Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Drister meg til å legge ut noen før - og underveisbilder. Har trent styrke (og spist masse) i tre mnd nå. Vekten har økt fra 49/50 kg til 54 kg og det går stadig oppover -- er biiiiittelitt bekymret for at det betyr at jeg holder på å bli "feit", men samtidig føler jeg meg sterkere og har mer overskudd enn noensinne, så jeg går ut ifra at jeg er på rett vei.

Bilde nr 1 er tatt for ett år siden og er ca slik jeg så ut da jeg begynte å trene styrke (bare at jeg var enda tynnere for 3-4 mnd siden enn på bildet). Som dere ser, ikke en eneste muskel på overkroppen (det skal sies at jeg står og holder på en baby på bildet, så jeg hadde virkelig ikke såååå dårlig kroppsholdning som det kan se ut til).

De andre bildene viser dagens form. Har langt igen, men det skjer da noe her, gjør det ikke??

post-29392-14440956540374_thumb.jpg

post-29392-14440956540827_thumb.jpg

post-29392-1444095654101_thumb.jpg

post-29392-14440956541166_thumb.jpg

post-29392-14440956541704_thumb.jpg

post-29392-14440956542311_thumb.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24485-fra-tynnfeit-p%C3%A5-vei-til-fit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok.:-) Jeg følger ikke noen spesiell diett, men her er sånn ca det jeg spiser i ukedagene:

Frokost: 1 skyr blandet med litt valnøtter og kanel

Lunsj: salat med 1 egg og skinke/reker/kylling, gjerne også avocado

30 gram havregrøt med kanel (skal innrømme at den vanligvis nytes sammen med en iskaffe; det er gulroten som skjerper formiddagens arbeidssinnsats ;-))

Mellommåltid: 1 banan eller et eple

Middag: Fisk eller kylling med grønnsaker

Kvelds: rugsprø med pålegg eller gresk yoghurt med bær og nøtter, eller nok en porsjon havregrøt

Fredag og lørdag spiser jeg akkurat det jeg vil; inkl chips og sjokolade ;-)

Trener styrke 3-4 ganger i uken. Som oppvarming løper jeg gjerne intervaller 15-20 min. I tillegg har jeg en kardio langkjøring 1 gang i uken (løper 8-10 km).

Slik ser styrkeprogrammet mitt ut hvis jeg trener to dager på rad:

Økt 1:

Markløft 4x6-8 (i det siste har jeg prioritert å løfte tungt og dermed max 5 reps)

Glute/ham- raise 3x8- 10

Kettlebellswing 3x15- 20

Benkpress 3x6-8

Stående press 3x6-8

Planken i slynge 4-6

Økt 2:

Knebøy 4x6- 8

Chins/nedtrekk 4xmax / 4x8-10

Sittende roing 3x 8-10

Facepull 2x10

Biceps curl 3x8- 10

Fransk press 3x8- 10

Når jeg får en hviledag imellom legger jeg opp øktene slik:

Dag 1:

Markløft: 4x8-10 (5)

Glute/ ham- raise: 3x8- 10

Chins/ nedtrekk: Max/ 3x10

Sittende roing: 3x8-10

Stående press: 3x6- 8

Sittende hantelpress: 2x10

Bicepscurl: 2x10

Dag 2:

Knebøy: 4X8- 10

Leg curl: 3x8- 10

Nedtrekk: 4X8- 10

Hantelroing: 3X8

Benkpress: 3x6- 8

Pullover: 2x8

Tricepspress: 2x10

Tar gjerne i mot tips dersom noen har kommentarer/forslag til ting som bør endres! (Bare ikke ta fra meg iskaffen min ;-))

Hemmeligheten ligger nesten alltid i kostholdet innen fettforbrenning. For min del ser det ut som om du spiser lite. Tell kcal en dag og se ann hvor du ligger. Men håper ikke du overspiser på fredagen og lørdagen bare fordi du har holdt en bra uke. Hvis du har en ganske clean uke, så kan fortsatt fredagen og lørdagen ødelege fremgangen dersom du stapper i deg 5000 ekstra kcal... Og prøv 4x4 kort intervaller etter hver styrkeøkt, og at du mixer sammen to øvelser for å få pulsen ordentlig opp, det er slike økter man forbrenner mest fett. ( Rett gjerne på meg hvis jeg tar feil).

