Gå til innhold

Hvor mye mat trenger jeg?


Grether

Anbefalte innlegg

Har ingenting å si hvorvidt du blir mett. Sult og metthet er i stor grad en vanesak. Enkelte sverger på at de omkommer før lunch om de ikke spiser frokost mens andre kan gå et døgn eller to uten å tenke nevneverdig på mat. Folk med 100kg ekstra "reserveenergi" på kroppen kan være konstant sultne, mens under- og normalvektige kan ha en så godt som ikke-eksisterende sultfølelse.

Når jeg leste hva du spiste registrerte den indre monologen min:

Frokost: Veldig lite mat, typisk "slankemat", lite protein, lite fett.

Lunsj: Veldig lite mat, typisk "slankemat", lite matnyttig.

FT: Herregud, enda mer tullemat?? Spiser du ingen verdens ting, jente?

ET: Omsider, et egg og litt grønnsaker. Fortsatt matmengde på sulteforingsnivå.

Kvelds: Helt all right kveldsmat.

I tillegg pleier middagen din å være en kyllingfilet/laksebit og salat? Hvorfor sulter du deg..? Hvorfor spiser du seks måltider om dagen? Du har fått med deg at antall måltider ikke har noen verdens ting å si for hverken forbrenning, kroppskomposisjon, vekt, eller noe annet, right? Om det er mer praktisk med 2-3 solide måltider om dagen er det det du bør legge opp til. Det er totalen på slutten av måneden som teller uansett.

Edit: Mulig noen som kan mer enn meg kommer til å arrestere meg litt på denne, men..

Med tanke på å holde fettprosenten lav ødelegger du muligens litt for deg selv ved å dytte i deg rosiner og bananer med noen få timers mellomrom. Så lenge du tilfører kroppen sukker vil insulinnivåene være høyere enn fastende, som hemmer frigjøring av energi fra kroppens depoer.

Mine kjapt oppsummerte tips, for å gjøre næringa bedre og hverdagen mindre matfokusert:

Spar rosinene til snacks-bollen på lørdag, mer egg (kan brukes til så mangt, er godt og billig), færre måltid, 2-3 ganger større middag, mer grønnsaker* samt god saus til middagen.

* (rotgrønnsaker, løk, brokkoli, blomkål, rosenkål, søtpotet, gulrøtter.. Smørdampet, bakt, kjørt til puré med stavmikser med litt ost.. yum!)

Tusen takk for et veldig utfyllende svar, setter pris på det. Først og fremst: jeg sulter meg ikke. Dette er mat jeg er veldig glad i, og blir mett av, tro det eller ei. Jeg er veldig glad i mat, derfor liker jeg mange måltider, har ingenting med hva jeg har hørt eller lest noen plass.

Tar imot mange gode tips, og skal aboslutt prøve ut andre matvarer og størrelser på porsjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingenting å si hvorvidt du blir mett. Sult og metthet er i stor grad en vanesak. Enkelte sverger på at de omkommer før lunch om de ikke spiser frokost mens andre kan gå et døgn eller to uten å tenke nevneverdig på mat. Folk med 100kg ekstra "reserveenergi" på kroppen kan være konstant sultne, mens under- og normalvektige kan ha en så godt som ikke-eksisterende sultfølelse.

Når jeg leste hva du spiste registrerte den indre monologen min:

Frokost: Veldig lite mat, typisk "slankemat", lite protein, lite fett.

Lunsj: Veldig lite mat, typisk "slankemat", lite matnyttig.

FT: Herregud, enda mer tullemat?? Spiser du ingen verdens ting, jente?

ET: Omsider, et egg og litt grønnsaker. Fortsatt matmengde på sulteforingsnivå.

Kvelds: Helt all right kveldsmat.

I tillegg pleier middagen din å være en kyllingfilet/laksebit og salat? Hvorfor sulter du deg..? Hvorfor spiser du seks måltider om dagen? Du har fått med deg at antall måltider ikke har noen verdens ting å si for hverken forbrenning, kroppskomposisjon, vekt, eller noe annet, right? Om det er mer praktisk med 2-3 solide måltider om dagen er det det du bør legge opp til. Det er totalen på slutten av måneden som teller uansett.

Edit: Mulig noen som kan mer enn meg kommer til å arrestere meg litt på denne, men..

Med tanke på å holde fettprosenten lav ødelegger du muligens litt for deg selv ved å dytte i deg rosiner og bananer med noen få timers mellomrom. Så lenge du tilfører kroppen sukker vil insulinnivåene være høyere enn fastende, som hemmer frigjøring av energi fra kroppens depoer.

Mine kjapt oppsummerte tips, for å gjøre næringa bedre og hverdagen mindre matfokusert:

Spar rosinene til snacks-bollen på lørdag, mer egg (kan brukes til så mangt, er godt og billig), færre måltid, 2-3 ganger større middag, mer grønnsaker* samt god saus til middagen.

* (rotgrønnsaker, løk, brokkoli, blomkål, rosenkål, søtpotet, gulrøtter.. Smørdampet, bakt, kjørt til puré med stavmikser med litt ost.. yum!)

Tar også imot tips om du har HVA jeg kan spise til frokost,lunsj osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar også imot tips om du har HVA jeg kan spise til frokost,lunsj osv

Tja, nå er jeg dårlig på å være kreativ akkurat der, men du er jo inne på noe med cottage cheese og yoghurt. Omelett er jo en annen slager, med nærmest endeløse variasjonsmuligheter og supert næringsinnhold. Knekkebrød er sikkert flott det, om du liker det, men næringa får du fra pålegget. Gjetter på at det går i ting som mager skinke med agurk. Kjør heller ost med salatblader og paprika, kokt egg og majones, grov leverpostei med majones og rødbeter, du vet.. ting som inneholder litt næring. (y)

Ellers er det verdt å gjenta at man ikke trenger å spise hverken frokost eller lunch om det passer bedre å hoppe over det. Det tar noen dager å venne seg til det, men det gir absolutt ingen fordel å spise mange ganger om dagen, ei heller er frokost på magisk vis viktigere enn andre måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...