Gå til innhold

Senebetennelse i albuen


Pangaea

Anbefalte innlegg

Har hatt senebetennelse i albu-området i flere år nå, som vel betyr at det er "kronisk". Når jeg sitter ved PCen hviler jeg gjerne på armene, fx ved å hvile hodet på venstrehånda. Etter en stund ved PCen føler jeg behov for å strekke ut armene. Når jeg gjør det, er det ofte en slags knakelyd i albuene, som når du trår i kram snø.

Prøvde akkurat å trykke på diverse steder på høyrearmen, men det er egentlig ikke direkte vondt noe sted, kanskje med unntak av rett overfor albuen (såvidt på overarmen). Når jeg tar JM press (liggende på en benk, og trener triceps med manual over og bak hodet), kjenner jeg det i samme området. Det 'stikker' på en måte til i den øvelsen. Vil tro det er i muskelfestet eller noe slikt.

Kulde virker å være et problem også, så jeg prøver å være tildekket.

Dette problemet er på begge armene. Hvordan blir jeg kvitt det?

(Vet ikke om dette funker, men har du noen tips Ole-Mats Moskvil ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt senebetennelse i albu-området i flere år nå, som vel betyr at det er "kronisk". Når jeg sitter ved PCen hviler jeg gjerne på armene, fx ved å hvile hodet på venstrehånda. Etter en stund ved PCen føler jeg behov for å strekke ut armene. Når jeg gjør det, er det ofte en slags knakelyd i albuene, som når du trår i kram snø.

Prøvde akkurat å trykke på diverse steder på høyrearmen, men det er egentlig ikke direkte vondt noe sted, kanskje med unntak av rett overfor albuen (såvidt på overarmen). Når jeg tar JM press (liggende på en benk, og trener triceps med manual over og bak hodet), kjenner jeg det i samme området. Det 'stikker' på en måte til i den øvelsen. Vil tro det er i muskelfestet eller noe slikt.

Kulde virker å være et problem også, så jeg prøver å være tildekket.

Dette problemet er på begge armene. Hvordan blir jeg kvitt det?

(Vet ikke om dette funker, men har du noen tips Ole-Mats Moskvil ?)

Jeg har lit av det samme på høyer albue, smører daglig med orudis 2,5% virker godt og lindrer, men rett efter trening bruker jeg ice gel, svalker godt, men jeg har aldrig vondt under økten, det kommer helst under kveld og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å smøre på, men kan det virkelig hjelpe allverden? Virker som senebetennelse er noe skikkelig svineri å bli kvitt. Hart hørt at eksentrisk trening kanskje kan hjelpe, men noe usikker på hvordan jeg i tilfelle skal gjennomføre det, og hvor alvorlig problemet er.

Noen andre som har hatt senebetennelse? Hvordan ble dere kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å smøre på, men kan det virkelig hjelpe allverden? Virker som senebetennelse er noe skikkelig svineri å bli kvitt. Hart hørt at eksentrisk trening kanskje kan hjelpe, men noe usikker på hvordan jeg i tilfelle skal gjennomføre det, og hvor alvorlig problemet er.

Noen andre som har hatt senebetennelse? Hvordan ble dere kvitt det?

Jeg hadde det i biceps, og kuttet ut alle øvelser som gjorde vondt i rundt 12-16 uker. Trente kroppen med øvelser som ikke gjorde vondt, og når biceps ikke gjorde vondt lenger, var jeg påpasselig med å ha den skikkelig varm, og ikke overbelaste den. Men betennelse ER noe svineri...ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å holde deg sånn relativt i ro noen dager?

Har begynt å trene for bare ca 6 uker siden, og før det var jeg drøyt mye i ro i mange år :cautious: Men senebetennelsen i begge albuene har ingen ende tatt. Har vel blitt kronisk (for leeeenge siden).

Jeg hadde det i biceps, og kuttet ut alle øvelser som gjorde vondt i rundt 12-16 uker. Trente kroppen med øvelser som ikke gjorde vondt, og når biceps ikke gjorde vondt lenger, var jeg påpasselig med å ha den skikkelig varm, og ikke overbelaste den. Men betennelse ER noe svineri...ikke lett..

Bortsett fra JM Press, der det er litt vondt like over albuen, så har jeg egentlig ikke direkte vondt, verken i hverdagen eller trening. Men det "knekker" ofte i albuene når jeg retter ut armene, med en lyd som ligner på når du trår i kram snø. Har hørt dette er typisk for senebetennelser. Jeg får ofte "trang" til å rette dem ut, så noe er ikke helt slik det skal være, men kan ikke si det er vondt heller. Litt vanskelig å forklare :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom over denne siden her: http://www.apexklinikken.no/senebetennelse.php

Vil anta jeg er i kronisk fase siden problemet har vedvart i mange år.

Vi anbefaler ikke at man tar medisiner verken i den akutte eller kroniske fasen av en betennelse.

Hva med trening?

I en akuttfase av en senebetennelse så er det alltid ro og hvile som gjelder. Om man tar de nødvendige forhåndsregler og beskytter skadestedet tilstrekkelig så er det stor sannsynlighet for at man blir helt frisk igjen etter 2 uker uten behandling verken fra lege eller fysioterapeut. Da skal man verken trene eller benytte kroppsdelen som er skadet uvettig på jobb eller på fritid.

Hvis plagene ikke går over etter et par uker og smertene vedvarer så er det stor sjans for at man trenger ytterligere stimulering for å bli bra. Hos fysioterapeut vil du etterhvert bli bedt om å begynne med et eksentrisk treningsopplegg. Dette er en treningsform hvor man kun benytter bremsefasen i treningen. Fysioterapeuten din vil kunne veilede deg i dette. Dette er den mest effektive og veldokumenterte behandlingsformen ved kroniske senebetennelser, i kombinasjon med laser, rESWT(trykkbølger) og dry needling,

Å gå til fysio er sikkert ganske dyrt, så jeg må vel prøve eksentrisk trening da. Burde kanskje tatt en tur innom fastlegen for å sjekke hva han eventuelt gjør, eller om han sender meg videre. Hvis man kan få tatt ultralyd for senebetennelse opp mot frikort, så er nok det fordelaktig, så jeg finner ut nøyaktig hvor skaden(e) sitter, og hvor alvorlig det er.

Noe svineri er det vertfall :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...