Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hey.

Har hatt problemet over flere år når jeg er i et underskudd over flere uker og fettprosenten begynner å bli lav (type <10-12). Dette skjer selvom underskuddet må være minimalt og jeg ikke er energifattig eller sulten resten av dagen. Nå veier jeg 90-91kg er 190cm, 21år. Trener styrke man-fre og løper temmelig hardt to ganger i uka og slapper av i helger. På styrkedager spiser jeg ca 3500kcal, på styrke+løpedager ca 4000kcal og i helger føler jeg på det aka alt fra 3000-5000kcal.

Med så mye mat burde det vel ikke være noe problem med søvn? Vekta er relativt stabil, men kroppssammensetningen endrer seg. Spiser forøvrig etter biorytme om det skulle være relevant. Har merka at søvnen er spesielt dårlig etter løpedager.

Har tenkt tanken å legge inn en oppkarbing på onsdag kveld.

Er det noen her inne som har erfaringer rundt dette? Syns det er kjipt at søvn skal diktere fettprosenten min grrrr....

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25062-kcalunderskudd-s%C3%B8vnl%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Classic mistake - søvnløshet på diett er mye relatert til stress

Kcalunderskudd -> trening på underskudd -> selve innstillingen "at man er på diett" etcetc -> stress

Sårri at jeg ikke kommer med utgravende linker om forskning og konklusjoner, men i det store og hele er det faktisk så enkelt som det. Jeg personlig har aldri hatt søvnproblemer på diett - så dette er individuelt

Classic mistake - søvnløshet på diett er mye relatert til stress

Kcalunderskudd -> trening på underskudd -> selve innstillingen "at man er på diett" etcetc -> stress

Sårri at jeg ikke kommer med utgravende linker om forskning og konklusjoner, men i det store og hele er det faktisk så enkelt som det. Jeg personlig har aldri hatt søvnproblemer på diett - så dette er individuelt

Jeg har vært inne på den tanken absolutt. Det jeg syns er rart da er at om jeg en dag spiser maaaaasse så sover jeg som en unge i 10-12 timer og gjerne ganske godt de neste nettene også. Det er grunnen til at jeg misstenker underskuddet og ikke stress.

Jeg har vært inne på den tanken absolutt. Det jeg syns er rart da er at om jeg en dag spiser maaaaasse så sover jeg som en unge i 10-12 timer og gjerne ganske godt de neste nettene også. Det er grunnen til at jeg misstenker underskuddet og ikke stress.

Underskudd er stress

Når du spiser maaaaaaasse som du sier selv, for så å sove godt noen dager, er det jo fordi du ikke stresser da kroppen er mett og fornøyd;) Og enig med min navnsøster over her, underskudd er stress for kroppen, uansett hva vi måtte føle selv

Annonse

Ikke vær i underskudd eller bytt diett (matvarer, frekvens, makrofordeling etc)

Vekta står forøvrig stille...eller når jeg tenker over det har jeg gått opp et par kg fra sommern av så er vel egentlig ikke i underskudd. Er heller ikke på diett, men er glad i å ha matvaner og vet derfor ca kcal i ukedager. Men jeg kan jo prøve å endre på vanene mine om det skal ha noe for seg :) Jeg har bare ikke lyst til å gå opp i vekt også ønsker jeg meg ned i fettprosent.

EDIT: men jeg kan jo prøve å øke kcal enda mer og enda mer karbo i en periode bare for å se hvordan kroppen reagerer?

Vekta står forøvrig stille...eller når jeg tenker over det har jeg gått opp et par kg fra sommern av så er vel egentlig ikke i underskudd. Er heller ikke på diett, men er glad i å ha matvaner og vet derfor ca kcal i ukedager. Men jeg kan jo prøve å endre på vanene mine om det skal ha noe for seg :) Jeg har bare ikke lyst til å gå opp i vekt også ønsker jeg meg ned i fettprosent.

EDIT: men jeg kan jo prøve å øke kcal enda mer og enda mer karbo i en periode bare for å se hvordan kroppen reagerer?

Der har du stresset ditt

Annonse

Den der skjønte jeg ikke. Hvorfor skal det gjøre meg stresset? Å vite at jeg skal ha 5 egg til frokost og 200g (aka 4 scoops) ris til kveldsmat?

