Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ikke får svar på. Jordmoren min vil ikke svare ordentlig på det og jeg har ikke blitt helt klok på det selv. Hva avgjør barnets fødselsvekt? Er det noen som faktisk vet, og som ikke bare tror, som meg? Er det mors fødselsvekt som har noe å si? Hvor mye man veier selv når man er gravid? Hvor mange kilo man har lagt på seg i løpet av svangerskapet? Trening? Usunn kost, sunn kost? Blir gal snart.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25102-hva-avgj%C3%B8r-f%C3%B8dselsvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det ikke finnes noe ordentlig, endelig svar? Jeg f.eks: veide 100 kilo da jeg ble gravid, fikk svangerskapsdiabetes, gikk opp 16 kilo, spiste helt OK, ikke spesielt sunt, trena ikke noe særlig (dvs ingenting) (Huff og fy! Heldigvis snart fem år siden dette.) Min lille veide 3650 da hun ble født, ei uke på overtid. Altså helt pinlig "normal".

Føler veldig mange spiser dårlig i svangerskap, men likevel er barna helt normale da de blir født. Også er det andre som er store. Noen slanke mennesker får jo veldig store barn også. Ikke lett å se noe sammenheng.

Kanskje det ikke finnes noe ordentlig, endelig svar? Jeg f.eks: veide 100 kilo da jeg ble gravid, fikk svangerskapsdiabetes, gikk opp 16 kilo, spiste helt OK, ikke spesielt sunt, trena ikke noe særlig (dvs ingenting) (Huff og fy! Heldigvis snart fem år siden dette.) Min lille veide 3650 da hun ble født, ei uke på overtid. Altså helt pinlig "normal".

Føler veldig mange spiser dårlig i svangerskap, men likevel er barna helt normale da de blir født. Også er det andre som er store. Noen slanke mennesker får jo veldig store barn også. Ikke lett å se noe sammenheng.

Nei, det er det jeg også syns er så merkelig.. Blir ikke klok på det her :p hehe. Har så stort symfysemål at jeg må jo lure..

Ei venninne av meg er sylslank og veldig sunn. Hun fikk først ei litt under normalt liten jente og noen år seinere en gutt på endel over fem kilo. Hva skjedde der liksom? Det er kanskje noe av det indre miljøet som påvirker næringstilførselen til fosteret? Det indre miljøet kan jo variere fra person til person med samme livsstil og til og med hos samme person.. Også er det vel litt gener også innvolvert..

Mamma spiste HELE tiden!!!!

Jeg veide 2650 g.

Så ikke ut som det matchet helt med hvor mye hun hadde spist xD Ser jo bilder der hun sitter og fråtser i gatekjøkkenmat midt på natten med røyken i hånden... :p

Jeg føler også at jeg spiser hele tiden, men har bare lagt på meg 3 kg så jeg vet ikke jeg :p

Annonse

Jeg veide 2650 g.

Så ikke ut som det matchet helt med hvor mye hun hadde spist xD Ser jo bilder der hun sitter og fråtser i gatekjøkkenmat midt på natten med røyken i hånden... :p

Kanskje røykingen trakk ned, det maten la på.:) Røyking er jo ofte synder når det gjelder lav fødselsvekt.

Jeg veide 2650 g.

kom litt tidlig da?:p

3.5 -4kg, og 50cm +- ligger vel de "fleste" på så om det ikke er noe som tilsier noe annet så er det vel kanskje bare dette er størrelsen de har:)

Man får selvsagt arvmatriell fra mor og far som kan være bra, og dårlig. Men jeg vil tro miljøet som noen vokser opp i er mer skadelig enn "dårlige" gener :)

I Dyreverden så er jo altid en unge som er større enn de andre ett bra tegn og vil forhåpentligvis bli sjefen en gang :p Variasjonen er vel kanskje ikke så stor de første ukene, men overtid så vil tjukkasen stjele maten til søsknene sine og sikkert øke forskjellen mellom de:p Og man vil tilslutt si dette dyret har bedre gener enn de andre fordi om de alle er søsken hoho

Folk vokser i forskjellig hastighet, kan det ikke være noe så simpelt som det?

