Gå til innhold

Bli sterk og definert

fitnesslove

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 17 år som har et brennende ønske om å bli sterkere. Er ny når det kommer til styrketrening og vet det er veldig mange flinke mennesker på denne siden som kanskje kan komme med gode råd.

Det jeg lurer på er hvordan bygge muskler UTEN å legge på seg fett, hvor mange ganger styrketrening/cardio i uka trening og hvilke tilskudd som er mest gunstiv for muskelvekst. Vet ting er veldig forskjellig fra person til person, men er ute etter generelle tips.

Har hatt aneroxia før, men er ute av det nå. Er 175cm høy og veier 51kg. Har mistet en del muskler som følger av sykdommer, det er også en av grunnene til at jeg vil bygge. Har fått veldig sterk irritabel tarm som følge av sykdommen, noe som gjør kostholdet veldig vanskelig.

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg mener dette i beste mening, men du er veldig undervektig. (som nok er et resultat av hva du forteller) og for å ha sjanse til å bygge muskler trenger du overskudd. Og mht din vekt, høyde og historikk vil du behøve litt mer fett på kroppen, om ikke annet for det hormonelle samt ha overskudd til å få trent, og som et resultat få mere muskelmasse.

Du bør i alle fall komme deg på en normal BMI først og fremst, og ta ting litt etter litt. Å kjøre på med masse hard styrketrening uten å få i seg næring er ikke spesielt gunstig med ditt utgangspunkt. Jeg går ut i fra du har noen fagpersoner du kan snakke med mht. historikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg mener dette i beste mening, men du er veldig undervektig. (som nok er et resultat av hva du forteller) og for å ha sjanse til å bygge muskler trenger du overskudd. Og mht din vekt, høyde og historikk vil du behøve litt mer fett på kroppen, om ikke annet for det hormonelle samt ha overskudd til å få trent, og som et resultat få mere muskelmasse.

Du bør i alle fall komme deg på en normal BMI først og fremst, og ta ting litt etter litt. Å kjøre på med masse hard styrketrening uten å få i seg næring er ikke spesielt gunstig med ditt utgangspunkt. Jeg går ut i fra du har noen fagpersoner du kan snakke med mht. historikken?

Veide 47 når jeg ble frisk for to år siden. Da var alle blodprøver perfekte og jeg fikk regelmessig menstrasjon. Siste året har jeg lagt på med 4 kg, men da har rett i at jeg er slankere enn de fleste. (vil ikke si tynn) I følge BMI for personer under 18 ligger jeg innenfor normal :)

Skjønner selvfølgelig at jeg må spise overskudd for å bygge, lurer bare på hvor mye for at mest mulig skal være muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke kvalifisert til å gi treningsråd til personer med/som har hatt spiseforstyrrelser, men hvis du vil opp i vekt og bygge muskler, er overdreven cardio noe man bør styre unna. Jeg ville heller anbefale å øke inntaket av proteinholdige matvarer som kjøtt, fisk og egg fremfor å anbefale kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei;) du vil ha godt av å trene et nybegynner program+ spise mye næringrik og kaloritett mat. sørg for nok protein og skap et overskudd av energi (rundt 300-500) for minimal fettoppgang, selv om du nok trenger en liten oppgang i fett( noe du selvfølgelig vil fornekte, hehe;)) når det gjelder cardio vil jeg si at du bør ikke trene det på styrkedager, men legg heller til dager med cardio hvis du har overskudd og klarer å få i deg nok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei;) du vil ha godt av å trene et nybegynner program+ spise mye næringrik og kaloritett mat. sørg for nok protein og skap et overskudd av energi (rundt 300-500) for minimal fettoppgang, selv om du nok trenger en liten oppgang i fett( noe du selvfølgelig vil fornekte, hehe;)) når det gjelder cardio vil jeg si at du bør ikke trene det på styrkedager, men legg heller til dager med cardio hvis du har overskudd og klarer å få i deg nok;)

Tusen takk for svar, da prøver jeg ut at av programmene som står på bloggen her. Skjønner at litt mer fett ikke skader, men man vil jo såklart se ut som disse bikini fitnessjentene ;) Trener en del cardio pga tarmsykdommen. Cardio gjør det bedre. Har en utfordring iforhold til kosthold, kan ikke spise ditten og datten, ikke for mye proteiner, ikke fett, ikke grønnsaker, frukt, bønner, linser, frø, nøtter, melkeprodukter osv osv.. Følger ikke helt dette da, det hadde blitt ulevelig. Men så da anbefaler du ikke kreatin feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, da prøver jeg ut at av programmene som står på bloggen her. Skjønner at litt mer fett ikke skader, men man vil jo såklart se ut som disse bikini fitnessjentene ;) Trener en del cardio pga tarmsykdommen. Cardio gjør det bedre. Har en utfordring iforhold til kosthold, kan ikke spise ditten og datten, ikke for mye proteiner, ikke fett, ikke grønnsaker, frukt, bønner, linser, frø, nøtter, melkeprodukter osv osv.. Følger ikke helt dette da, det hadde blitt ulevelig. Men så da anbefaler du ikke kreatin feks?

