Gå til innhold

Sengeliggende, hvordan komme i form.


Trudelutten

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 25 år som har vært syk store deler av livet. Jeg har vært mye sengeliggende de siste ti årene men har ikke vært lenket til sengen. Jeg har en sykdom som gjør at jeg sover utrolig mye og har vært udiagnosert frem til nå. Men endelig har jeg fått en diagnose og fremtidsutsiktene ser bra ut.

Jeg er i veldig dårlig form og har ingen styrke i hverken bein eller armer. Dagene mine består stort sett av soving og en tur på butikken. Formen kan variere og når jeg er på mitt verste så klarer jeg såvidt å komme meg opp trappen hjemme (bor i fjerde etasje). Nå skal jeg begynne på medikamenter som gjør at jeg klarer å holde meg våken om dagen og har lyst til å bruke den anledningen til å trene meg opp.

Jeg driver å planlegger hvordan jeg skal angripe dette om medisinene hjelper.Jeg vil ikke melde meg inn i et treningssenter før jeg har vært 100% frisk en liten periode. For meg er det ikke noe mål å bli en fitnessutøver eller bli rippa, jeg vil bare bli "normal".

Jeg har tidligere vært medlem av et idrettslag i cirka ett år, men måtte kutte ut treningen pga sykdommen. Jeg har som mål å komme tilbake dit bare mye sterkere.

Hva kan jeg gjøre for å komme i form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å begynne med å gå turer f. eks.? Har blant annet ME selv, og jeg begynte å gå tur da jeg fikk meg hund.

Etterhvert avanserte jeg til lengre turer og etterhvert fjellturer som ble lengre og lengre. Idag trener jeg styrke på senter i tilegg til hundeturer, men det må du jo ta ettersom hvor god formen blir etterhvert. Men greit å begynne i det små. Når man har vært veldig mye syk kan ofte småting som turer, husvask, bære handleposer (gå til og fra butikken med de), bære sekk og sånne ting faktisk gi merkbar styrke :)

Min mor har vært alvorlig syk i maaaaange år, og har også fått mange av disse tipsene fra leger osv.

PS: Du kan jo f. eks. også gjøre for eksempel knebøy (uten vekter eller sånn, bare med kroppsvekt), litt armhevninger, planke osv for litt ekstra styrke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter Ideopatisk Hypersomni med økt søvnmengde. Det vil si at jeg sover cirka 16 timer i døgnet og er kronisk trøtt resten av tida. Med dette følger også utmattelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypersomni

Ville anbefalt å ta kontakt med nærmest fysio/lege osv og få henvisninger deretter. De kan hjelpe deg mye mer enn en vanlig PT kan ettersom du har fått en diagnose osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har idiopatisk hypersomni og var i samme situasjon som deg. Var sengeliggende i to år og ble både feit og svak. Fikk et rehabiliteringsopphold på åtte uker og mye fysio i ettertid, og det hjalp enormt, for jeg klarte ikke gå til bussen engang. Det eneste rådet jeg kan gi deg er å begynne forsiktig. Det er ikke slik at du begynner på medisiner og vips er du normal. Jeg fikk redusert søvnmengden fra 16-18 til rundt tolv, klarer å holde meg våken nesten hver dag (that is, sovner ikke lenger like ofte på bussen, på skolen, under samtaler osv), men jeg er fremdeles mye sliten og er nødt til å energiøkonomisere alle valgene mine. Jeg fungerer, men ikke normalt. Enkelte dager sover jeg, går på trening og ligger på sofaen resten av dagen. Medisinene gir også mye svimmelhet og kvalme som kan gjøre treningen vanskelig frem til man lærer å mestre kombinasjonen trening&spysyk. Kjenn på formen, ta det som det kommer, og ikke press deg. Tro meg - jeg pushet meg til jeg lå og sov på gulvet på skolen, og det kommer det lite godt ut av. Det kommer til å bli mye bedre for deg enn det er, men ikke ta deg vann over hodet, for du er nødt til å bygge deg opp over tid og du må lære deg å prioritere hva du har kapasitet til å bruke tiden din på. Jeg mener ikke å være negativ, men jeg gikk på forhåpningssmellen selv, og det unner jeg ingen :)

