler samtidig, da de er motsetninger :) Men som det ble kommentert over her, mener du at du sliter med såkalt "butt wink" under knebøyen? (At korsryggen runder seg og rompa/bekkenet vipper i bunnposisjon)

Du kan ikke ha begge deler samtidig, da de er motsetninger :) Men som det ble kommentert over her, mener du at du sliter med såkalt "butt wink" under knebøyen? (At korsryggen runder seg og rompa/bekkenet vipper i bunnposisjon)

Hvem er vi? Mener du at bekken tilter i bunnposisjon i en knebøy?

Ja, bekkenet tiltar i bunnposisjon, motsatt vei enn kva det tiltar til daglig. Eg har ikkje merka det før eg vart gjort oppmerksom på det.

eg skjønar at APT og PPT er motsetninger, eg berre synast det er snålt at bekkenet tiltar utover under nesten heile løftet, for så å vippe under meg i bunnposisjon.

Då synast eg det er vanskelig å finne ut kordan eg skal fikse det eine problemet utan å forverre det andre.

Buttwink skyldes ofte dårlig mobilitet, feks stramme hofteleddsbøyere og ankler. Videre kan du ha for dårlig spenn I overkroppen under bøyen, så vektfordelingen ikke er tilstrekkelig på hæl under løftet :) Dette er ikke det samme som PPT. Prøv å kjenne på teknikk og trykk i hæl ved goblet squat (+ tøying), og se om du ikke finner ut av det da :)

EDIT: Husk å også stramme magen under løftet og få brystet tilstrekkelig opp.

Annonse

Ikke uvanlig å se at bekkenet tilter bakover i bøy hvis man starter med for mye tilt motsatt vei fra toppen av. Fiks oppspennet ditt å gå kun så dypt som mobiliteten din tillater deg.

Enig

Ta en titt på denne.

Forklarer ganske greit hvorfor ved det å ha anterior tilt i startposisjon enklere kan føre til posterior tilt i bunnposisjonen av løftet. Lykke til:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...