Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en hobby som er å kjøpe kokebøker og gå gjennom den og lage alle tingene inni. Jeg går altså kategorisk gjennom de og lager alle oppskriftene. Jeg spiser så og si ingenting annet en det jeg lager ved "gjennomgangen" av kokebøkene.

MEN de fleste oppskriftene er veldig karbobaserte, og jeg er litt usikker på om jeg kanskje får i meg litt lite protein pga dette. Det jeg egentlig lurer på er om jeg vil merke det på kroppen om jeg spiser for lite protein? Øker i styrke, men ikke nødvendigvis i volum.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24409-effekt-av-for-lite-protein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved mangel av en essensiell aminosyre så vil hele proteinsyntesen stoppe opp. I motsetning til lakto og/eller - ovo veganere så er det av fordel for veganere å kombinere flere forskjellige kilder mellom for eksempel korn og diverse belgvekster for å sikre "full aminoscore". En samtidig eller/og annen brukt strategi er å for eksempel å bruke soyamelk og lignende da denne er fullverdig og bidrar da med protein av bra kvalitet. Denne har igjen lavere andel av forgrenende aminosyrer men disse er heller ikke av begrensing i normale matvarer så ved en variert kost så er det allikevel mulig å få i seg nok.

Når det kommer til mangelsymptomer av protein så er det verdens mest utbredte mangelsykdom og veldig ofte oppstår denne samtidig med et ikke adekvat energibehov (protein energy malnutrition). Ved mangler så kan det forekomme alt ifra muskelsvinn, forandringer i hud/hår, en verre immunforsvar etc.

Når det kommer til mangelsymptomer av protein så er det verdens mest utbredte mangelsykdom og veldig ofte oppstår denne samtidig med et ikke adekvat energibehov (protein energy malnutrition). Ved mangler så kan det forekomme alt ifra muskelsvinn, forandringer i hud/hår, en verre immunforsvar etc.

Usikker på om jeg skjønte hva du mente her.

Sier du at mangel på protein er verdens mest utbredte mangelsykdom, og at symptomene kan være muskelsvinn, forandring i hud/hår og/eller nedsatt immunforsvar?

Vil bare få det bekreftet, da jeg var litt forvirra av setningen :)

Annonse

Mamma har proteinmangel nå (hun feiler noe annet i tilegg), men det som har skjedd med henne tror jeg er;

Hovne føtter (ligner på sånn vann-ødem eller hva det heter), muskelsvinn, klarer ikke noe selv nesten, immunforsvaret har dratt til helvete og diverse...... Vet ikke helt hva som er det og det, men vet ihvertfall at de to første er pga det.

Du kan jo prøve proteinshake da?

Usikker på om jeg skjønte hva du mente her.

Sier du at mangel på protein er verdens mest utbredte mangelsykdom, og at symptomene kan være muskelsvinn, forandring i hud/hår og/eller nedsatt immunforsvar?

Vil bare få det bekreftet, da jeg var litt forvirra av setningen :)

Litt klossete formulert av meg, en bieffekt av å svare via mobil. :(

Proteinmangel er den mest utbredte mangeltilstanden i verden, og den forekommer ofte samtidig ved mangel på energi. (PEM) Men det er også et problem at selv om tilgangen til energi kan være nok, så er den generelle proteinkvalitet for lav/dårlig.

http://www.who.int/nutgrowthdb/publications/worldwide_magnitude/en/

Er ikke det at deg er noe problem for meg å få i meg protein sånn egentlig, men om jeg skal dytte i meg enda mer mat enn alle oppskriftene jeg går igjennom blir det litt mye kcal. Men regner mer at jeg ikke har noen mangel siden jeg øker i styrke og ikke har noen av de symptomene som nevnes :)

Tenkte også siden mange anbefaler 1,5-2 gr pr kg kroppsvekt noe jeg tviler på jeg får i meg. Er nok mer rundt 1 gr pr kg. Vil jo at treningen min skal ha så god effekt son mulig, så burde jeg fokusere mer på proteininntak ? Eller er det at jeg øker i styrke et tegn på at jeg får i meg nok allerede?

Tenkte også siden mange anbefaler 1,5-2 gr pr kg kroppsvekt noe jeg tviler på jeg får i meg. Er nok mer rundt 1 gr pr kg. Vil jo at treningen min skal ha så god effekt son mulig, så burde jeg fokusere mer på proteininntak ? Eller er det at jeg øker i styrke et tegn på at jeg får i meg nok allerede?

1,5 gr pr kg vil vel gi bedre effekt.

At du øker i styrke kanjo ha med mange ting å gjøre...

F. eks. når jeg begynte å trene spiste jeg bare knekkebrød og potet-middager (forsvinnende lite protein), men økte i styrke selvom fordi jeg ble vant til øvelsene og var nybegynner. Nå kan jeg merke det hvis jeg har hatt for lavt proteininntak over noen uker på trening, men gjorde ikke det de første 10 månedene. Kommer jo også an på hva slags program du har osv.

Jeg ville ihvertfall prøvd å få i meg litt mer. Som sagt kan du jo bare prøve shake?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...