Gå til innhold

Å neeeei brusken min er nesten borte!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan kjøre knedominante øvelser selv om jeg har lite brusk i knærne mine? Har blitt fortalt at jeg skal ligge unna alt av slike øvelser... Jeg blir oppgitt for jeg må da innrømme at jeg syntes en skikkelig squat-rompe er fint og vil selvfølgelig ha en slik selv når fettet er borte! Jeg har ingen store smerter i knærne men må innrømme at jeg kjenner knirkelyder da jeg bøyer bena og at knærne svikter meg i blant, av den årsak tror jeg selv at jeg må få i gang muskulaturen rundt knærne.. men jeg er nybegynner så hva vet vel jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På generell basis så er øvelsesbehandling (trening) et godt tiltak ved bruskslitasje i kneet. Så lenge du kan utføre øvelsene smertefritt vil det være gunstig å trene opp muskulaturen rundt leddet. Å finne gode sko, gjerne med støtabsorberende såler kan anbefales. Greit å være bevisst på at trening i for store mengder kan føre til økte smerter og "vann i kneet" (hydrops).

Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med en fysioterapeut (og evnt. lege hvis det er snakk om bruk av smertestillende) som kan legge opp treningen for deg på en god måte.

Hvem er det som har fortalt deg at du skal ligge unna alt av knedominante øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bockmanmaehre sier mye fornuftig. Trening er ikke farlig selv om du har slitasjeforandringer i knærne, men du må ta litt hensyn. Det enkleste og viktigste er at du ikke skal ha mye smerter underveis, og heller ikke smerte/stivhet/hevelse i etterkant. Alt avhenger egentlig av hvor bra du fungerer og hvor stor skaden din er. Har du MR/røntgenbeskrivelse som sier noe om hvor stort brusktapet er? Selv som tidligere overvektig er du litt ung til å "nesten ikke ha noe brusk igjen".