Gå til innhold

Beinhinnebetennelse av knebøy?


mia93

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Har siden begynnelsen av september kjørt veldig mye knebøy, ca 3 ganger i uken hvor jeg kjører 30min knebøy før resten av øvelsene. Kjører veldig dype knebøy kombinert med "normale" begynner med 70kg og dropper ned til 40kg. Men den siste uken har jeg fått skikkelig vondt i yttersiden langs begge leggene hver gang jeg tar knebøy eller sitter på huk. Har hatt beinhinnebetennelse på innsiden av leggen før så kjenner igjen smerten.

Kan det komme av for mye belastning? Er helt sikker på teknikk og alt, så forstår ikke helt hvorfor det kommer.. Har en liten skjevhet i bena som gjør at jeg legger tyngden på utsiden, men har aldri plaget meg tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe som nok ville ha hjulpet ville ha vært en video av knebøyteknikken din, da det er vanskelig å diagnostisere slikt over nettet uten noe særlig informasjon å gå etter.

Tøyer du noe særlig? Når man trener en muskel mye så har den en tendens til å bli strammere,noe som kan gi utslag som ubehag over tid.

Prøv å tøye leggene godt et par ganger om dagen i en uke, har du tilgang til foamroller/skumrulle er dette prima verktøy til denslags. Evt kan du legge en golfball/tennisball under leggen og rulle forsiktig rundt til du kjenner at det virkelig gjør vondt, og så holder du ballen der i et halvt minutt, før du leter etter flere punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hørest ut som ein variant av compartment syndrome. Om det er det så skyldest det at muskelen på innsiden av leggen har økt volum raskere enn muskelposen har utvidet seg. Dermed får du for lite sirkulasjon i muskelvevet.

Om det er det så er det ikkje teknikken som er problemet, men muskel og bindevev i leggen. Du bør ta pause frå knebøy, jogging, sko med harde såler. Gjer øvelser som du ikkje får smerter av.

Lett massasje for sirkulasjonen er bra, nåler og fysioterapi er ennå betre.

Lykke til mia93 :)

Chronic compartment syndrome[edit]

Chronic compartment syndrome in the lower leg can be treated conservatively or surgically. Conservative treatment includes rest, anti-inflammatories, and manual decompression. Elevation of the affected limb in patients with compartment syndrome is contraindicated, as this leads to decreased vascular perfusion of the affected region. Ideally, the affected limb should be positioned at the level of the heart. The use of devices that apply external pressure to the area, such as splints, casts, and tight wound dressings, should be avoided.[13] In cases where symptoms persist, the condition can be treated by a surgical procedure, subcutaneous fasciotomy or open fasciotomy. Left untreated, chronic compartment syndrome can develop into the acute syndrome. A possible complication of surgical intervention for chronic compartment syndrome can be chronic venous insufficiency.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hørest ut som ein variant av compartment syndrome. Om det er det så skyldest det at muskelen på innsiden av leggen har økt volum raskere enn muskelposen har utvidet seg. Dermed får du for lite sirkulasjon i muskelvevet.

Om det er det så er det ikkje teknikken som er problemet, men muskel og bindevev i leggen. Du bør ta pause frå knebøy, jogging, sko med harde såler. Gjer øvelser som du ikkje får smerter av.

Lett massasje for sirkulasjonen er bra, nåler og fysioterapi er ennå betre.

Lykke til mia93 :)

Ny

Kan det være dette selvom jeg har vondt på utsidene langs benet og ikke innsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny

Kan det være dette selvom jeg har vondt på utsidene langs benet og ikke innsiden?

Ser no at du hadde skrevet yttersiden og ikkje innsiden. Samme prinsipp, samme problem. Fysioteraputer er dei som forstår seg best på slike problemer, om symptomene ikkje gir seg etter ei veke med kvile så bør du komme deg til behandling.

Ser du skriver at du har kontroll på teknikken, men du bør likefullt få nokon friske auger til å sjå på teknikken din. Sjølv om du har fått den "godkjent" så er det ikkje sikkert at den er optimal på foreksempel knevandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...