Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ikke trent skikkelig på mange år nå, men har lyst å bli litt mindre fyrstikkpreget. Har meldt meg inn på EVO og vært der 1-2 ganger i uka noen uker. Jeg begynner derimot helt på bånn, med null kondis og nærmest null muskler. Ser på diverse programmer og de fleste anbefaler kjernemuskulatur, som fx markløft, benkpress og beinpress. Et problem er at jeg har dårlige knær, delvis etter fotball i tenårene, og delvis etter en "fylleulykke". Er redd for å skade meg på disse tunge øvelsene, spesielt i knærne.

Burde jeg prøve noen andre øvelser i stedet for beinpress osv? Prøve å trene opp musklene i knærne først, slik at jeg lettere kan klare basisøvelsene? Regner med andre har vært i min situasjon, så hva har dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24043-nybegynner-med-d%C3%A5rlige-kn%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du først og fremst bare prøve deg frem. Start med bare stanga i mark, benk og bøy, lær teknikk grundig og jobb deg gradvis oppover når teknikken sitter. Gjør noe vondt - finn ut hvorfor. Teknikk? Eller rett og slett bare tidligere skader som hemmer deg? Kanskje du kjenner noen som har mer peiling på styrketrening og som kan hjelpe deg?

Ikke vær redd for å prøve. Sannsynligheten for at knærne dine kapitulerer av en 20kg stang i knebøy er minimal :) Push deg selv gradvis, men ikke over grensen hvor noe gjør vondt.

Lette ettbeinsøvelser (benpress med en fot, bulgarske utfall med kroppsvekt m.fl.) vil trolig være veldig gunstig mtp. styrking av støttemuskulatur i bein, og dermed hjelpe deg med å holde knærne stabile ettersom du blir sikkrere og lemper på mer vekt.

Her må du først og fremst bare prøve deg frem. Start med bare stanga i mark, benk og bøy, lær teknikk grundig og jobb deg gradvis oppover når teknikken sitter. Gjør noe vondt - finn ut hvorfor. Teknikk? Eller rett og slett bare tidligere skader som hemmer deg? Kanskje du kjenner noen som har mer peiling på styrketrening og som kan hjelpe deg?

Ikke vær redd for å prøve. Sannsynligheten for at knærne dine kapitulerer av en 20kg stang i knebøy er minimal :) Push deg selv gradvis, men ikke over grensen hvor noe gjør vondt.

Lette ettbeinsøvelser (benpress med en fot, bulgarske utfall med kroppsvekt m.fl.) vil trolig være veldig gunstig mtp. styrking av støttemuskulatur i bein, og dermed hjelpe deg med å holde knærne stabile ettersom du blir sikkrere og lemper på mer vekt.

Kan du være mer presis? Hva fremprovoserer smerte, og hvor er smerten?

Takker folkens. Hittil har jeg syklet en del for å prøve å trene opp støttemuskler litt, pluss kondisjon, og har trent litt balanse på en slik "halvball" EVO hadde, og utslag. Usikker på terminilogien her, men der jeg går fram ett ben, og så legger kroppsvekten over på det. Dette har stort sett gått greit, men jeg kjenner litt smerte på utsiden av det høyre kneet av og til, spesielt etter den første økten. Det er også en slags klikkelyd i det høyre kneet når jeg legger vekten på det, som også høres av og til når jeg går i trapper. Usikker på hva dette er, men jeg gikk til legen med det for mange år siden og han bare blåste av det mer eller mindre.

Hvis dere mener det er best å bare begynne med knebøy osv med tom stang så kan jeg prøve det. Om stanga veier 20 kg blir det sikker okay til å begynne med uansett, er tross alt fyrstikk, hehe.

Kjenner ingen som har peiling på styrketrening dessverre og har ikke råd til PT.

Sist jeg var på EVO, for en ukes tid siden, tok jeg skulderoppress (en maskin de hadde, men vekten var på oppover, ikke nedoverpress). Her også var det en slags klikkelyd i min høyre skulder når jeg presset oppover. Det var ikke vondt, men jeg har aldri hørt det før (der). Peiling på hva det kan være?

Tok også en del brystpress i en maskin. Tok godt i her og ble helt gåen, og har vært stiv i venstre bryst/skulder siden. Spesielt førstedagen var det helt vilt, og jeg var redd jeg hadde skadet meg. Går mye bedre nå, men fortsatt ømt når jeg løfter venstre arm.

Forhåpentligvis er mye av dette pga lite trening siste 7-8 årene, men jeg vil nødig skade meg med å ta i for hardt når jeg begynner igjen. Er naturligvis litt ekstra bekymret for knærne siden jeg har hatt litt trøbbel der før, og ryggen ved slike tunge basisøvelser uten noen skikkelige støttemuskler osv.

Jeg tror du må slutte å overanalysere! Alle kjenner litt smerter av og til. Under huden vår gnisser bein, knokler og ledd borti hverandre hele tiden. Klikkelyder er helt normalt. Stølthet er også helt normalt, selv om det kan kjennes vondt ut de første dagene.

Annonse

Mtp støtttemuskulatur og effekt uttav øvelser, så er det vel en grei regel at frivekter fører til mer involvering av støttemuskulatur, og gitt at du bruker vekter som du kan håndtere, så får du en mer korrekt bevegelsesbane fremfor maskiner der man ofte overlesser med vekter og bare drar/presser på.

Det finnes selvfølgelig unntak, men i det store og hele, så vil frivekter være overlegent apparater der det er mulig.

Fett med schwære armer, men ikke så fett om du har noen pingle skuldre i samme slengen f.eks :p

Godt mulig jeg overanalyserer, men på den andre side er det ca 10 dager siden jeg trente sist, og har fortsatt vondt i venstre brystmuskel når jeg strekker armen i været. Aldri vært "stiv" i noen muskler so lenge i hele mitt liv, men håper jo selvsagt ikke noe har blitt skadet.

Men over til noe annet. Jeg har senebetennselse i begge underarmene. Vil vanlig trening etter hvert "behandle" dette, eller må det spesielle øvelser til, eventuelt fysioterapi?

Men over til noe annet. Jeg har senebetennselse i begge underarmene. Vil vanlig trening etter hvert "behandle" dette, eller må det spesielle øvelser til, eventuelt fysioterapi?

Det er en relativt vanskelig diagnose å jobbe med, så høyst sannsynlig vil du ikke bli bedre av bare trening. Trening, og da selvfølgelig rett trening, er en del av behandlingen, men det må som oftest mer til.

Har nå laget en loggbok for hva som forhåpentligvis blir et treningsprogram jeg klarer å kjøre ganske regelmessig framover.

Det er en relativt vanskelig diagnose å jobbe med, så høyst sannsynlig vil du ikke bli bedre av bare trening. Trening, og da selvfølgelig rett trening, er en del av behandlingen, men det må som oftest mer til.

Hva vil du si er "rett trening" for å få bukt med senebetennslse i underarmene, og hva andre ting må jeg eventuelt gjøre? Hadde vært fint å bli kvitt denne skjiten, ettersom problemet har vedvart i flere år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...