Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjæresten min skal slutte å røyke, men han trenger god motivasjon og tips for å klare å holde seg helt uten røyken. Jeg tenkte at her inne er det sikkert mange av dere som vil komme med gode råd om røykeslutt, kanskje noen av dere har vært borti det samme, fortell gjerne hvordan du greide å stompe røyken. Jeg vet det er vanskelig for folk og det er jo kanskje en fin tråd for andre som skal slutte også? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24227-motivasjon-for-r%C3%B8ykeslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, når det gjelder motivasjon kan det jo være greit å se på fordelene ved å slutte. Da liker jeg å trekke frem tre fordeler:

1. Man slipper å ha ånde som lukter askebeger, det er jo hyggelig mtp en bedre halvdel

2. Trimmer man regelmessig vil man merke stoor fremgang på kondisjon, det er utrolig motiverende å fortsette med røykeslutten da.

3. Det kan jo være kjekt å investere i en ålreit alderdom istedenfor kols, lungekreft og tidlig død..

Når det kommer til sluttinga er det bare å kutte helt med en gang og å belage seg på et par kjipe dager. Det verste er over på 2-4 dager. Tyggis, lakris, etc hjelper på røyksuget. Å trappe ned er bare å utsette sluttinga.

Det største problemet synes jeg er det sosiale. Røyking i pauser på jobb osv. Jeg ville ha startet røykestoppen på en fredags ettermiddag, så kan man være kjip for seg selv i helga. Og så mener jeg man bør kutte festligheter/byturer i en måneds tid, for viljestyrken ryker etter et par øl..

Motivasjonen kommer og går de første ukene. Det viktigste i min erfaring er å huske på hvorfor han slutter. Jeg skrev opp alle grunnene og så på den lista hver gang jeg ville gi opp. Noen ganger tenker man at det ikke er verdt det og at jeg driter i hele den dumme lista, men hvis man på forhånd har visualisert en form for renhet i lungene uten røyken og at man puster lettere uten legges lista for å begynne igjen litt høyere. Har vært røykfri i snart 8 år og det er 5-6 år siden jeg visste st jeg var ferdig med det. Det tar tid, men er verdt det.

Er det han selv som ønsker å slutte eller blir han "tvunget" til det? Slutter man ikke fordi man selv har lyst tror jeg det er desto værre å greie å holde seg helt unna i årene fremmover. Dette var ikke akkurat noen god motivasjon fra meg men ;)

Sluttet å snuse for 9mnd siden selv. Første uka var ikke gøy, men kom gjennom den med å drikke mer vann enn normalt, og hele tiden trykke i meg tyggis og pastiller. Syntes selv det var greit å ha en boks snus i lomma de første ukene etter jeg hadde sluttet. For da var det ikke at jeg ikke hadde tilgang på snus som var grunnen til at jeg ikke snuste, men heller fordi jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha. Men dette fungerer kanskje ikke for alle..

Sikkert rått og tøft men, den beste motivasjonen bør være risikoen for død, kreft, kols og en haug andre ulumskheter. Er ikke det motivasjon nok så vet ikke jeg.

Ja, hvis du ikke vet noe om hvordan avhengighet føles eller hvordan menneskespyken fungerer så høres det jo unektelig sånn ut. Først må man jobbe inn at det faktisk angår akkurat DEG. Det er ingen som starter å røyke som tenker at akkurat JEG kommer til å rammes av dette. Det er jo tross alt ikke alle som røyker som blir syke og vi er jo faktisk - alle mennesker - fantastisk flinke til å forestille oss at akkurat meg kommer det til å gå bra med.

Annonse

Sikkert rått og tøft men, den beste motivasjonen bør være risikoen for død, kreft, kols og en haug andre ulumskheter. Er ikke det motivasjon nok så vet ikke jeg.

Dette er en klassisk feil av en ikke-røyker (jeg antar du er en ikke-røyker siden du argumenterer som en): Du antar at det å røyke er et rasjonelt valg. Alle som røyker vet at man får kreft, kols, hjerteproblemer og alt mulig annet faenskap av å røyke, allikevel begynner man. Alle røykere vet dette, allikevel røyker de.

Jeg har skrevet litt om røykeslutt før:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/r%C3%B8ykeslutt-hjelp.17829/#post-681335

My 2 cents:

Glem det fysiske - kroppen din har kvittet seg med den avhengigheten for lenge siden. Om røyking var en fysisk avhengighet ville vi måtte stått opp om natta for å røyke - over 95% av nikotinet er ute av kroppen etter få timer.

Selv sluttet jeg å røyke for et års tid siden. Jeg har sluttet mange ganger før, men alltid falt tilbake. Ikke denne gangen. Hvordan sluttet jeg, og hvordan har jeg holdt opp? Jeg har måtte gjøre noen erkjennelser og tatt noen runder på det jeg opplevde som "sannheter" som røyker:

1. Jeg vil alltid være en røyker, men jeg røyker ikke lenger. Tro ALDRI at jeg har blitt en ikke-røyker - da faller forsvarsverket i grus

2. Røyken var min beste venn. seriøst. Den var alltid der og ga meg en unnskyldning for å "ta 5" og å finne litt ro. Jeg unngikk å skilles fra min beste venn ved å ha en uåpnet sigarettpakke i lomma. Den lå der i 6 måneder og jeg åpnet den aldri. Nå ligger den i skapet. Da visste jeg at jeg når som helst kunne ta en røyk. Om jeg ville. Jeg har den fortsatt, men jeg tror ikke jeg trenger den lenger.

3. Jeg la livet mitt opp rundt røykingen. Hvem andre enn røykere parkerer lengst mulig unna inngangen på flyplassen? Da rakk jeg kanskje å røyke to om jeg var heldig... (dette høres jo ut som komplett galskap og det ultimate idioti, og det er det også, men det er nå engang slik en røyker tenker)

4. "Det er godt med en røyk" tenkte jeg hver gang jeg tente en sigarett. Helt til jeg virkelig smakte på den...

Jeg tenkte aldri sunnhet og helse, alle røykere vet jo at det å røyke tar livet av deg. Røyking er ikke en rasjonell handling, og kan ikke behandles deretter. For meg, og jeg tror de fleste andre, handler røyking om følelser, trygghet, (u)vaner og andre irrasjonelle tanker.

Ikke tenk helse. Ikke tenk hvor skadelig det er. Ikke tenk at du ikke burde.

Tenk heller på hvorfor du vil. Hva vil det gi deg å tenne en nå? Ingenting.

Tenk på hvorfor det klør i kroppen (ikke på grunn av røykingen, den gjorde jo bare at kløingen ble borte, ikke at den kom, ikke sant?)

Ett år uten røyk. Ikke på hverdag, ikke på fest. Ikke en sigar en gang. Aldri.

Jeg er ferdig. Jeg klarte å slutte ved å forholde meg til røykingen som det det er: En irrasjonell handling.

Wow! Uten tvil den beste passasjen jeg har lest om røykeslutt. Det satt det hele i et nytt perspektiv. (y)

Takk for det! En god blanding fra boken "Endelig ikke-røyker" av Alan Carr (anbefales!) og egen filosofering rundt temaet var det som gjorde susen for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...