Annonse

Kalorimessig så ligger jeg på +/- 2000 daglig tror jeg. Det er heller ikke sånn at jeg stapper i meg masse usunn mat i helgene, men unner meg som sagt både sjokolade og chips ihvertfall én av dagene. Alkohol går det lite av (småbarnsmammadilemma ;-)).

Jeg bytter på å løpe intervaller før/etter styrketreningen. Kjører også supersett på enkelte av øvelsene.:-)

Hvis jeg forstår svaret ditt riktig, så mener du jeg bør ha fokus på fettforbrenning i tillegg til å bygge muskler?

Styrkemessig ser det ut som om du ligger godt ann, du får til det som er ønsket (å bygge muskler, gå opp i vekt BARE muskler og ikke fett). Grunnen til at vekten øker (tror jeg) er fordi du har samme fettprosent, og at du går opp i muskelmasse. Så kanskje er fettforbrenning noe for deg her...

Ja, det er det jeg har lurt på også. La inn et spørsmål om dette her på forumet i forrige uke, og den generelle responsen da var at jeg burde fokusere på å bygge muskler, ikke fettreduksjon. Samtidig vil jeg jo at det skal bli mulig å skimte noen mageruter etterhvert....Så nå blir jeg jaggu forvirret her.

Det skal sies at jeg begynte å trene styrke allerede i januar, men treningen ble gang på gang avbrutt fordi jeg hele tiden ble syk. Sånn er det alltid når jeg kommer under ca 53 kg i vekt (er 167 kg og 37 år gammel) -- da blir jeg slått ut av hvert eneste virus som kommer i mils omkrets. Jeg hadde derfor ingenting overskudd, og klarte å løfte minimalt. Så det virker litt som om jeg var nødt til å spise meg opp litt for å komme meg litt ovenpå og få ordentlig sving på styrketreningen.

Generelt: er fornøyd med å ha økt i styrke og energinivå, samt at jeg begynner å se endringer enkelte steder på kroppen (hovedsaklig armer, rygg og rumpe). Men midjemålet skjer det ikke så fryktelig mye med foreløpig....Er det fredagssjokoladen som må ryke? (Aaarrrggghhhhh....ukens høydepunkt ;-))

Hemmeligheten ligger nesten alltid i kostholdet innen fettforbrenning. For min del ser det ut som om du spiser lite. Tell kcal en dag og se ann hvor du ligger. Men håper ikke du overspiser på fredagen og lørdagen bare fordi du har holdt en bra uke. Hvis du har en ganske clean uke, så kan fortsatt fredagen og lørdagen ødelege fremgangen dersom du stapper i deg 5000 ekstra kcal... Og prøv 4x4 kort intervaller etter hver styrkeøkt, og at du mixer sammen to øvelser for å få pulsen ordentlig opp, det er slike økter man forbrenner mest fett. ( Rett gjerne på meg hvis jeg tar feil).

Ikke svar på noe du tydeligvis ikke har peiling på! Hu burde absolutt ikke fokusere på fettforbrennig, men økt styrke og masse mat! Da endrer fettprosenten seg også positivt med mindre hun ligger på 3000kcal+

Fortsett som nå du Jackie!(y)

Ikke svar på noe du tydeligvis ikke har peiling på! Hu burde absolutt ikke fokusere på fettforbrennig, men økt styrke og masse mat! Da endrer fettprosenten seg også positivt med mindre hun ligger på 3000kcal+

Fortsett som nå du Jackie!(y)

Frekk behøver du ikke å være, prøver så godt jeg kan å hjelpe til, slik som tidligere innlegg sa jeg jo "rett gjerne på meg hvis jeg tar feil"... Noe svar er bedre enn ingenting.