Disse bikinijentene har fett på kroppen, hvor trur du rumpa kommer fra? :)

Og for all del, dette gjelder ALLE: INGEN.... INGEN... går rundt i "sceneform" hele året, det er rovdrift på kroppen og ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men så da anbefaler du ikke kreatin feks?
Ehh... er ikke noe kosttilskuddsexpert... har aldri prøvd kreatin, eneste jeg bruker er prot.pulver + bcaa, og en PWO. Det er nok av folk her på forumet som kan hjelpe deg med kosttilskudd, og som kan mye mer enn meg, så kanskje du burde lage en tråd i "kosttilskuddforumet:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 156 cm og veide 51 på mitt tyngste... Og da var jeg forstatt veldig slank?

Så kan ikke se for meg at ikke du er syykelig tynn? Har en venninne som er like høy som deg og veier 62 kg og hun er radmager.. :p

Anywho, du må spise masse og få i deg nok proteiner. Ville trent styrke 3-4 ganger i uken og fokusert på det med mindre du har noe brennende ønske om bedre kondis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 156 cm og veide 51 på mitt tyngste... Og da var jeg forstatt veldig slank?

Så kan ikke se for meg at ikke du er syykelig tynn? Har en venninne som er like høy som deg og veier 62 kg og hun er radmager.. :p

Anywho, du må spise masse og få i deg nok proteiner. Ville trent styrke 3-4 ganger i uken og fokusert på det med mindre du har noe brennende ønske om bedre kondis.

Nei, er ikke sykelig tynn. Man ser veldig fort om en kropp er unormal tynn (alså om man har sultet seg) eller om man er naturlig tynn. Jeg var sykelig tynn, som sagt så er jeg frisk og rask nå. Kroppen min har stablisert seg, så har jeg utrolig liten benbygning. Spiser fra 1600-2500 kcal hver dag. Men det du sier er nok smart med styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 17 år. Det finnes ingen magisk grense når du fyller 18 hvor du plutselig går under vanlig BMI, og forskjellen er uansett marginal. Med 51kg på 175cm har du en BMI på 16,5. Det er ingenting friskt med dette. Når du selv betegnet deg som "frisk" hadde du en BMI på 15. Fine blodprøver og menstruasjon er ikke i seg selv definisjonen på en frisk kropp. Du ligger over 5kg under det som regnes som innenfor normålområdet for din høyde. Du trenger ikke kosttilskudd, du trenger bare generelt mer mat. 1600kcal daglig grenser ikke til å være nok en gang. Du skriver i en annen tråd at du har fått diagnosen irritabel tarm, som hindrer deg fra å spise normalt. Dette kommer som følge av undervekten du har hatt og fremdeles har, og underernæring over tid. Å drive med cardio vil ikke gjøre dette bedre, det eneste det vil er å hindre videre vektoppgang. Du sier du har liten benbygging. En lett benbygging sammenlignet med en tyngre benbygging vil kanskje utgjøre en forskjell på en kilo. Det er dermed ikke noe som heter "naturlig tynn" i dette tilfelle. Du er ganske enkelt for tynn, og det tærer enormt på kroppen din.

Jeg mener ikke å være streng, men det er så utrolig mye feil med en 5 kg for undervektig jente som ønsker å se ut som en fitnessutøver og som får råd om 300-500kcal for minst mulig fettlagring. Du kan ikke bare legge på deg muskler. Å bare legge på seg muskler vil medføre en ennå lavere fettprosent, tap av den menstruasjonen du har arbeidet for å få tilbake og hormoner som går rett vest. Kroppen trenger fett, og det har du ikke.

Dette er ikke et forum hvor du bør oppsøke hjelp. Du har en kropp som ikke fungerer som den skal, og dette må du søke hjelp til gjennom en ernæringsfysiolog og lege. Jeg råder deg på det sterkeste til å gjøre dette, om du ikke allerede får hjelp. Om du har flere spørsmål rundt dette kan du sende meg en PM. Jeg velger å stenge tråden.

- Mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...