Gå til innhold

Kosthold ved reduksjon av fettprosent


tussi-

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med gode tips til hvordan jeg skal spise for å gå ned i fettprosent?

Jeg er 169 cm, ca 64 kg og har en fettprosent på 25,5.

Nå spiser jeg grovkarbo, rent kjøtt og fisk, og forsøker å få i meg en god del grønnsaker. Tror jeg har ligget på ca 1800 kcal de siste ukene.

Har nylig startet å trene med PT, så treningen tror jeg skal gå bra. Planen er styrke 3 ganger i uken + 1-2 kardioøkter. Har ikke rukket å få snakke med PT om kosthold ennå, og er veldig usikker på hvordan jeg bør spise for å nå målet mitt! Håper noen her kan hjelpe litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tussi!

Høres ut som du er på god vei, med PT og alt.

Har du trent lenge, eller nylig begynt?

Hvis du blar helt opp på siden her, og ser under banneret fitnessbloggen er det en link som det står "Vektnedgang" på.

Klikk på den, og les noen artikler og les deg opp litt. Mye enklere når man selv kan tilegne seg kunnskapen.

http://fitnessbloggen.no/smart-med-matplan/ <-------- F.eks denne artikkelen

http://fitnessbloggen.no/den-beste-dietten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Har forsøkt å lese meg til dette men synes det er vanskelig. "Alle" har jo også sin mening om dette!

Jeg har trent litt av og på tidligere, startet igjen i vår, med en pause i sommer. Så nå er jeg igjen klar til å komme i gang! Men denne gangen vil jeg gjøre det ordentlig, både med trening og mat, og jeg vil heller ikke falle av underveis. Så det jeg ønsker, er å gjøre noe med livsstilen og få gode rutiner både mtp mat og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vedlikehold er på ca 2200-2300 kcal, så 1800 er underskudd ja. Hvor stort bør underskuddet være?

Er ikke så flink til faste måltider og litt dårlig til å planlegge. Har et mål om ukesplaner ift mat :)

Froskost er som regel havregryn med skummet melk eller havregrøt. Til lunsj prøver jeg å spise salat med kylling/skinke, evt middagsrester. Middag er ofte kjøtt/fisk med grønnsaker, noen ganger litt ris, pasta eller byggris. Mellommåltider består av kålrot, gulrot, frukt, kesam, cottage cheese, nøtter, smoothies, knekkebrød med ost/skinke.... Trener ofte på ettermiddagen, så spiser vanligvis middag etter trening. Har prøvd å kutte en del på brød og ris/pasta de siste mnd, men fungerer bedre om jeg kan spise litt. Er det noe tak på hvor mye karbo jeg bør få i meg?

Til hverdags prøver jeg å spise sunt, med grove karbohydrater, sunt fett og protein. I helgene er jeg ikke alltid like flink, men har iallefall sluttet å fråtse i sjokolade og potetgull! Merker at jeg heller ikke fyser så på usunne ting når jeg spiser ordentlig.

Prøver å logge alt jeg spiser i Shapeup appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vedlikehold er på ca 2200-2300 kcal, så 1800 er underskudd ja. Hvor stort bør underskuddet være?

Er ikke så flink til faste måltider og litt dårlig til å planlegge. Har et mål om ukesplaner ift mat :)

Froskost er som regel havregryn med skummet melk eller havregrøt. Til lunsj prøver jeg å spise salat med kylling/skinke, evt middagsrester. Middag er ofte kjøtt/fisk med grønnsaker, noen ganger litt ris, pasta eller byggris. Mellommåltider består av kålrot, gulrot, frukt, kesam, cottage cheese, nøtter, smoothies, knekkebrød med ost/skinke.... Trener ofte på ettermiddagen, så spiser vanligvis middag etter trening. Har prøvd å kutte en del på brød og ris/pasta de siste mnd, men fungerer bedre om jeg kan spise litt. Er det noe tak på hvor mye karbo jeg bør få i meg?

Til hverdags prøver jeg å spise sunt, med grove karbohydrater, sunt fett og protein. I helgene er jeg ikke alltid like flink, men har iallefall sluttet å fråtse i sjokolade og potetgull! Merker at jeg heller ikke fyser så på usunne ting når jeg spiser ordentlig.

Prøver å logge alt jeg spiser i Shapeup appen.

Men da gjør du alt rett :) Så lenge du er ca. 500 kcal i underskudd så vil du gå ned selv med karbo i kostholdet.

Noen kutter ned på karbo og øker med fett og proteiner, mens andre balanserer med alle tre(protein, fett og karbo). Så lenge du ikke går rundt og er konstant sulten og har overskudd og energi så spiser du slik kroppen din fungerer best :)

Synes du har et velbalansert og sunt kosthold; så med moderat underskudd i kcal sammen med trening så vil du nok få flotte resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra :)

Har tidligere prøvd å kutte helt på karbs, men uten hell, så med et redusert inntak funker jeg mye bedre. Prøver å ikke få i meg for mye. Har funnet ut at jeg må kjøre et opplegg jeg kan leve med, ellers går jeg på en stor smell, og da er jo hele greia bortkasta. Og jeg føler at jeg har energi og overskudd og er sjelden veldig sulten (i så fall har det gått for lang tid mellom måltidene).

Noen som har peiling på hvor lang tid jeg må belage meg på å bruke for å gå ned et par % i fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...