Gå til innhold

Stagnering > spise mer mat


zakia

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt da jeg begynner å bli litt frustrert...

For fire mnd siden begynte jeg å trene seriøst, med mål om å miste fett da jeg har for mye å ta i. Den første mnd trente jeg 3 ganger i uken (trener styrke.supersett. kan vell kalles styrkekondinasjon?) og la om kostholdet. Dette gikk veldig lett og i følge Tanitavekten hadde jeg mistet 2,4 kg fett. Supert tenkte jeg. Vil tippe jeg lå på 1300-1400 kcal da, men tenkte det ikke gjor så mye med et såpass underskudd ettersom jeg var ny i gamet og kroppen sikkert ikke ville finne på å gå i noe form for sparemodus. Fremgangen fortsatte, men var ikke den optimale. Jeg ble rådet til periodisk faste med 10 timers spisevindu(kjørte 8timers) som gjor at jeg på 10 dager, mistet 800g muskler!! Jeg sluttet på PF, fordi jeg ikke følte jeg fikk det til. Kunne nok gitt det en lenger sjangse men ville fortsette slik som jeg hadde gjort tidligere hvor jeg følte jeg hadde funnet en god balanse.

Nå er det snart 5 mnd siden jeg begynte, og nå trener jeg 5 dager i uken(styrke), og det hender jeg trener i helgene om jeg ikke finner bedre ting å gjøre på. På morningene går jeg en 30 minutters tur med en puls på ca 130-140. Ellers har jeg en veldig innaktiv jobb.

Treningen er delt opp i upper body og lower body days, annen hver dag, så pleier vi å ha conditioning på fredager eller litt strongman. Blir ikke så mye strongman på meg, det er fortsatt litt for tungt å løfte opp både stein, dekk og det som følger med. Mens conditioning er typisk 8 sett med 10-20 reps. Pleier å være 4-5 forskjellige øvelser(armhevinger, burpees,sled drag, prowler, mountain climbers, butterflies eller andre mageøvelser.kommer ikke på alle) eller death by 3's med lette vekter x 6 sett eller mer(mark,strak mark, roing,clean,over head press, knebøy) ett sett kjøres uten pause, helt sammenhengende med den samme baren.

Når det gjelder trening føler jeg selv at jeg er flink, og skipper ikke en eneste dag! Står på hver dag og gjør det jeg skal, effektivt. Veldig fornøyd med denne type trening også. Bruker mye kropp, kettlebells,manualer og barer. Ingen apparater. Er masse annet utstyr også. Mulig det minner litt om crossfit.

Matveien er jeg også flink. Veldig bevisst på å få i meg ren mat, og nok proteiner, karbs og fett. Jeg har kuttet all usunn mat, og erstattet alt jeg kommer på som kan erstattes med sunnere alternativ.

Spiser ikke snop og annen snacks. Drikker ikke kalorier om det kan sies på den måten. Drikker sjelden alkohol.

Som overskriften sier så opplever jeg nå stagnering. August og september har vært to dårlige måneder. Synes dette er litt rart ettersom jeg ikke har holdt på så lenge og fortsatt har masse fett å ta av?Jeg ble rådet om å spise mer fordi kroppen min sikkert sparer på fettet.

For et par uker siden endret jeg inntaket mitt til 1750 kcal dagen. 160g protein, 120g karbs og 70g fett. Jeg prøver å spise fett og protein fra morgen til styrkeøkten(17:00) mens karbohydrater og protein etter styrkeøkta. Er dette det mest gunstige? Jeg føler meg naturligvis mye mer oppblåst og feitere. Det føles ut som jeg tar et skritt tilbake. Jeg er fult klar over at man kan legge litt på seg igjen før det stabiliserer seg. Derfor har jeg valgt å ikke veie meg denne perioden.

I feb-mars var jeg 10 kg tyngre, og la da kostholdet litt om. Tok av 5 kg. Fra slutten av mai da jeg gikk skikkelig inn for å slanke meg til pr.dags dato har jeg tatt av 5kg til, men minimalt de to siste mnd. Kanskje et par 100g fett.

BMR: 1400 (ifølge tanitavekten)

høyde: 161

vekt: mellom 68-70. Tør ikke veie meg nå etter å ha økt inntak av kcal. Kan tenke meg jeg har lagt på meg litt igjen.

Er det noe jeg bør gjøre annerledes? Ser inndelingen av protein,karbs og fett OK ut med tanke på informasjonen ovenfor?

Setter stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke ordentlig tid akk nå til å gi et ordentlig svar, skal se når jeg kommer tilbake.

Meeeen, en ting. Tanitavekter er ubrukelige. De er uhyre upresise og vil ikke kunne gi noe slags godt svar på hvordan kroppskomposisjonen din er. Knapt nok kan de gi en indikator på hva som har skjedd. Muskeltapet på 800g er derfor trolig bare vekten som kuker, og du som tar det for god fisk fremfor et faktisk muskeltap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du spiser for lite iforhold til treningsmengden.

30min gåtur her dag, 5styrketrening + en slags kardio på fredager... på 1750kcal, da ber du etter litt problemer over lengre tid vil jeg tro, spesielt hvis du spiste mindre enn dette før også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ordentlig tid akk nå til å gi et ordentlig svar, skal se når jeg kommer tilbake.