Så lenge forholdene for å få i seg nok næring ( altså ungen ) er tilstrekkelig, så vil hastigheten barnet vokser i være veldig individuelt fra unge til unge?

tvilsomt. De fleste mødre røykte også som gravide frem til 2000ish tallet. Det var helt vanlig.

Ja, også har gjennomsnittlig fødselsvekt gått oppover med årene da. Noe som sikkert har mest med kostholdet å gjøre, men. Det er ikke noe nymotens oppfinnelse at røyking øker risikoen for prematur fødsel, lav fødselsvekt osvosv, så vidt jeg vet.

Ja, også har gjennomsnittlig fødselsvekt gått oppover med årene da. Noe som sikkert har mest med kostholdet å gjøre, men. Det er ikke noe nymotens oppfinnelse at røyking øker risikoen for prematur fødsel, lav fødselsvekt osvosv, så vidt jeg vet.

nei den har gått ned

Annonse

jepp, nå er vekten som den var på 80 tallet.

Ja, det er fint det. De som røyker får likevel mindre barn enn "normalen". "Bare" i snitt 200 gram, men noen da mer og andre mindre? Uansett så var det ment som en lite morsom spøk, fra min side, at røykingen hadde veid opp for all maten.

Ja, det er fint det. De som røyker får likevel mindre barn enn "normalen". "Bare" i snitt 200 gram, men noen da mer og andre mindre? Uansett så var det ment som en lite morsom spøk, fra min side, at røykingen hadde veid opp for all maten.

ja man blir påvirket av miljøet rundt seg.

Er vel ikke mange idag som røyker bevist under svangerskapet, men min erfaring er at nikotin dreper sultfølesen, så de droppet kanskje 1-2 ish måltider om dagen når man ikke var i form og de heller tok en røyk.

Ikke vet jeg, men jeg kan ikke se for meg at bare fordi man "røyket" så ble vekten mindre av den grunn:)

Tror at barnet kan bli større hvis mor overspiser... Vet også om flere som har røyket for at barnet skal bli mindre og fått store barn... (Dette er individer som ikke bør få barn i mine øyne, men allikevel)

Jeg spiste vanlig og fikk et barn på under 2 kg.

Tror at barnet kan bli større hvis mor overspiser... Vet også om flere som har røyket for at barnet skal bli mindre og fått store barn... (Dette er individer som ikke bør få barn i mine øyne, men allikevel)

Jeg spiste vanlig og fikk et barn på under 2 kg.

Selvsagt, miljø påvirker.

Mor burde ha normalvekt før hun blir gravid. Om ikke, egoisome kan det kalles.

"Barnets KMI økte med 0,035 KMI-enheter for hver enhet KMI hos mor før svangerskapet. Dette betyr at barnet hadde om lag 0,5 høyere KMI dersom mor hadde KMI på 35 (fedme) sammenlignet med en KMI på 20 (normalvektig).

Jeg er usikker på i hvilken grad unge kvinner i dag er klar over at overvekt eller fedme før og i svangerskap øker risikoen for diabetes, svangerskapsforgiftning, blodpropp og fødselskomplikasjoner.

Barnelege og forsker Unni Mette Stamnes Køpp"

Studien er publisert i International Journal of Obesity

De fleste fullbårne unger veier rundt tre og en halv kilo stort sett uansett. Det skal mye til å øke kroppsvekten, men underernæring, røyking, alkohol, rusmisbruk og stress kan gi lavere fødselsvekt. Disse faktorene er definitive, det er ingen tvil om at de påvirker fødselsvekt (og mye annet). Det gjelder også enkelte medisiner mor bruker, men det er en spesialistsak.

Forøvrig er ikke all denne graviditetsanalyseringen godt for deg. Spis maten din, rug på ungen og så går ting av seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...