Gå til innhold

Ned 5 kg i vekt?


smiley99

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg er ei 17 år gammel jente som prøver å gå ned 5 kg i vekt. Er 164 cm og veier 60 kg. Trener lett styrke 2-3 ganger i uka i tillegg til cardio ca 3 ganger (da 4x4-intervaller, langkjøring, ellipsemaskin 60 minutter).

Har et relativt sunt kosthold vil jeg tro? En vanlig spisedag for meg ser iallfall slik ut:

Frokost: 100 g mager cottage cheese, 50 g frosne blåbær, 10 g usaltede peanøtter + en banan ELLER herbalife-shake med ekstra lettmelk

Lunsj: Herbalifeshake ELLER kyllingsalat (120 g kyllingfillet + litt grønnsaker)

Middag: Laks med litt grønnsaker ELLER proteinpannekaker ELLER cottage cheese (samme som frokost) ELLER 150 g kylling med litt cottage cheese og gulrot

Kvelds: 2 knekkebrød med skinke ELLER proteinshake (hvis jeg har trent) ELLER 2 egg

- spiser også gjerne en banan eller et eple i løp av dagen i forbindelse med trening + 20 g nøtter som mellommåltid + noen ganger 3 dl ekstra lettmelk

- på fredager spiser jeg også godteri (ca 200 g smågodt eller en pakke tyrkisk peber)

Har egentlig ganske lite peiling på kosthold og er veldig usikker på hvordan jeg skal spise for å gå ned litt i vekt. Har ikke spesielt mye muskler og er egentlig ganske ukomfortabel i kroppen min sånn den ser ut nå (har forsåvidt vært det hele livet.. :() Hadde satt uendelig stor pris på om noen kunne hjelpe meg eller gi meg noen tips, hihi! :smug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Husk å ikke heng deg for mye opp i hva vekta viser! Hvorfor vil du gå ned 5 kg? Ser du trener lett styrke, hvorfor ikke trene tungt? Syns det ser ut som du spiser veldig lite mat jeg.

Vil gå ned 5 kg fordi jeg ikke liker kroppen min sånn den er nå og føler meg ukomfortabel i den :/ Trente mer og tyngre styrke før, men ble utrolig lei og nå kan jeg nesten ikke fordra det, hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg på 1,5 - 2 gram protein per kg kroppsvekt, kutt ned på karbs. Men ikke legg deg for lavt på kalorier. Bedre å trene tungt og gå ned sakte men sikkert i vekt. Ikke stress og sult deg ned i vekt.

Tusen takk, skal prøve det! (y) håper det hjelper, hater å føle meg sånn her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske lik som deg, er noen cm høyere, men veier det samme. Ikke heng deg opp i mat, spis når du er sulten og stopp før du er overmett. Spis mye proteiner og mindre karbs, som sagt over. Henger du deg opp i mat er det fort å sprekke, finn en balanse mellom sunt og litt usunt innimellom. Og du legger ikke på deg igjen med engang selvom om du plutselig spiser en god porsjon pizza og drikker en flaske brus. Men anbefaler virkelig tung styrketrening og godt med proteiner og ikke sult deg.

Vekten min ligger mellom 58-60 kg og har gjort det de siste årene, men det siste halvåret er kroppen min tydelig forandret, fordi jeg har fått mindre fett og mer muskler som tar mindre plass (y) Før hadde jeg en liten kul på magen, den er nå helt borte og lårene mine er også blitt tynnere :) Men vekten er stabil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du ned 5kg vil du se ut som du gjør nå i en mindre versjon, bare 5kg lettere.

Dersom du heller går for "å stramme opp" som av erfaring jeg opplever folk egentlig mener når de sier de vil ned så og så mange kg vil du oppleve en smalere, strammere og sunnere kropp en den som kjempet seg ned 5kg - mest sannsynlig vil den fremtidige stramme kroppen veie like mye som du gjør nå, derav annen kroppssammensetning fett vs muskler.

Kjapt regnet kan du spise 2300kcal og vedlikeholde din vekt - du spiser rundt 1200-1400kcal om dagen, så gratulerer - du vil helt klart gå ned i VEKT hvis du fortsetter på den måten

Du er iallfall ikke en person som bør tenke på vekt med din høyde og vekt - jeg var like gammel som deg da jeg begynte å lese meg opp på kosthold og begynte med styrketrening og hadde samme vekt/høyderatio (183cm høy og 78kg)

Nå noen år senere veier jeg omtrent det samme, bare med en helt annen kroppssammensetning

Kostholdet ditt er vel og bra, men du kan trygt spise mer i hverdagen (og mindre godis i helgen) samtidig trene tungt styrketrening - med lett styrketrening kommer en ingen vei dessverre... Det blir det samme som å grave et hull og fylle det igjen.Gi kroppen en grunn til å forbedre seg - (grav et større hull :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...