Og et lite brotips: alltid ha redbull i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idiopatisk hypersomni og var i samme situasjon som deg. Var sengeliggende i to år og ble både feit og svak. Fikk et rehabiliteringsopphold på åtte uker og mye fysio i ettertid, og det hjalp enormt, for jeg klarte ikke gå til bussen engang. Det eneste rådet jeg kan gi deg er å begynne forsiktig. Det er ikke slik at du begynner på medisiner og vips er du normal. Jeg fikk redusert søvnmengden fra 16-18 til rundt tolv, klarer å holde meg våken nesten hver dag (that is, sovner ikke lenger like ofte på bussen, på skolen, under samtaler osv), men jeg er fremdeles mye sliten og er nødt til å energiøkonomisere alle valgene mine. Jeg fungerer, men ikke normalt. Enkelte dager sover jeg, går på trening og ligger på sofaen resten av dagen. Medisinene gir også mye svimmelhet og kvalme som kan gjøre treningen vanskelig frem til man lærer å mestre kombinasjonen trening&spysyk. Kjenn på formen, ta det som det kommer, og ikke press deg. Tro meg - jeg pushet meg til jeg lå og sov på gulvet på skolen, og det kommer det lite godt ut av. Det kommer til å bli mye bedre for deg enn det er, men ikke ta deg vann over hodet, for du er nødt til å bygge deg opp over tid og du må lære deg å prioritere hva du har kapasitet til å bruke tiden din på. Jeg mener ikke å være negativ, men jeg gikk på forhåpningssmellen selv, og det unner jeg ingen :)

Og et lite brotips: alltid ha redbull i umiddelbar nærhet.

Oi!

Hvordan fikk du det rehabiliteringsoppholdet? Måtte du søke om det? Og hva slags medisiner har du fått? Jeg skal til nevrologen i morra, er veldig spent.

Ja er litt redd for å ta meg vann over hodet, har gjort det når jeg har hatt gode perioder noe som har ført til en enda verre form uka etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!

Hvordan fikk du det rehabiliteringsoppholdet? Måtte du søke om det? Og hva slags medisiner har du fått? Jeg skal til nevrologen i morra, er veldig spent.

Ja er litt redd for å ta meg vann over hodet, har gjort det når jeg har hatt gode perioder noe som har ført til en enda verre form uka etter.

Jeg fikk henvisning av nevrolog til fysikalsk avdeling, vurdering av tilstand av overlege der, og henvisning videre til opphold. I ettertid ble jeg fulgt opp av den fysikalske avdelingen med fysioterapeut og ergoterapeut. Ble også henvist til kognitiv terapi, noe jeg sterkt anbefaler.

Modiodal initielt, men måtte slutte etter blodtrykket gikk i dass (type 60/40) etter to års tid. Gikk over på bupropion, som i utgangspunktet er et antidepressiv med stimulerende virkning, men det hjalp ikke det snev. Skal til vurdering for et annet sentralstimulerende middel, men det er jo helsekø og slikt, forstås, så det tar jo sin tid, så akkurat nå bare sover jeg. Ville spurt ut nevrologen da du er der, om bivirkninger og slikt, eventuelt be han skrive ut en liten resept på kvalmestillende den første måneden.

Bare ta tiden til hjelp, så ordner deg seg. Da jeg oppsøkte PT for to år siden klarte jeg ikke knebøy med min egen kroppsvekt engang - og nå er jeg styrkeløfter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg fikk henvisning av nevrolog til fysikalsk avdeling, vurdering av tilstand av overlege der, og henvisning videre til opphold. I ettertid ble jeg fulgt opp av den fysikalske avdelingen med fysioterapeut og ergoterapeut. Ble også henvist til kognitiv terapi, noe jeg sterkt anbefaler.

Modiodal initielt, men måtte slutte etter blodtrykket gikk i dass (type 60/40) etter to års tid. Gikk over på bupropion, som i utgangspunktet er et antidepressiv med stimulerende virkning, men det hjalp ikke det snev. Skal til vurdering for et annet sentralstimulerende middel, men det er jo helsekø og slikt, forstås, så det tar jo sin tid, så akkurat nå bare sover jeg. Ville spurt ut nevrologen da du er der, om bivirkninger og slikt, eventuelt be han skrive ut en liten resept på kvalmestillende den første måneden.

Bare ta tiden til hjelp, så ordner deg seg. Da jeg oppsøkte PT for to år siden klarte jeg ikke knebøy med min egen kroppsvekt engang - og nå er jeg styrkeløfter ;)

okai, skal ta det opp med nevrologen.

Haha. Jeg hadde en PT time på et treningssenter for noen mnd siden og fikk noen enkle øvelser med kroppsvekt. Klarte ingenting og var støl i en hel uke etterpå, blir interessant hvordan formen er om et par år :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jobber selv innen rehabilitering. Synes alle tipsene over her er gode, spesielt det med at bare så enkle ting som å bære handleposene dine kan hjelpe deg mye i begynnelsen. Ellers vil jeg kanskje anbefale deg å skaffe deg f.eks en kettlebell, det finnes flere treningsprogram og -øvelser på youtube, og du kan gjøre det hjemme akkurat når det passer deg.

Vil ellers ønske deg lykke til fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...