Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har de to siste ukene hatt mye smerter fra albue og opp til skulderen. Det startet i albuen og spredde seg oppover til skulderen. Det ble borte etter en ukes tid, men har nå kommet tilbake. De siste dagene har smertene gått mere oppover i armen, mellom albue og skulder. Vanskelig å beskrive følelsen, men jeg får "kramper" i 10-20 sekunder i armen. En blanding mellom ising og voksesmerter, jeg aner ikke hvordan jeg skal forklare det. Noen med samme problem:)? Kan dette komme av sittende tricepspress med manualer? Det startet jo i albuen...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24800-smerter-fra-albue-og-opp-til-skulderen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan faktisk være noe i nakken din. Du bør få en manuellterapeut eller nevrolog til å se på det. Jeg hadde smerter i rygg som bredte seg ut i skulder så ned til albuen så ned i hånden og det viste seg å mvære prolaps i nakken... Det trenger ikke være noe slik men få noen til å se på det

Jobber du mye med pressøvelser over hodet, (franskpress, og lignende) …?

Gjør denne med manual(sjekk fil), er vel kanskje noe ala franskpress?, dips på benk og militærpress. Kan skyldes noen av de øvelsene kanskje:(?

post-12883-14440958171299_thumb.jpg

Det kan faktisk være noe i nakken din. Du bør få en manuellterapeut eller nevrolog til å se på det. Jeg hadde smerter i rygg som bredte seg ut i skulder så ned til albuen så ned i hånden og det viste seg å mvære prolaps i nakken... Det trenger ikke være noe slik men få noen til å se på det

Får se hvordan det går nå med en ukes fri fra trening av overkropp! Håper ikke det er noe alvorlig, hvis ikke får jeg bare sjekke det opp:)

Gjør denne med manual(sjekk fil), er vel kanskje noe ala franskpress?, dips på benk og militærpress. Kan skyldes noen av de øvelsene kanskje:(?

Øvelsen du linker til her kan være dårlig for skulder, du kan heller prøve på den her (skullcrusher) om det er den du får smerter fra :) Ellers, har du generelt stive armer? kan kanskje hjelpe med egenmassasje og beveglighetstrening, så du får løst litt mer opp i musklene!

http://0.tqn.com/d/weighttraining/1/0/j/0/-/-/skullcrusher1.jpg

Annonse

Får se hvordan det går nå med en ukes fri fra trening av overkropp! Håper ikke det er noe alvorlig, hvis ikke får jeg bare sjekke det opp:)

Alltid greit å sjekke med kvalifisert fagpersonell om det ikke går over av seg selv innen rimelig tid, men press over hodet, spesielt i begynnelsen av styrkeøkter uten ordentlig blodsirkulasjon i overkroppen og/eller dynamisk oppvarming, gir problemet med albuer for mange, og gjerne strålinger derifra. Dips på benk er forøvrig sjelden en god idé, kan være lurt å se etter alternativer. :)

• 2 måneder senere...
Alltid greit å sjekke med kvalifisert fagpersonell om det ikke går over av seg selv innen rimelig tid, men press over hodet, spesielt i begynnelsen av styrkeøkter uten ordentlig blodsirkulasjon i overkroppen og/eller dynamisk oppvarming, gir problemet med albuer for mange, og gjerne strålinger derifra. Dips på benk er forøvrig sjelden en god idé, kan være lurt å se etter alternativer. :)

Kan du forklare hvorfor dips på benk er en dårlig ide?

Det er en øvelse man burde mestre før man i det hele tatt begynner på vanlig dips. Dette er for å bygge ROM og styrke i skulder/bryst noe man trenger til en vanlig dips. Dette er en av grunnen til at mange skader seg på dips siden de ikke har bygget opp nok mobilitet for å gå dypt. Derfor mange heller velger å lene seg forover når de tar dips noe som jobber helt andre muskler

Kan du forklare hvorfor dips på benk er en dårlig ide?

Det er en øvelse man burde mestre før man i det hele tatt begynner på vanlig dips. Dette er for å bygge ROM og styrke i skulder/bryst noe man trenger til en vanlig dips. Dette er en av grunnen til at mange skader seg på dips siden de ikke har bygget opp nok mobilitet for å gå dypt. Derfor mange heller velger å lene seg forover når de tar dips noe som jobber helt andre muskler

Spørsmålet er mer hvorfor man skal kjøre dips. Selv mange utøvere som stiller i Athletic Fitness, hvor øvelsen er et eget testmoment, frarådes ofte å kjøre dips kontinuerlig, men heller i faser, nettopp fordi skaderisikoene er såpass utprega. For all del, fine gainz å hente på dips, som med alle andre øvelser som kan belastes tungt, men det gjør det ikke nødvendigvis til en god idé.

Spørsmålet er mer hvorfor man skal kjøre dips. Selv mange utøvere som stiller i Athletic Fitness, hvor øvelsen er et eget testmoment, frarådes ofte å kjøre dips kontinuerlig, men heller i faser, nettopp fordi skaderisikoene er såpass utprega. For all del, fine gainz å hente på dips, som med alle andre øvelser som kan belastes tungt, men det gjør det ikke nødvendigvis til en god idé.

Kommer jo helt ann på målet og hvordan du trener.Hvis du klarer X antall repitisjoner i en kroppsvektøvelse er det mye bedre å gå til en mer avansert øvelse. eks: Dips på bar-dips i ringer osv.

Når man belaster med ekstern vekt er det mye mer utsatt for skader. Dette er pga folk er sterke nok i musklene til å ta en øvelse men scenene henger langt etter musklene i utvikling særlig i voksen alder.

Som oftest får man skader siden man ikke er klar for øvelsen eller utføres med feil teknikk :)

Kommer jo helt ann på målet og hvordan du trener.

Og det var også hele poenget mitt. Les det jeg skriver. ;) Trening handler selvfølgelig om individuell tilpasning, men det er et faktum at enkelte øvelser trigger flere problemer og plager enn andre. Dips er én av de. At det er et spørsmål om naturlig progresjon, støttemuskulatur og tilvenning, sier seg selv. Det gjelder all trening, men det bortklarer fortsatt ikke det faktum at det er en øvelse som forårsaker mye problemer, selv med god teknikk. Det er ikke alltid slik at god teknikk fjerner alle problemer.

Og det var også hele poenget mitt. Les det jeg skriver. ;) Trening handler selvfølgelig om individuell tilpasning, men det er et faktum at enkelte øvelser trigger flere problemer og plager enn andre. Dips er én av de. At det er et spørsmål om naturlig progresjon, støttemuskulatur og tilvenning, sier seg selv. Det gjelder all trening, men det bortklarer fortsatt ikke det faktum at det er en øvelse som forårsaker mye problemer, selv med god teknikk. Det er ikke alltid slik at god teknikk fjerner alle problemer.

ok. men jeg ville bare frem til at dips på benk er veldig bra å ta hvis man ikke er klar for vanlig dips:)

enig at dips kan skape problemer for mange men det skyldes som oftest det jeg har nevnt. Ser ingen fare for å kjøre dips 2 ganger i uken med riktig programering

• 3 uker senere...

Har forsåvidt funnet ut at smertene kommer fra militærpress..Prøvde øvelsen for et par dager siden etter en lang pause, venstre albue skrek etter noen få reps:mad: Er militærpress i smithmaskin en god eller dårlig idè? Kan det bli mere stabilt av dette?

• 2 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...