Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser veldig mye finere ut!

Takk. (I guess;))

Det skal nevnes at higbarbøyen i videoen er på en relativt lavere belastning siden der en del av et mengdeprogram mens lowbaren var med starting strength.

Takk. (I guess;))

Det skal nevnes at higbarbøyen i videoen er på en relativt lavere belastning siden der en del av et mengdeprogram mens lowbaren var med starting strength.

Liker at du prøver ut ting selv for å danne en mening om det. :)

• 2 uker senere...
Takk. (I guess;))

Høystangbøyen ser bedre ut, ja (y) Det er som du sier forskjell i belastning, og dette vil naturligvis påvirke teknikk. Som vi vet så er det når vi løfter opp mot max at teknikk begynner å bryte ned. Tør jeg spørre hvorfor du byttet?

På lavstangbøyen er det et par opplagte feil som går utover effektiviteten. Den første er sliding knees, altså at knærne sklir framover under hele bevegelsen. Knærne skal stoppe ca. etter 1/3 av bevegelsen og så holdes der. Den andre feilen er at du løfter hodet på vei opp, vises spesielt godt på siste settet. Dette er helt vanlige feil som begge går utover hip drive. Jeg har gjort akkurat det samme selv ;)

Jeg merker at mange henger mye på amerikanske forum. I USA er en styrkeløftbøy = lavstang og horisontal rygg. I Norge og IPF er highbar/hybrid mye mer brukt

Det har vel også en sammenheng med at i de aller fleste stevner så løftes det med løfteutstyr? For de som ikke er aktive styrkeløftere så er utstyr ikke et hensyn å ta. Man kan velge teknikk ut fra hva man liker best, ikke hvilken teknikk som utnytter løftedrakta best og overføringsverdi til markløft osv. Justin Lascek har en interessant bloggpost om akkurat dette

Annonse

Høystangbøyen ser bedre ut, ja (y) Det er som du sier forskjell i belastning, og dette vil naturligvis påvirke teknikk. Som vi vet så er det når vi løfter opp mot max at teknikk begynner å bryte ned. Tør jeg spørre hvorfor du byttet?

På lavstangbøyen er det et par opplagte feil som går utover effektiviteten. Den første er sliding knees, altså at knærne sklir framover under hele bevegelsen. Knærne skal stoppe ca. etter 1/3 av bevegelsen og så holdes der. Den andre feilen er at du løfter hodet på vei opp, vises spesielt godt på siste settet. Dette er helt vanlige feil som begge går utover hip drive. Jeg har gjort akkurat det samme selv ;)

Jeg er fullt klar over feilene mine og har jobbet en god del med tingene du nevner:

Dette er sannsynligvis et av de verste settene mine:

Dette har jeg holdt på med for å fikse på knevandringen:

Slik så det siste lowbarsettet ut før jeg byttet, det synes jeg ser noenlunde greit ut:

Argumentene for å kjøre highbar for min del er:

• Jeg er svak i den teknikken, dermed kan jeg jobbe med en svakhet, sannsynligvis overside lår som er "svak" i forhold til rygg, ræv og bakside lår.
  • Det skal spare ryggen litt slik at jeg kan kjøre mer markløft
  • Omtrent alle på KK-67 kjører highbar, jeg får dermed god veiledning i teknikken
  • Det er er skånsomt for armene fordi det er mye mindre sjanse for å bære noe av vekten med de. (jeg har slitt litt med betennelser i albuene)
  • De fleste på KK-67 mener at det er MYE mindre skaderisiko med highbarteknikk, men det er jeg veldig usikker på om er riktig
  • Jeg har en strekk i ryggen som gjør vondt med lowbar og ikke med highbar

Argumentene for å kjøre lowbar

• Det er den teknikken jeg kan best
  • Den tillater mest vekt, dermed muligens mest styrkeøkning

Men hovedgrunnen til at jeg byttet, er at treneren min sa at jeg burde gjøre det.

EDIT: Nå kan det godt hende at jeg bytter tilbake etter hvert. Jeg er tross alt mye sterkere i lowbar, men jeg må bli helt kvitt strekken i ryggen først.