Meeeen, en ting. Tanitavekter er ubrukelige. De er uhyre upresise og vil ikke kunne gi noe slags godt svar på hvordan kroppskomposisjonen din er. Knapt nok kan de gi en indikator på hva som har skjedd. Muskeltapet på 800g er derfor trolig bare vekten som kuker, og du som tar det for god fisk fremfor et faktisk muskeltap

Har hørt de er ubrukelige, men fine og bruke for å se fremgang kun. Ellers tas den med en stor klype salt :) Bryr meg ikkje så mye om hva vekten sier, så lenge det ser bra ut i speilet. Vil jo selvfølgelig ha en viss peiling på hva fett% min er, men det kan jeg vell sjekke på andre, og litt mer presise måter enn Tanitavekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du spiser for lite iforhold til treningsmengden.

30min gåtur her dag, 5styrketrening + en slags kardio på fredager... på 1750kcal, da ber du etter litt problemer over lengre tid vil jeg tro, spesielt hvis du spiste mindre enn dette før også :)

Takk for svar :)

Hvor mye mer bør jeg spise, og hvor bør kaloriene komme fra? mer protein og fett da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som at du trener med hensikt i å oppnå utmattelse. Utmattelse bør etter min mening aldri være målet med treningen. Når du trener bør du streve etter å bli sterkere. Om du blir utmattet på trening, så er det selvfølgelig greit, men det bør være som konsekvens av at du trener for å bli sterkere, ikke et mål i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at du trener med hensikt i å oppnå utmattelse. Utmattelse bør etter min mening aldri være målet med treningen. Når du trener bør du streve etter å bli sterkere. Om du blir utmattet på trening, så er det selvfølgelig greit, men det bør være som konsekvens av at du trener for å bli sterkere, ikke et mål i seg selv.

Vell, hensikten min er jo selvfølgelig å bli sterkere men også slankere. Jeg blir fulgt opp på hver trening(men kostholdet styrer jeg mest selv)av en erfaren trener som har hjulpet en rekke folk i flere år. Og da snakker jeg ikke en nyutdannet PT på 21 år fra elixia ;)

Jeg har ikke gått i detalj på hvordan hver økt ser ut annet enn å si "upper body og lower body annen hver dag" så jeg skjønner at du får feil inntrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser programmet ditt ut da? Med så mye trening ( 4 økter + kondisjon +morgencardio +strongman), og et inntak på 1750 kcal om dagen? Høres ut som en oppskrift på å nå veggen.

Jeg ville gjettet at du heller burde ha ligget rundt 2200-2500, minst. Ihvertfall fra et styrkeperspektiv.

Men jeg vet ingenting om ernæring.

Prøv i en periode å øke inntaket, se hvordan kroppen svarer, og endre deretter.

Sånn apropos, BMR er et fullstendig uinteressant/unødvendig begrep for folk i din situasjon^^

Og det finnes ikke noe som heter "ren" mat eller " sunn"mat. Alt kommer an på hvem du er, og mengdene du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser programmet ditt ut da? Med så mye trening ( 4 økter + kondisjon +morgencardio +strongman), og et inntak på 1750 kcal om dagen? Høres ut som en oppskrift på å nå veggen.

Jeg ville gjettet at du heller burde ha ligget rundt 2200-2500, minst. Ihvertfall fra et styrkeperspektiv.

Men jeg vet ingenting om ernæring.

Prøv i en periode å øke inntaket, se hvordan kroppen svarer, og endre deretter.

Sånn apropos, BMR er et fullstendig uinteressant/unødvendig begrep for folk i din situasjon^^

Og det finnes ikke noe som heter "ren" mat eller " sunn"mat. Alt kommer an på hvem du er, og mengdene du spiser.

"morgenkardioen" er snakk om 30 min på mølla med 130 i puls. I mitt tilfelle er det gåtempo med litt oppoverbakke. Ikke noe verre.

Jeg husker ikke programmet, det står på tavla på gymmen. Kan eventuelt komme tilbake med det.

Som sakt så blir det lite strongman på meg, derfor tar jeg heller en kondisjonsrunde hvor jeg bruker kroppsvekt, eller litt vekter om en øvelse blir for lett. Jeg synes ikke dette er en oppskrift på å gå på veggen i det heletatt. Som sakt tidligere blir jeg nøye fulgt opp på trening. Han trener alltid små grupper slik at han skal ha kapasitet til hver enkelt av oss.

Kan stemme at inntaket bør ligge på det du nevner ovenfor, derfor jeg spør her :) Øker inntaket, også ser jeg hva som skjer fremover.

Ren mat= ikke fabrikert mat. Kun rent kjøtt. Treige karbohydrater, lite sukker, aldri spist noe serlig brødmat heller så dette har utgått helt naturlig fra mitt kosthold, grønnsaker, bær, cottage cheese, havregryn and so on. Poenget var at jeg ikke spiser behandlet mat :)

Tenkte bare å opplyse om BMR hvis det skulle være av noens interesse å vite :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...