Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prøver å ikke fortelle hele livshistorien min, men bare litt bakgrunn for hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Jeg har trent meg opp fra å være syk i flere år med M.E og fullstendig inaktivitet + rullestol, til å løfte vekter tre ganger i uka samt løpe 7-10 kilometer tre ganger i uka. De dagene jeg ikke løper, går jeg turer med hunden. Jeg har (som oftest) en hviledag i uka. (NB! Det har tatt 4 år å komme opp på denne treningsmengden, så jeg 'tåler' det).

Mitt spørsmål er om jeg overdriver? Dere skjønner sikkert grunnen til at jeg trener så mye; treningsgleden er så stor at jeg synes det ville være vanskelig å skulle velge bort noe!

Så las jeg et sted at man blir 'slapp i fisken' av å trene mye langkjøring (lange løpeturer), fordi det hindrer muskelbygging (og jeg har som mål å kunne løpe maraton :-P) Vil jeg ende opp med disserumpe og ingen muskler, eller kan jeg kombinere og få en spretten og slank kropp?;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24005-for-mye-langkj%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å ikke fortelle hele livshistorien min, men bare litt bakgrunn for hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Jeg har trent meg opp fra å være syk i flere år med M.E og fullstendig inaktivitet + rullestol, til å løfte vekter tre ganger i uka samt løpe 7-10 kilometer tre ganger i uka. De dagene jeg ikke løper, går jeg turer med hunden. Jeg har (som oftest) en hviledag i uka. (NB! Det har tatt 4 år å komme opp på denne treningsmengden, så jeg 'tåler' det).

Kan ikke svare helt på spørsmålet ditt, men ville bare gi deg en stooooooooooooooooooor tommel opp (y) for å ha snudd så på livet ditt!!! :notworthy:

Lagkjøring vil på en naturlig måte gjøre at muskelbygging blir vanskeligere.

Blant annet fordi at 3 løpeøkter i uken, gir deg 3 restitusjonsdager mindre.

Vedrørende disserumpe og ingen muskler er det blitt, synes jeg, en slik teit "fitnesstanke" gjerne illustrert med en veltrent konkurranseutøver innen fitness vs den tynneste løperen de klarte å finne et bilde av.

Hvis målet ditt er å løpe maraton, synes jeg du i en periode bør fokusere mot det målet, og glemme tanken om "disserumpe og ingen muskler".

For at du skal kunne være på den "gylde middelvei" med balansert styrke og kondisjon ville jeg gjort følgende:

Tung styrkeøkt skal gjøres dagen før en hviledag, eller dagen før en rolig løpeøkt.

Ikke kjør tung styrkeøkt etter tung løpeøkt.

En ekstra hviledag? Løp rolig 40-50 min før du trener middels styrke. Det gir deg mulighet for en ekstra hviledag.

Lite innspill vedrørende disserumpe og null muskelmasse.

For en langdistanseløper i verdensklasse, er nok bekymringen om disserumpe og null muskelmasse noe som bryr de absolutt 0.

Der handler det om å bli best, da vil det være praktisk med å være lett og tynn, og de trenger ikke den muskelmassen som "fitnessgjengen" sammenligner de med.

Så ikke bry deg om hva du har hørt.

Jeg driver kun med jogging og det er ikke mye "slapt" med kroppen min. Med nok næring så ikke kroppen bryter ned muskelmassen så kan du ha en flott og stram kropp uten styrke også.

Men det kommer jo an på målet ditt. Er jo mange forskjellige kroppstyper og ønsker du en muskuløs kropp så kan nok mye kardio virke i mot målet ditt. Jeg er absolutt bra definert og stram, men muskuløs er jeg jo ikke.

Annonse

Tusen takk for seriøse og utfyllende svar, det setter jeg stor pris på! Ser ut til at jeg ikke har noe å bekymre meg over :)

Jeg passer på å spise riktig, og så får jeg prøve å få litt mer struktur på fordeling av harde økter og hviledager. Og lese dagboken til Thess ;)

God helg!

Hviledager er kjeeeeeedelig.........:p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...