Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sykler til og fra jobb, men har de siste ukene opplevd at jeg blir veldig "sliten" i korsryggen, spesielt på vei hjem (da er det oppoverbakke). Jeg kan ikke akkurat beskrive det som vondt, men mer som at det stivner til, og jeg føler at jeg må strekke meg ut flere ganger. Det hører med til historien at jeg er 25 (av 40) uker gravid, så jeg mistenker at det er kjernemusklaturen som begynner å svikte meg litt nå mot slutten. Noen med gode råd mot dette?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24174-sykkel-sliten%C3%B8m-i-korsryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det gjelder deg, men veldig mange sykler feil. Du bør også sjekke innstillingene på sykkelen, er den satt opp korrekt? Du bør sjekke hvordan du stiller inn sykkelen korrekt.

Overkroppen skal ikke bevege seg. Veldig mange vugger fra side til side eller har andre merkelige bevegelser fordi de ikke har kraft nok i bena i oppoverbakkene. Enkelt forklart skal sittestillingen være lik uavhengig av hvor tungt det er (men du kan ha en mer oppreist stilling i tunge oppoverbakker). Må du hjelpe til med resten av kroppen er det for tungt.

Desverre lærer man ofte på spinning at man skal bevege overkroppen hele tida, vet ikke om det er fordi man tror man skal trene hele kroppen.....

Ellers bør jo trening av korsryggen eller core-trening være aktuelt. Er du usikker på hvordan ting skal gjøres ville jeg gått til fysioterapaut, trener du på treningssenter så er kanskje pilates gunstig, evt. treningsgruppe for gravide o.l. Hør med instruktørene.

Mark, strakmark o.l er bra, men da må du jo vite hva du gjør.

Mulig du bruker for tungt gir, det er eg slem til å gjere. Prøv m lettere motstand, slik at det blir beina som arbeider uten at ryggen/armene skal "hjelpe til" :) Har ikkje peiling ang graviditet.

Jeg har opplevd det samme, for "meg" var det rett å slett på grunn av for stor sykkel-ramme :/

Jeg tror sykkelen og innstillingene passer, ettersom dette er et nytt "problem" og sykkelen er den samme gamle... Men jeg tror det ble litt bedre med lettere gir, så takk for det tipset! Har vel glemt å justere for at jeg begynner å veie litt mer, så det blir tyngre av seg selv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...