Gå til innhold

Kondisen svikter - forskere slår alarm


Fluff

Anbefalte innlegg

Dette er jo faktisk ganske bekymringsverdig..

"Undersøkelsen basert på skoleelevers prestasjoner på 3 000-meteren gjennom 40 år viser en drastisk forverring i fysisk form fra 1990. Det har blitt foretatt 5000 tester, og hovedfunnene viser at guttene i gjennomsnitt bruker ett minutt og tjue sekunder mer i 1969 på 3000-meteren, mens jentene bruker ett minutt mer. Dette utgjør en tidsøkning på henholdsvis ti og seks prosent."

http://www.dn.no/dnaktiv/article2296450.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Undersøkelsen basert på skoleelevers prestasjoner på 3 000-meteren gjennom 40 år viser en drastisk forverring i fysisk form fra 1990. Det har blitt foretatt 5000 tester, og hovedfunnene viser at guttene i gjennomsnitt bruker ett minutt og tjue sekunder mer i 1969 på 3000-meteren, mens jentene bruker ett minutt mer. Dette utgjør en tidsøkning på henholdsvis ti og seks prosent."

Fra 1970-2010? 1960-2000? De bruker (??? - brukte, kanskje?) 1:30 mer i 1969 ENN NÅR?

Tror jeg må lese hele artikkelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at DN har blingsa litt her. Fra orginalartikkelen på forskning.no: "Hovedfunnene viser at guttene i gjennomsnitt bruker ett minutt og tjue sekunder mer enn før på 3000-meteren, mens jentene bruker ett minutt mer enn før. Dette utgjør en økning på henholdsvis ti og seks prosent."

Men generelt deprimerende tall ja...:thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men generelt deprimerende tall ja...:thumbsdown:

Jeg er nok dessverre i den gruppen, men...100kg fordelt på 170cm "maketh not a fast runner", for å si det sånn ;) Intervaller på romaskin står på listen så fort jeg er ferdig med å hangle, og når våren kommer blir det sprinttrening ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok dessverre i den gruppen, men...100kg fordelt på 170cm "maketh not a fast runner", for å si det sånn ;) Intervaller på romaskin står på listen så fort jeg er ferdig med å hangle, og når våren kommer blir det sprinttrening ute.

Hehe, ja du er nok ikke alene. Men du kommer langt med intervalltrening da! Og så tviler jeg på at generasjonene før oss har trent mer spesifikt mot 3000 meter enn vår generasjon har gjort. Bedre tider er nok heller et resultat av at de generelt var mer aktive, gikk til skolen, lekte i gata og alt det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes nesten det er rart folk blir sjokkert over dette jeg. Hvis man sammenligner dagens ungdom med ungdom for 20 år siden er forskjellene ganske store. Som lærerstudent mener jeg faktisk at skolen må ta mye av skylden. I en klasse på 20 elever holder kanskje ti av dem på med idrett utenfor skolen. De resterende ti har kun de to timene med aktivitet i uka. På toppen av dette synes jeg mye av gymmen i skolen er uten mål og mening - vi spiller badminton og danser swing for å lære teknikk i uke på uke, men testes i styrke og kondisjon - noe vi aldri trener kontinuerlig i gymmen. De minnene jeg har fra gymtimene er de hersens gangene vi skulle testes i styrke. Vi fikk karakter fra en skala, og dette skjedde to ganger i året. I tillegg hadde vi coopers og 3000 m vår og høst. Testingen i seg selv er jo ok, men det er måten det blir lagt opp jeg mener er feil. Vi kunne heller hatt en styrketest uke 1 og så en test igjen i uke 6 - med fokus på styrke alle ukene i mellom. Samme med løping; 3000 m uke 1 og uke 6, med ulik kondisjonstrening i mellom. Man kan trene kondisjon når man trener fotball og løper orientering, og man kan også trene styrke når man danser swing og volleyball, så poenget mitt er at skolen bør bli flinkere til å tilrettelegge gymmen for elevene i forhold til kravene som blir satt fra Utdanningsdirektoratet. Og jeg vet allerede hva jeg skal skrive om i min bacheloroppgave for å si det sånn :)

Det skal jo sies at om man kun rører på seg i gymmen vil man ikke få den største fremgangen, men da hadde i hvert fall alle testene hadde et mål og alle hadde fått mulighet til å forbedre seg. Nå har jo det også blitt timelagt fysisk aktivitet i barneskolen (75 min ekstra per uke utenom timelagt gym og friminutt) og dette er jo et stort steg i riktig retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sprang aldri coopers, men vi hadde den j*vla beeptesten to ganger i året da...ingenting i de øvrige gymtimene skulle tilsi at vi jobbet mot å få godt resultat på beeptesten, og så vidt jeg husker så var det bare 1 av oss, i en klasse på 30 stykker som hang med til siste slutt på den testen bestandig. Han var håndballspiller.

