Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er forksjellen? Jeg så en video av kai green, og der forkalrer han slik at man kan bli svæær med lette vekter, det er bare å få muskelen til å vokse? Men gjelder dette for oss vanlige også?

La oss ta et eksempel: Benkpress 105,5kg 3x3 VS 80kg 12x4

HVa bygger mest?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25274-pumpetrening-vs-styrke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke helt forskningsmessig grunnlag for å si dette her, men:

Kai Greene er et sykt talent og er etter all mulig sannsynlighet kraftig dopet. Med de forutsetningene til stede stemmer det sikkert at 12 reps på 60% av maks bygger mer enn 3 reps på 90% av maks, men for de fleste som er rene, tror jeg styrke-retningen er veien å gå.

Jeg har ikke helt forskningsmessig grunnlag for å si dette her, men:

Kai Greene er et sykt talent og er etter all mulig sannsynlighet kraftig dopet. Med de forutsetningene til stede stemmer det sikkert at 12 reps på 60% av maks bygger mer enn 3 reps på 90% av maks, men for de fleste som er rene, tror jeg styrke-retningen er veien å gå.

ER du sikker? Min kompis er veldig fan av 12 repperne mens jeg derimot holder meg på styrken. han er større en meg, men samtidig er jeg 30-40 kg sterkere en han i feks knebøy. Så er 12 repperne helt absurd egentlig?

Absurd? Slettes ikke. Man blir flink i det man driver med. Du trener for å bli sterk(1-5 reps), han trener for å få schvææææære muskler(8-12). At du da er sterkere enn han,men at han samtidig er større enn deg.... er det så underlig?

At gutta som deltar i Mr.Olympia har nok stuff innabords til å fylle et middels apotek, er mer etablert sannhet enn spekulasjoner:p

Absurd? Slettes ikke. Man blir flink i det man driver med. Du trener for å bli sterk(1-5 reps), han trener for muskelvolum(8-12). At du da er sterkere enn han,men at han samtidig er større enn deg.... er det så underlig?

At gutta som deltar i Mr.Olympia har nok stuff innabords til å fylle et middels apotek, er mer etablert sannhet enn spekulasjoner:p

Joa, nettopp, men så da er svaret på spørsmålet mitt klart?

Det trene i rep ommråde 8-12 ( lite vekter) bygger mere muskler en 1-5?

Vil si det ja:) Man bygger selvfølgelig på 1-5 rep og, og kanskje aller mest om man kombinerer disse sånn som f eks PHAT.

Når jeg fikk "opplæring" inne på Haralds for å bygge mer, hadde jeg tidligere trent mye 1-8 rep, og fikk beskjed om at for mine mål(muskelvekst) var det bedre å kjøre 8-14, og det har gitt meg supre resultater;)

(Må bare:Kai Greene<3)

Annonse

Knebøystyrke avhenger vel så mye av teknikk, bevegelighet, antropometri som av lårmuskulatur. En som er schwæær som bare har trent med 8-12 reps i mange år, vil øke sin 1RM med 20-30-40% med målrettet trening mot styrke på lave repsantall.

Uansett kan det være feil å sammenligne ulike utøvere. Hvis man ser på ett enkelt individ, så kan det være lærerikt. Kan Andre Midtby trene seg til vesentlig større bryst og tricepsmuskler og samtidig bli vesentlig svakere i benkpress?

Med tanke på Kai Greene, så ligger det video ute av han hvor han repper på over 200 kg i benkpress på youtube.

Videre mener jeg at det å få en grunnstyrke er spesielt viktig. Nybegynnere bør trene for å bli sterke. Når de er blitt sterke, kan de trene som kroppsbyggere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...