Dessverre er det slikt som han som gjør at jeg frykter å skrive noe som helst på noens spørsmål fordi det alltid er noen som syns det er feil. Er jente sjæl og har akkurat samme problem som deg. Sykt fornøyd med styrken og maten, men forsatt går jeg bare opp i vekt (gikk fra 62-68 kg og er 167 høy) på 1,5 år. Ganske forvirret jeg også.

Annonse

Fatmehnm: det viktigste er kanskje ikke tallet på vekten, men hvorvidt kroppsfasongen har endret seg? Har du f.eks. minket midjemålet til tross for at du har gått opp i vekt? Det er jo endret kroppsfasong (+ økt styrke) som er det egentlige målet vårt, men det er lett å glemme når man etter gammelt har lagt vekten definere hvorvidt man er fornøyd med formen eller ikke. For min del er alt over 55 kg fremdeles = aaaaaangst, så jeg skjønner deg veldig godt!

Fatmehnm: det viktigste er kanskje ikke tallet på vekten, men hvorvidt kroppsfasongen har endret seg? Har du f.eks. minket midjemålet til tross for at du har gått opp i vekt? Det er jo endret kroppsfasong (+ økt styrke) som er det egentlige målet vårt, men det er lett å glemme når man etter gammelt har lagt vekten definere hvorvidt man er fornøyd med formen eller ikke. For min del er alt over 55 kg fremdeles = aaaaaangst, så jeg skjønner deg veldig godt!

Midjen er den samme (+/-), men fra det hele startet var fettforbrenning alltid målet. Kroppsfasongen har endret seg drastisk (mot det positive), men kunne gjerne kvittet meg med noen kg fett. For dypt inne bryr jeg meg lite om hvor mye vekta viser, jeg måler alltid fremgang med målebånd og ser i speilet. Men litt frustrerende når jeg vet jeg gjør alt/nesten alt riktig, og likevel vil ikke fettet vekk.

Hmmm....har du prøvd Silje Marielas Fat Attack program? Vet at folk har hatt veldig gode resultater av det. Jeg har kjøpt det selv, men er veldig usikker på om jeg skal gå i gang med det...Tror jeg først og fremst trenger å bygge muskler i denne omgang, og jeg er også redd for at jeg skal bli verdens kjipeste person for omgivelsene dersom jeg skal ligge på 1300-1500 kalorier daglig i 3 mnd...;-)

Hmmm....har du prøvd Silje Marielas Fat Attack program? Vet at folk har hatt veldig gode resultater av det. Jeg har kjøpt det selv, men er veldig usikker på om jeg skal gå i gang med det...Tror jeg først og fremst trenger å bygge muskler i denne omgang, og jeg er også redd for at jeg skal bli verdens kjipeste person for omgivelsene dersom jeg skal ligge på 1300-1500 kalorier daglig i 3 mnd...;-)

Fikk den i posten for 2-3 uker siden, har ikke turt å begynne med den helt enda. Når jeg sammenligner den med min mat og treningsplan nå, så er konklusjonen at jeg må spise mer og trene mindre, derfor har jeg ikke turt å begynne enda. Jeg trener mer enn hva hun ønsker at man skal gjøre, og spise mer. Dette kan gå begge veier, enten forbrenner jeg fett i de 3 mnd, eller legger på meg fordi det blir mer mat og mindre trening...

Skulle vel være ganske umulig å legge på seg dersom man holder seg på det kalorinivået som er satt opp for den aktuelle "vektklassen". For det er ikke mye, spør du meg! Jeg *prøver* å holde en tilsvarende plan for matinntak, men så sklir det gjerne litt ut på kveldstid og jeg får i meg noen hundre kalorier ekstra. Klarer heller ikke få i meg type karbonadedeig/torsk til frokost...;-)

Kom på at det kanskje var litt feil å legge dette innlegget under "Motivasjon" -- det er jo ikke som om jeg har hatt en så steike imponerende fremgang at jeg mener det bør imponere andre.:) Visste bare ikke helt hvor jeg skulle poste det. Bør vel vurdere å lage en loggbok!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...