Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har prøvd før uten å få svar, så jeg prøver igjen.

Jeg er en 25 år gammel kvinne som når vil legge om livsstilen min. Vekten har kommet opp i 86,3 kg og jeg er nesten deprimert av det. Jeg hater å se meg selv i speilet, og jeg unnskylder meg for å bli med på ting fordi jeg er redd for hva andre tenker om meg.

Jeg har tidligere vært veldig aktiv innen håndball og fotball, og var tidligere ok slank( litt ekstra, men ikke mye liksom). Etter et dårlig forhold ødela det selvtillitten min, og en skade satte stopper for en aktiv karriere, og reddningen min ble mat, party osv.

Jeg har nylig blitt mor og har naturlig nok noen ekstra kilo derifra. Jeg har startet flere ganger med treningen, men mister motet etter kort tid, fordi jeg føler jeg ikke oppnår det jeg vil.

Til nå har jeg kuttet ut så mye sukker og godteri jeg kan i hverdagen, og triller turer ofte. Jeg prøver og få trent endel, men merker jeg ofte gir opp når jeg er sliten.... Og jeg HATER det... Jeg er ofte sliten når dagen er omme, og ja....

Jeg er alene, så det er vanskelig å skulle få tiden til å gå opp med alt. Men nå er ungen i bhg, og jeg kan faktisk legge om dette. Sønnen min fortjener en aktiv og sporty mamma og jeg vil virkelig komme tilbake til å være "meg" igjen.

Jeg prøver å spise så rent som mulig, og mye grønnsaker, men jeg sliter mye med porsjonene, og det å planlegge måltidene mine..

Er det noen som kan komme med gode råd og tips til hvordan jeg kan snu dette, en matplan, treningsplan ect? Da hadde jeg vært evig takknemmlig.

Jeg har selvdisiplin om jeg vil, og jeg VIL virkelig dette nå. Nok er nok.

Som sagt er vekten 86,3 og høyden 1,73 cm. Er veldig glad i å være ute, og er ikke medlem på noe senter atm.

Fortsetter under...

Kan du trene på treningssenter i så fall hvor ofte (ikke hvor ofte du håper på å klare, men hvor ofte du realistisk sett vil klare det)? To ganger i uka er helt kurant. En gang er kanskje litt lite, men det er greit et også.

Om du VIRKELIG vil så er det faktisk bare deg selv som stopper deg. Du sier du vil, men at du alltid gir opp.

En ting må du bare innse: Det er J¤%&/() slitsomt å starte å trene. Det er tøft, vondt, kjipt og tungt. Motivasjonen? Grunnen til at det er så j¤%&/( å starte er fordi at du har tillatt kroppen å forfalle og være i grusom form. Jeg skal aldri la dette skje igjen!

Jeg husker selv hvordan det var da jeg la om livsstilen. Hver gang treningen gjorde vondt så sa jeg til meg selv "Dette er din egen feil. DU har ikke holdt kroppen vedlike, NÅ betaler du prisen!" Det kostet blod, svette og tårer. Det kostet vonde lunger, stølhet og dager der jeg måtte krype av smerte. Men da kneiken var over og formen startet å komme på plass så var det verdt hver eneste dag som gjorde vondt.

Det at man får masse overskudd og energi av å trene gjelder ikke noobs. Det gjelder dem som allerede har kommet i form. Derfor mange sliter i starten og lurer på når gleden kommer. Den kommer når kroppen kommer i form. Skuffende? Ja det var det for meg i starten; men jeg visste også at det ville komme en dag der jeg ikke tenkte over at jeg trente. At det bare villle gå av seg selv.

I dag spretter jeg opp hver dag klokka 04.45 og jogger 5 km. Hver helg er det 2 langturer på 10 km. For meg koster det ikke noe lenger. Det er en del av den jeg er.

Men jeg kommer aldri til å glemme hvordan det var da jeg startet og jeg VET at det kommer dager når en bare vil gi opp; men det er da du må finne den indre stemmen som pusher deg og gir deg sparket i rumpa du trenger: Just Do It!

Takk for FANTASTISK peptalk! Jeg har innsett nå, at det er dette jeg virkelig VIL! Jeg er bare usikker på hvor jeg skal starte, for å gjøre ting riktig!

Jeg vil tilbake til der jeg var før, føle meg bra og la dette bli en skikkelig livsstil!! Uten TVIL! :)

Har noen av dere erfaring med psmf som en kickstart? :)

Har selv vært i din situasjon bare jeg er gutt. Etter 8 år med forskjellige treningsformer og gruppetimer og elipsemaskiner etc etc etc. Endte jeg opp med 3x5 nybegynner program (markløft, knebøy, chins, pullups og benkpress) dette pluss et kosthold som er fornuftig. Jeg følger noe som kalles "Periodisk Faste" selv, der er det fokus på fett på hviledager og karbohydrater di dagene man trener. Men som jeg sier til alle som spør hvordan jeg har klart det. Må du finne ut at dette er det du vil, finne en stil som passer deg og er gjennomførbar.

Annonse

Takk for FANTASTISK peptalk! Jeg har innsett nå, at det er dette jeg virkelig VIL! Jeg er bare usikker på hvor jeg skal starte, for å gjøre ting riktig!

Jeg vil tilbake til der jeg var før, føle meg bra og la dette bli en skikkelig livsstil!! Uten TVIL! :)

Har noen av dere erfaring med psmf som en kickstart? :)

Start med kostholdet: Du blir hva du spiser ;)

Kast ut all ferdigmat, søppelmat etc.

Ta en skikkelig handlerunde med masse godt kjøtt og fet fisk, grønnsaker, nøtter, oljer, frukt, grove kornprodukter etc. Søk opp oppskrifter og finn inspirasjon til sunne oppskrifter.

Treningsmessig så start i det små. Man starter ikke opp med 5-7 økter i uka på megahøy intensitet. Det er ikke kroppen eller psyken rustet til. Finn ut hva treningsform som passer deg og som du trives med. Jogging, styrke, spinning etc. og ta det som utgangspunkt. Start med 2 -3 økter i uka og øk med intensitet og flere økter når de 2-3 gangene er lette å gjennomføre.

• 2 uker senere...

Ha et langtidsmål. Når du veit ka du vil i livet så veit du også ka som må til.

Det viktigste med langtidsmålet e å fortelle om det... alle rundt deg skal få vite om det!

Når du he fortalt folk rundt deg om målet ditt så gir det deg en ekstra vilje for å gi alt for det.

Sett deg skjøl små mål uke for uke som kan få deg nærmere det store målet.

Alt du treng å gjer e å starte. Begynn med simple små forandringe i livstilen din uke for uke... som å gå en time dagen (bra start!). Bytt ut et par dårlig mat-alternativ med gode. Gjer litt meir uke for uke før du en dag kan melde deg inn på et treningstudio og følge diverse program. Det kjem til å ta tid, men du må vite at livstilen din e kordan drømma kan bli til virklighet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...