Gå til innhold

Å neeeei brusken min er nesten borte!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan kjøre knedominante øvelser selv om jeg har lite brusk i knærne mine? Har blitt fortalt at jeg skal ligge unna alt av slike øvelser... Jeg blir oppgitt for jeg må da innrømme at jeg syntes en skikkelig squat-rompe er fint og vil selvfølgelig ha en slik selv når fettet er borte! Jeg har ingen store smerter i knærne men må innrømme at jeg kjenner knirkelyder da jeg bøyer bena og at knærne svikter meg i blant, av den årsak tror jeg selv at jeg må få i gang muskulaturen rundt knærne.. men jeg er nybegynner så hva vet vel jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På generell basis så er øvelsesbehandling (trening) et godt tiltak ved bruskslitasje i kneet. Så lenge du kan utføre øvelsene smertefritt vil det være gunstig å trene opp muskulaturen rundt leddet. Å finne gode sko, gjerne med støtabsorberende såler kan anbefales. Greit å være bevisst på at trening i for store mengder kan føre til økte smerter og "vann i kneet" (hydrops).

Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med en fysioterapeut (og evnt. lege hvis det er snakk om bruk av smertestillende) som kan legge opp treningen for deg på en god måte.

Hvem er det som har fortalt deg at du skal ligge unna alt av knedominante øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bockmanmaehre sier mye fornuftig. Trening er ikke farlig selv om du har slitasjeforandringer i knærne, men du må ta litt hensyn. Det enkleste og viktigste er at du ikke skal ha mye smerter underveis, og heller ikke smerte/stivhet/hevelse i etterkant. Alt avhenger egentlig av hvor bra du fungerer og hvor stor skaden din er. Har du MR/røntgenbeskrivelse som sier noe om hvor stort brusktapet er? Selv som tidligere overvektig er du litt ung til å "nesten ikke ha noe brusk igjen".

Med fordel kan du gjøre en del av beinøvelsene dine mer hoftedominante om du merker knærne blir sinte på deg. Du bør også prøve å finne ut hvorfor knærne dine har blitt så slitt. Om det er snakk om veldig uttalte forandringer synes jeg ikke overvekt alene skal kunne forklare stor slitasjeskader i ung alder uten at det er noe galt med belastningsforholdene. God teknikk er selvfølgelig også alfa omega. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt for og få ettersendt bildene med forklaring da det er noen år siden de ble tatt og jeg ikke husker helt omfanget. Jeg er særdeles dårlig stilt selv ved vanlig gåing. Idiotisk nok har det tatt meg alt for lang tid å gjøre noe med saken. Hadde min første time med PT i går og i dag er jeg selvfølgelig haltende. (just my Luck). Jeg tror nok en del av plagene i knærne skyldes hele meg rett og slett. Jeg er ganske kalvbeint, føttene og knærne mine peker innover når jeg går. Har også skeiv ryggrad, to prolapser i ryggen og for mange kilo på kroppen som sikkert påvirker det meste? :S Akkurat nå syntes jeg det er synd at jeg ikke kan putte en 20 mynt på en automat og få utlevert en ny, fit kropp:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...