Gå til innhold

Hodesmerte ved høy reps


Joakimz

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg merket et enormt trykk i hodet ved høy rep, da spesielt i knebøy. Når jeg nærmer meg over 5 reps gjør det så vondt at jeg må legge meg rett ned igjen, selv om det går fint og lett. Jeg vet det er vanlig og kjenne noe trykk i hodet.. men dette her stikker enormt og jeg har vondt flere timer etterpå. Og resten av treningen blir noe redusert begrunn av hodepine.

Drikke, pusteteknikk er ikke noe problem. Hva ellers kan være årsaken? Har begynt og ta en koffeintablett før trening.. men tviler på at det kan være årsaken.

etter litt søking ser det ut som det er "anstrengelsehodepine". Men hvordan jeg blir bedre har jeg ikke funnet ut. Skjer som sagt som regel vel høy reps der jeg virkelig må jobbe. Håper noen vet hva som må til, uten om og ligge på sofaen i flere måner - for det blir ikke aktuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres definitivt ut som rimelig klassisk anstrengelseshodepine, men for ordens skyld ville jeg anbefalt deg og tatt et legebesøk så du hvertfall får luka ut sånne kjipe ting du helst ikke vil det skal være.

Det eneste som har hjulpet meg de periodene jeg har hatt det er hvile og skikkelig avbrekk fra styrketrening. Til og med pushups var no go i disse periodene. Og det er helt sikkert individuelt, men jeg var fort plaget 1-2 måneder av gangen. Kunne sikkert vært mindre om jeg ikke var så utålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har nettopp vært en uke i syden med null trening, og deload har jeg hver 4 uke. Men og ha avbrekk ifra treningen rett som det er tviler jeg på vil hjelpe, det vil på en måte bare utsette problemet og jeg kommer ingen vei med treningen. Jeg vil heller bli kvitt problemet. Tok du en tur til legen - isåfall fikk du noe ut av det? eller ble det bare sagt at du skulle ta det med ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege, og ble henvist til MR-undersøkelse. Den viste ingenting, så da var det ikke mer å gjøre.

Uansett greit å utelukke at det IKKE er noe sånt å bekymre seg for.

Jeg lokaliserte problemet, og har ikke hatt noe igjen siden ~januar nå. Lærte meg å bli flinkere å puste og ta meg god tid mellom repetisjonene. Høyreps er ikke synonymt med tempo.

Jeg kjenner jeg kan presse meg til å få det igjen, men vet når jeg skal gi meg før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet kan være og droppe høy reps - da spesielt i knebøy og markløft (da jeg ikke er noe fan av det uansett). Problemet er når det begynner og bli en del reps (over 5 reps og høyere) er at jeg begynner og slite med og puste, først kjenner jeg et lite trykk i hodet og plutselig slår lynet ned rett i hodet, som jeg kjenner mest på siden. Og her må jeg gi meg ellers går jeg i bakken. Dette har aldri vært et problem før, men det er først nå i det siste jeg har hatt høy reps i krevende øvelser. I andre øvelser er det ikke et problem. En annen ting jeg tror kan være problemet er at jeg trekker luften inn i brystet isteden for magen.. Jeg kjører også en liten pause på toppen før jeg drar inn pusten og setter meg igjen.. Men med høy reps er det nesten umulig og puste. Så når du sier det kan det hende det er pusten som er problemet.. som fører til et helvetes trykk i hodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativet kan være og droppe høy reps - da spesielt i knebøy og markløft (da jeg ikke er noe fan av det uansett). Problemet er når det begynner og bli en del reps (over 5 reps og høyere) er at jeg begynner og slite med og puste, først kjenner jeg et lite trykk i hodet og plutselig slår lynet ned rett i hodet, som jeg kjenner mest på siden. Og her må jeg gi meg ellers går jeg i bakken. Dette har aldri vært et problem før, men det er først nå i det siste jeg har hatt høy reps i krevende øvelser. I andre øvelser er det ikke et problem. En annen ting jeg tror kan være problemet er at jeg trekker luften inn i brystet isteden for magen.. Jeg kjører også en liten pause på toppen før jeg drar inn pusten og setter meg igjen.. Men med høy reps er det nesten umulig og puste. Så når du sier det kan det hende det er pusten som er problemet.. som fører til et helvetes trykk i hodet..

Pass på å puste ut når du er på vei opp. Om du holder pusten, og trykket, mellom hver hele repetisjon vil du nok kjenne det fort når det er flere repetisjoner og mye vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må belage deg på nærmere en måned treningsfri, eller hvertfall ta det veldig forsiktig.

En måned blir vanskelig. Jeg føler jeg bare utsetter problemene med og ikke gjøre noe, men jeg får se skal til legen på onsdag, og prøve en lett økt på kvelden og se hvordan ting går.

Kan jo være nerver som ligger i klem ved nakken, eller et sprengt blodkar også. for jeg kjenner tendenser til vondt hode nesten hele tiden. Ligger bak hode/ på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måned blir vanskelig. Jeg føler jeg bare utsetter problemene med og ikke gjøre noe, men jeg får se skal til legen på onsdag, og prøve en lett økt på kvelden og se hvordan ting går.

Såfremt det kun er vanlig anstrengelseshodepine det er snakk om, så er det begrenset hva en kan gjøre utover å hvile og la det gå over av seg selv. Om du skulle finne utav noe annet, så er det sikkert mange andre som hadde satt pris på om du delte det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det kun er vanlig anstrengelseshodepine det er snakk om, så er det begrenset hva en kan gjøre utover å hvile og la det gå over av seg selv. Om du skulle finne utav noe annet, så er det sikkert mange andre som hadde satt pris på om du delte det (y)

Trening er en viktig prioritering av livet mitt, så Jeg må finne ut av det. Jeg har fått noen hinder i treningen min som jeg alltid har funnet ut av. Men det med hode er helt nytt for meg og det gjør meg frustrert og usikker. For nå får jeg nesten ikke gjort alternativ trening en gang, da bare squat to stand utløste smerter i hodet.

Skal dele informasjonen når problemet er funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært hos legen, og ble egentlig ikke noe smartere av det. Målte blodtrykket og det var bra, tok blodprøve. Og ble videre sendt til sånn rønken greie ( MR?). Ventetiden var som forventet, kunne være opp til en måne. Hun virket veldig usikker, og hun tørke ikke noe annet en og sende meg videre da det kunne være et sprengt blodkar, eller så var det nerver som lå i klem. For min del virker det som om alle leger er imot styrketrening eller alt som har med vekter og gjøre, da de alltid legger skylden på det og det eneste de vil anbefale er og begynne med noe annet som er helt uaktuelt. Så fikk som forventet beskjed om og holde meg unna tunge løft, eller ta det roligere - så lenge hodet ikke blir verre.

Men har hatt to treningen etter det, har ikke merket noe av hodet - tok det noe penere og håper det blir bedre slik at jeg kan fortsette byggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...