Gode, gamle TUBOW ;) Det høres ut som du har gode grunner til å bytte knebøyteknikk. Det viktigste er tross alt at man gjør knebøy, om det er høystang eller lavstang kommer i andre rekke. Hvis man er i et miljø der alle kjører høystang så kan det være grunn nok til å skifte. If you can't beat'em, join 'em :whistle:

Dette med skaderisiko med lavstang VS høystang skulle jeg óg likt å vite mer om, og gjerne noe mer analytisk og velbegrunnet enn group think i ymse miljøer. Så vidt jeg har fått med meg kan skuldre være mer utsatt med lavstang. Samtidig er lavstang mer skånsom for knær, så skadepotensialet kommer helt an på kontekst, IMHO.

Senebetennelser er no' dritt, de kan ta lang tid å bli kvitt. Ang. albuer, har du prøvd elastiske bånd som f.eks. Voodoo X Bands? Det kan hjelpe ifm. rehab, men man må jo fikse årsaken til problemene hvis ikke vil de bare komme tilbake igjen. Kelly Starrett to the rescue:

Gode, gamle TUBOW ;) Det høres ut som du har gode grunner til å bytte knebøyteknikk. Det viktigste er tross alt at man gjør knebøy, om det er høystang eller lavstang kommer i andre rekke. Hvis man er i et miljø der alle kjører høystang så kan det være grunn nok til å skifte. If you can't beat'em, join 'em :whistle:
Hehe. Definitivt. Jeg fikk høre det ganske ofte at jeg måtte se opp de første gangene på KK.

Dette med skaderisiko med lavstang VS høystang skulle jeg óg likt å vite mer om, og gjerne noe mer analytisk og velbegrunnet enn group think i ymse miljøer. Så vidt jeg har fått med meg kan skuldre være mer utsatt med lavstang. Samtidig er lavstang mer skånsom for knær, så skadepotensialet kommer helt an på kontekst, IMHO.

Det er litt gruppetenkning, men argumentet mot lowbar går hovedsaklig på at det blir mer belastning i korsryggen. Det er vel lite tvil om at det er tilfellet. Spørsmålet om det er skadelig så lenge økningen i belastning er fornuftig er mer interessant. Posisjonen i lowbar ligner ganske mye på markløftposisjonen bare med mer åpen hofte, så jeg vil anta at belastningen er lignende eller mindre enn i markløft.

Senebetennelser er no' dritt, de kan ta lang tid å bli kvitt. Ang. albuer, har du prøvd elastiske bånd som f.eks. Voodoo X Bands? Det kan hjelpe ifm. rehab, men man må jo fikse årsaken til problemene hvis ikke vil de bare komme tilbake igjen. Kelly Starrett to the rescue:

Jeg tror jeg vet hvorfor jeg har hatt problemer med albuene. Det er sannsynligvis fordi ikke har hatt nok fokus på å holde albuene oppe og det har noen ganger blitt stor belastning pga. det. Dere kan se at albuene peker nedover i deler av løftene i alle fall på det tyngste sette som er lagt ut her. Har ikke prøvd elastiske bånd. Hva skal det være godt for? Jeg skjønte ikke helt hvorfor Starret brukte båndene i video.

Feil grepstilling er typisk årsak til albueproblemer med lavstang. Rip snakker inngående om det i videoen om https://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0. Jeg fikk problemer en stund fordi jeg hadde albuene for høyt oppe :whistle:

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem med korsryggen så lenge man løfter med god form og man er sterk nok til å holde ryggen i nøytral stilling gjennom hele løftet. Hele poenget med lavstang er jo nettopp å utnytte kroppens kraftsenter, hofta, i større grad pga. bedre mekaniske vinkler enn ved høystang. Dette er en fordel, IMHO, ikke en ulempe. I tillegg til korsrygg så blir også hamstrings og glutes involvert i større grad enn med høystang som er mer quad-dominert. Det virker som de fleste styrkeløftere som løfter med utstyr favoriserer høystang/hybrid, mens RAW-løftere favoriserer lavstang.

Med Voodoo Bands så er det kompresjon som er greia. Man kan bruke en sykkelslange eller andre elastiske bånd også, men jeg synes Voodoo Bands funker bedre pga. elastikken og "komfort", selv om det er langt fra behagelig å bruke de. Ved å komprimere problemområdet i 0,5 - 2 minutter så får du voldsom blodgjennomstrømning når du fjerner båndet, noe som framskynder heling av skadet vev. Noe av grunnen til at senebetennelser heles sakte er nettopp pga. det i utgangspuntet er lite blodgjennomstrømning der sammelignet med muskler.

Glenn Pendlay snakker litt om det her: Treatment for tendonitis, og her har du en kort artikkel på T-Nation. Get busy (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...