Gå til innhold

Unngå failure ved tung styrketrening?


Geddy1234

Anbefalte innlegg

Leste nylig en artikkel på nett som foreslo at det ikke er mye å hente på å trene til failure når trener tungt(ca 5 reps), på prestasjonstrener.com. Du vil ha full muskelrekruttering fra første rep, og trening til failure vil lettere føre til skader, overtrening etc. uten å få særlig ekstra utbytte. Styrkeløftere trener "lett" med tunge vekter sies det. Er folk enig i dette, eller trener dere til nær failure på tunge vekter? Jeg kjører x-size nå og ligger ganske nær failure på tunge dager, er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste skillet er vel mellom failure og ikke failure. Men man kan gjerne unngå skikkelige grinders også. Det er min filosofi.

Men man må jo trene tungt en gang i blant for å bli sterk. Bare ikke planlegg å trene til failure. Failure bør aldri være målet med treningen, men å faile en rep hver 1-2 måneder gjør nok ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt program er det sånn... Hvis det er tung mark, så er det lett bøy og benk, og omvendt. Også er det isolasjonsøvelser med høyere repsantall. Jeg trente altfor ofte til failure før (tror det kanskje har litt med min elendige helse å gjøre, at jeg blir lettere utslitt), men det har ihvertfall hjulpet veldig å ha programmet sånn som det jeg har nå er :) Får ytt mitt beste i hver enkelt øvelse i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...