Sånn jeg forsto det så er dette en case mtp mat og treningstress, men jeg kan jo ta feil :) Dette er jo helt individuelt, og det virker ikke som du er typisk "matstresset"

Jeg har bare ikke lyst til å gå opp i vekt også ønsker jeg meg ned i fettprosent.

Har du merket noe forskjell på søvn de dagene du trener styrke vs kondisjonstrening?

Sånn jeg forsto det så er dette en case mtp mat og treningstress, men jeg kan jo ta feil :) Dette er jo helt individuelt, og det virker ikke som du er typisk "matstresset"

Har du merket noe forskjell på søvn de dagene du trener styrke vs kondisjonstrening?

Skjønner :) Selv syns jeg at jeg har et veldig avslappet forhold til mat. Jeg sitter ikke og fintenker hva/hvor mye jeg skal spise til hver tid. Har ikke noe problem med å bytte ut faste måltider meg noe jeg måtte skjesse på, spise ekstra frukt når enn jeg måtte føle trangen eller spise ute om det er anledning til det. Har bare laga meg enkelte kjøreregler så jeg vet at jeg får i meg både nok og ikke for mye. Syns det er mer avslappende med noen gode rutiner enn å være 100% spontan og "normal". Jeg liker også all maten jeg spiser. Ingenting må tvinges inn selvom jeg vet det er kvalitetsmat :) Har tidligere vært obsessed om å regne ut, telle og være på diett, men det er ikke tilfellet nå. (I tilegg så bryter jeg de faste måltidene i helgene og spiser gjerne ute og tar noen glass vin/øl og dessert).

-------

Ja dagene jeg kjører styrke+løping har jeg hatt enda dårligere søvn selvom jeg da spiser ca 500kcal ekstra for å kompansere for ekstra forbruk. (løper fordi jeg elsker å løpe, ikke fordi det er fettforbrennende eller noe i den duren :) )

Om jeg har spist mer enn normalt i helger sover jeg som regel ganske godt. Det er det jeg syns er dumt: Når kroppen virkelig trenger søvnen sin, får jeg ikke sove, og når den har slappa av og spist godt sover jeg som en unge. Det er det jeg vil gjøre noe med!

EDIT: om det skulle være relevenat er den eneste grunnen til at jeg bryr meg om å ikke øke i vekt fordi jeg trener nesten eklsusivt med kroppsvekt og da har det faktisk en del å si om man veier 91 eller 89kg :), og fordi det er en fordel for løpinga. Ellers hadde det ikke spilt noen som helst rolle.

Vanskelig å si, men jeg merker selv det du nevner her

Når kroppen virkelig trenger søvnen sin, får jeg ikke sove

Mye går i at en ligger og tenker" må sove, må sove, må sove" i stedet for dager der en legger seg når en er trøtt og sovner som et barn så fort en treffer hodet på puta.

Det kan også være at du må spise enda mer de dagene du løper - i form av fett eller karbohydrater, litt avhengig av hva slags "metabolsk type" du er (ja jeg vet, avanserte greier hvis man vil ;) )

Selv fryser jeg voldsomt rett etter jeg har spist måltider som ikke inneholder en større mengde karbohydrater - noe som vil si 3-4ganger om dagen.. fantastisk :D

F eks mer fett før trening og mer karb etter trening - iom du spiser etter biorytme funker det jo flått (y)

Hvilke karb og fettkilder bruker du? Mulig du kan ha godt av å bytte karbkildene dine, også for variasjonen sin del

Det gjør jeg også! Så rart.. Har ikke tenkt så mye over det før jeg leste at du frøs etter måltider med lite/ingen karbohydrater. Akkurat det samme gjør jeg.. Vet du hva som gjør det? Hva som evt. Kan være årsaken? :)

Ikke værre enn at sånn er du satt sammen ift å respondere på de forskjellige makroene :) samme type tåler også mer mer karb (men velger i mange tilfeller å unngå det)

Jeg har jo bare mine egne erfaringer å bygge på (det vet du jo :)), men merker du noen forskjell på om du løper tidligere eller senere om dagen?

Jeg merker hvert fall at kroppen trenger mye lenger tid på å roe seg ned før den vil sove etter kardio enn etter styrke. Sikkert for å få adrenalin eller noe ut av kroppen og være klar for hvile. Når du først løper, løper du jo temmelig hardt, så kroppen din er vel "høy" en stund etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...