Gå til innhold

Rekker jeg Oslo maraton?


TheSeniorWrangler

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli alvorlig stressa. Jeg har løpt mye mindre enn jeg hadde planer om og er påmeldt halvmaraton. Det er under en måned igjen.

Jeg måtte ta en pause fra løping pga noen problemer som jeg har fått kontroll på. Nå har jeg kun fått løpt to intervalløkter (4x4) og en rolig 5 km pr uke i tre uker. I går løp jeg en mil og den siste kilometeren var grusom. Både kondisen og merker at legger og anklene sliter..:/

Veldig lite tid til å få opp kondisen, nå. Dere som har litt peiling: Bør jeg satse på to intervalløkter og en langløp pr uke, fram mot løpet, eller motsatt?

*edit* jeg løper intervallene på mølle for å ha kontroll på stigning og fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er målet ditt ang. halvmaraton? Om du rekker det kommer jo litt an på mål, og hvor mye treningsgrunnlag du har fra før. I tillegg til hvor lenge du var ute med skade, og om du merker noe til det nå?

Generelt bør du legge øktene utendørs, siden du faktisk skal konkurrere på asfalt. Det blir en stor overgang for beina dine å løpe ute på hardt underlag om du kun har løpt inne i oppkjøringen.

Det er som du sier ikke allverden du rekker å gjøre nå siden det bare er en mnd igjen, både mht at å øke mye på mengde og/eller intensitet vil gjøre deg mer utsatt for skader. Og fordi det jo også er litt begrenset hvor mye du klarer å forbedre på fire uker.

Hva du skal satse på kommer litt an på grunnlaget ditt som sagt. Generelt hadde jeg fortsatt med to intervalløkter i uken + en langkjøring som du prøver å øke litt på frem til det er ca 10 dager igjen til start. Da bør du kutte ned litt på mengden for å prøve å hente inn noe overskudd.

Men generelt, om du kun har 7 uker med trening bak deg før start, så er det ikke så sikkert at halvmaraton er det du bør begi deg utpå. Det er en stor belastning for bein, særlig når du ikke er vant til å løpe så langt. Du får stille deg spm om det er verdt det siden du ikke har hatt den beste oppkjøringen akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke grunnlaget er der blir det ikke en god opplevelse. Kan faktisk bli så fælt at man mister totalt interessen for løping. Da er det bedre å droppe dette løpet og heller trene deg opp til et annet løp. Man er jo faktisk (forhåpentligvis) ute etter en god opplevelse som frister til gjentagelse.

Men om du vil, så klarer du. Jeg vil påstå at de fleste med middels god form klarer å gjennomføre et halvmaraton. Men om opplevelsen blir bra er jo en annen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp halvmaraton i forfjor og har vært i rimelig god form, men nå har jeg som sagt hatt en alt for lang pause. Målet da jeg meldte meg på for mange måneder siden var å slå tiden fra sist. Nå må vel målet være å komme i mål uten å dø av det;p men når beina etter en mil er så vonde at jeg skulle ønske jeg kunne ta dem av burde jeg kanskje alvorlig vurdere å gi fra meg plassen min..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...