Har også jobbet på skole selv og kan ikke huske at vi var så "late" som enkelte av barna er i dag når det kommer til gym, eller fysisk fostring, som det heter i dag. Det måtte seriøse overtalelsesskills og reprimander til for å få enkelte av de mest deigete barna til å i det hele tatt løfte på ræva være med...jeg skjønner de jo...har vært der selv. De greier ikke å bevege seg like bra som enkelte andre og er flaue over det. Kunne godt tenke meg at det ble litt mindre kanonball og hjørnefotball, da det ofte fører til at noen står pal i ett hjørne, og litt mer styrketrening og bevegelighet med i læreplanen. Gjerne også større bruk av marka til orientering osv.

Og for all del, alle lærere; gjør noen enkle grep slik at de som allerede føler seg som tapere i gymtimene greier å henge med. Slutt å la elevene velge lag, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår røyk oppførselskarakteren om vi ikke gjorde nok i gym. Orden røyk også hvis vi prøvde oss på "jeg har glemt gymklærne" osv osv. Nå gikk jo jeg på skole i begynnelsen av 80-tallet og da var sikkert mye annerledes, men vi var VETTSKREMTE for gymlæreren. Svømmelæreren var bare ekkel, men gymlæreren var gæærn. Hvis han sa hopp, så spurte vi ikke hvor høyt. Vi hoppet kontinuerlig så høyt vi kunne og så mange ganger vi orket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår røyk oppførselskarakteren om vi ikke gjorde nok i gym. Orden røyk også hvis vi prøvde oss på "jeg har glemt gymklærne" osv osv. Nå gikk jo jeg på skole i begynnelsen av 80-tallet og da var sikkert mye annerledes, men vi var VETTSKREMTE for gymlæreren. Svømmelæreren var bare ekkel, men gymlæreren var gæærn. Hvis han sa hopp, så spurte vi ikke hvor høyt. Vi hoppet kontinuerlig så høyt vi kunne og så mange ganger vi orket ;)

Ting er faktisk mye strengere i dagens skole enn hva utenforstående tror altså :p

F.eks da jeg var ung (yngre takk!!), og vi skulka gymtimene fordi vi ikke gadd å springe orientering i øsepøseregn var det ingen som reagerte. Muligens ble det ført en fraværstime. I dag ringes det rett hjem til foreldrene om ungene skulker, er på rema i matfri etc. Men det mangler konsekvenser. Å få en anmerkning på orden og oppførsel er ikke skremmende nok for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er faktisk mye strengere i dagens skole enn hva utenforstående tror altså :p

F.eks da jeg var ung (yngre takk!!), og vi skulka gymtimene fordi vi ikke gadd å springe orientering i øsepøseregn var det ingen som reagerte. Muligens ble det ført en fraværstime. I dag ringes det rett hjem til foreldrene om ungene skulker, er på rema i matfri etc. Men det mangler konsekvenser. Å få en anmerkning på orden og oppførsel er ikke skremmende nok for barna.

Da er det tydelig vis på rett vei igjen, men uten konsekvenser er det jo ikke så mye verdt. Jeg vet ikke *hvorfor* vi var vettskremte for å gjøre læreren sint, men det kan hende at det var fordi vi respekterte og direkte fryktet autoriteter. Jeg har sett lærere lappe til elever i timen uten strengere reaksjon enn at de i etterkant måtte beklage til den respektive eleven. Jeg har selv fått den lange linjen så fart over fingrene at jeg ikke klarte å lukke hendene før inni neste time - men det er feil å spille på frykt. For å sette min skole litt i perspektiv ble jeg på barneskolen fortalt av klasseforstanderen min at jeg måtte lære meg å skrive med høyre hånd, for det å være venstrehendt var et tegn på at man var tilbakestående. Hun ble heldig vis pensjonert da vi gikk i 4. eller noe sånt.

Løsningen, tror jeg, er å nekte barn å ha med data på skolen før på videregående. Alle har godt av å lære seg å skrive, og det blir feil å google det man lurer på i stedet for å lese om det. Og gjør som i gamle dager - det var ikke lov å sitte inne i friminuttene - da ble vi jaget ut i skolegården om vi ikke gikk ut frivillig. Da er det mye lettere å bli med på noe aktivt, eller i det minste være inaktiv i frisk luft. Uten data :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...