Gå til innhold

2 splitt


Kozebamse1000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kozebamse, det er veldig vanskelig å sette sammet et skikkelig program om vi ikke vet hvilke rammebetingelser vi må forholde oss til.

Alder ? Vekt? Treningsgrunnlag? Hva tar du i benk/bøy/mark?

Hvilke mål har du for treningen?

Noen skader vi må forholde oss til?

F.eks; Benkpress+militærpress + curls og pullups / markløftvariant+knebøyvariant +glute bridge, farmers walk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye erfaring med treningsprogram da? Hvis du har tid til å sette opp et program for meg hadde jo det vert helt fantastisk.

Eg er 22 år, veier 69 kg, har trent styrke og kondisjon i ca 3 år, har vekslet mellom fullkroppsprogram og 2-splitt, men føler ikke noe progresjon, men eg er ikke noe flink på kostholdet så det er nok mye derfor. No vil eg egentlig få et helt nytt program.

Knebøy tar eg 30 kg, benkpress tar eg bare 10-15 kg ( ikke sterk på den) Markløft 20 kg. Er mest sterk i beina. Har ingen skader ;) Målet med trening med å få muskler og bli strammere( vet mye av det kommer av sunt kosthold)

Men kan eg få spørre deg om en ting til?

Jeg har hørt at det er lurt å veksle mellom lette og tunge styrkeøkter? På lette dager, hvor mye lettere enn maks eg klarer skal eg ta? Er det sånn at eg skal slite på de siste eller skal det gå veldig lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye erfaring med treningsprogram da? Hvis du har tid til å sette opp et program for meg hadde jo det vert helt fantastisk.

Eg er 22 år, veier 69 kg, har trent styrke og kondisjon i ca 3 år, har vekslet mellom fullkroppsprogram og 2-splitt, men føler ikke noe progresjon, men eg er ikke noe flink på kostholdet så det er nok mye derfor. No vil eg egentlig få et helt nytt program.

Knebøy tar eg 30 kg, benkpress tar eg bare 10-15 kg ( ikke sterk på den) Markløft 20 kg. Er mest sterk i beina. Har ingen skader ;) Målet med trening med å få muskler og bli strammere( vet mye av det kommer av sunt kosthold)

Men kan eg få spørre deg om en ting til?

Jeg har hørt at det er lurt å veksle mellom lette og tunge styrkeøkter? På lette dager, hvor mye lettere enn maks eg klarer skal eg ta? Er det sånn at eg skal slite på de siste eller skal det gå veldig lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mye erfaring med treningsprogram da? Hvis du har tid til å sette opp et program for meg hadde jo det vert helt fantastisk.

Eg er 22 år, veier 69 kg, har trent styrke og kondisjon i ca 3 år, har vekslet mellom fullkroppsprogram og 2-splitt, men føler ikke noe progresjon, men eg er ikke noe flink på kostholdet så det er nok mye derfor. No vil eg egentlig få et helt nytt program.

Knebøy tar eg 30 kg, benkpress tar eg bare 10-15 kg ( ikke sterk på den) Markløft 20 kg. Er mest sterk i beina. Har ingen skader ;) Målet med trening med å få muskler og bli strammere( vet mye av det kommer av sunt kosthold)

Men kan eg få spørre deg om en ting til?

Jeg har hørt at det er lurt å veksle mellom lette og tunge styrkeøkter? På lette dager, hvor mye lettere enn maks eg klarer skal eg ta? Er det sånn at eg skal slite på de siste eller skal det gå veldig lett?

Som du sier, hvis du har trent godt og riktig i tre år og ikke klarer å markløfte mer enn 1/3 av kroppsvekt, da er det noe riv ruskende galt et sted. Kosthold er temmelig viktig ja , hvis ikke kroppen får nok næring er det rimelig vanskelig å gjøre deg sterkere, den energien må komme etsteds fra;)

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg matmessig?

Har du fått skikkelig inmføring/opplæring i korrekt teknikk for benkpress/markløft/knebøy?

Jeg vil klassifisere deg som nybegynner, dvs at kroppen din er istand til å hente seg inn etter trening relativt fort. Dette betyr at du kan trene ganske tungt (for deg) relativt mange ganger i uka, og på den måten ha en periode hvor du øker godt i styrke. Dette utnytter vi best ved å trene hele kroppen ganske mange ganger i uka, og til det er markløft, benkpress, knebøy og press(med en dæsj stangroing attåt, kan sløyfes) ganske suverene.

Jeg ville anbefalt deg å begynne på Starting strength, et program jeg et overbevist om vil gjøre mye for deg, om du tar deg tiden til å sette deg inn i det. Det er skrevet flere artikler om programmet her på FB, det er en stor tråd på forumet, og om du googler finner du og masse masse informasjon.

PS; det stemmer at når man blir så sterk at kroppen trenger tid på å hente seg inn etter de tyngste øktene, så er det greit å variere belastningen; dette kalles periodisering. Dette er ikke så viktig for deg enda, da du ikke er på det nivået at det er aktuelt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...