Gå til innhold

Skuldersmerter som hemmer treningen


Kawaii

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt litt trøblete skuldre, spesielt den høyre. Begynte da jeg var sammen med min eks, som alltid lå på armen min. Tenkte det ville gå over. Men ikke noe som plaget meg i hverdagen og hemmet egentlig ikke treningen, selv om jeg kunne kjenne det av og til.

Så for ca. 2 mnd siden skulle jeg kaste min niese opp i luften slik jeg brukte å gjøre da hun var mindre.. (ned mellom beina og kaste opp i luften). Da kjente jeg det rev i begge skuldrene. I starten var det helt grusomt, og hemmet meg i hverdagen og ganske smertefullt innimellom. Gikk til legen og fikk en kur med betennelse-nedsettende, da hun mente det var en "liten senebetennelse".

Nå er det 4-5 uker siden kuren var fullført, og jeg har enda endel smerter, hemmer mye av treningen. Benkpress f.eks er bare å glemme. Greier ikke gjennomføre oppvarmingen engang. Har så langt brukt brystpress-maskinen som går tålelig greit.

Det verste jeg kan gjøre er å klø meg oppover ryggen, eller den prøve-å-få-fingrene-til-å-møtes-bak-ryggen testen. Spesielt om håndflaten er ut fra ryggen. Det er ikke bare at det er vondt, men det stopper HELT opp ganske langt nede på ryggen, at det rett og slett ikke går lenger opp, er som det er noe som hindrer leddet e.l.

Det var en god stund en gradvis og sakte forbedring, men føler nå det har stått stille i flere uker.

Hva kan dette være? Vil gjerne sjekke litt på forhånd før jeg drar til legen igjen, som jeg mistenker bare vil sette meg på samme kuren en gang til.

PS: Kan også nevne at jeg i en periode før denne hendelsen kjørte kroppen ganske hardt med styrketrening og badminton flere dager i uken, mange ganger samme dagen. Det kan også være forklaringen på hvorfor den høyre er verre enn venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en belastningsskade, uten at jeg har ekspertise til å gå i detaljer, men det beste du kan gjøre er nok å ta kontakt med disse folkene: http://www.artklinikken.no/moss/

Ellers kan jeg si at man generelt ikke bør gjøre øvelser som gjør vondt, men heller finne alternativer. F.eks. armhevninger, gjerne i redcord/TRX og/eller med belastning er et godt alternativ for benkpress. Så kan det være verdt å lese denne http://fitnessbloggen.no/skuldre-glede-besvaer/

og ta en titt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuldre er fryktelig sammensatte greier, og tingene du beskriver kan sammenfalle med mange diagnoser. Siden du ikke har blitt bra på to måneder med hvile og betennelsesdempende synes jeg du burde få skulderen din vurdert. Jeg ser du er fra Kolbotn, så jeg kan anbefale deg Kristin Sjo fra Kolbotn Trim og fysioterapi, min gamle arbeidsplass. Hun er videreutdannet som spesialist i drettsfysioterapi og er manuellterapeut. Definitivt en dame du kan stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuldre er fryktelig sammensatte greier, og tingene du beskriver kan sammenfalle med mange diagnoser. Siden du ikke har blitt bra på to måneder med hvile og betennelsesdempende synes jeg du burde få skulderen din vurdert. Jeg ser du er fra Kolbotn, så jeg kan anbefale deg Kristin Sjo fra Kolbotn Trim og fysioterapi, min gamle arbeidsplass. Hun er videreutdannet som spesialist i drettsfysioterapi og er manuellterapeut. Definitivt en dame du kan stole på!

Takker så mye, det var såpass konkrete råd jeg håpet på! Kristin Sjo vil i nær fremtid få seg en telefon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en belastningsskade, uten at jeg har ekspertise til å gå i detaljer, men det beste du kan gjøre er nok å ta kontakt med disse folkene: http://www.artklinikken.no/moss/

Ellers kan jeg si at man generelt ikke bør gjøre øvelser som gjør vondt, men heller finne alternativer. F.eks. armhevninger, gjerne i redcord/TRX og/eller med belastning er et godt alternativ for benkpress. Så kan det være verdt å lese denne http://fitnessbloggen.no/skuldre-glede-besvaer/

og ta en titt her:

Pussig nok så er brystpress betydelig mindre smertefullt enn armhevninger.. Jeg må bare hjelpe frem høyre siden til startposisjon til venstre på de høyeste belastningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...