Gå til innhold

Diger vond kul på vrista


Loco

Anbefalte innlegg

Hei, for 3-4 uker siden la jeg merke til en kul som plutselig hadde dukket opp på høyre vrist. Den er unormalt stor og hard, kjennes ut som bein innvendig. Gjør ikke vondt før jeg snører på meg fotballskoene, da gjør det til gjengjeld veldig vondt. Kulen blir ikke mindre, om noe så blir den større, men ikke vondere. Antar at det har skjedd under fotballtrening/match. Noen som veit hva det kan være? Evt. opplev no lignende?[ATTACH]116516[/ATTACH]

post-27077-14440953005786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med all sannsynlighet er det et ganglion. Et ganglion er en utposning fra en leddkapsel eller en seneskjede. Kommer som regel uten at vi helt aner hvorfor. Litt usikker på om jeg skal råde deg til det siden jeg ikke har undersøkt deg og kan garantere at det faktisk er et ganglion, men den gode gamle metoden er å slå den så hardt du kan med en bok. Målet er å sprekke hinna så væsken siver ut. Medisinen har kommet noen steg videre, så eventuelt kan du ta en tur til legen som kan stikke en svær nål i den og suge ut innholdet, eventuelt etter å sprøytet inn et middel som tynner ut væska litt, og eventuelt sprøyte inn kortison etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det er ganglion, og det blir for ille, så kan man få operert bort utposningen også. Gjelder spesielt om man har gått lenge med det (har selv gått noen år med ganglion i håndleddet).

Eneste er at det er lavprioritert, så med mindre det skaper store problemer for deg, så må du nok belage deg på ventetid, om du ender opp med en operasjon..

(dette er last resort, hør på Ole-Mats først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all sannsynlighet er det et ganglion. Et ganglion er en utposning fra en leddkapsel eller en seneskjede. Kommer som regel uten at vi helt aner hvorfor. Litt usikker på om jeg skal råde deg til det siden jeg ikke har undersøkt deg og kan garantere at det faktisk er et ganglion, men den gode gamle metoden er å slå den så hardt du kan med en bok. Målet er å sprekke hinna så væsken siver ut. Medisinen har kommet noen steg videre, så eventuelt kan du ta en tur til legen som kan stikke en svær nål i den og suge ut innholdet, eventuelt etter å sprøytet inn et middel som tynner ut væska litt, og eventuelt sprøyte inn kortison etterpå.

Takk for svar.

Om dette er en ganglion, så vil det ikke komme til å gå over av seg selv? Har kamp om et par dager, om jeg dæljer løs på kulen nå, vil det gjøre ekstra vondt fremover? Eller er det helt uproblematisk å spille fotball igjen med en gang. Mulig jeg spør vanskelig nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det er ganglion, og det blir for ille, så kan man få operert bort utposningen også. Gjelder spesielt om man har gått lenge med det (har selv gått noen år med ganglion i håndleddet).

Eneste er at det er lavprioritert, så med mindre det skaper store problemer for deg, så må du nok belage deg på ventetid, om du ender opp med en operasjon..

(dette er last resort, hør på Ole-Mats først)

Er det fortsatt mulig å slå den i stykker etter flere år? :) Usikker på om jeg vil dælje løs på den akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt mulig å slå den i stykker etter flere år? :) Usikker på om jeg vil dælje løs på den akkurat nå :)

For min del frister det ikke å dælje løs på den nå, spesiellt iom at jeg ikke har hatt smerter i det daglige på en god stund.

Har for meg at legen min sa at det som skjer når den får være en stund er at leddvesken krystaliserer seg, og at kulen da blir hard.. Det har skjedd hos meg, så jeg er litt usikker på om jeg skal prøve det :p

Men jeg skal ta det til vurdering neste gang jeg får skikkelig vondt der. Vondt skal vondt fordrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Om dette er en ganglion, så vil det ikke komme til å gå over av seg selv? Har kamp om et par dager, om jeg dæljer løs på kulen nå, vil det gjøre ekstra vondt fremover? Eller er det helt uproblematisk å spille fotball igjen med en gang. Mulig jeg spør vanskelig nå :)

Ganglioner vil ofte, men ikke alltid, gå tilbake av seg selv. Om du dæljer på den og får sprukket den vil det ikke gi mer smerter enn at du skal kunne spille fotball ganske greit. Om du dæljer og dæljer uten å få det til er det klart det vil gjøre litt vondt etterhvert ;)

For min del frister det ikke å dælje løs på den nå, spesiellt iom at jeg ikke har hatt smerter i det daglige på en god stund.

Har for meg at legen min sa at det som skjer når den får være en stund er at leddvesken krystaliserer seg, og at kulen da blir hard.. Det har skjedd hos meg, så jeg er litt usikker på om jeg skal prøve det :p

Men jeg skal ta det til vurdering neste gang jeg får skikkelig vondt der. Vondt skal vondt fordrive!

Om det har krystallisert seg er nok dæljing et heller dårlig alternativ. Da må man ofte inn og operere den bort om man ønsker å bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har krystallisert seg er nok dæljing et heller dårlig alternativ. Da må man ofte inn og operere den bort om man ønsker å bli kvitt den.

Har bestillt time for det, men virker nesten som jeg har blitt avglemt. Fikk beskjed om at det er lav-prioritet da, og jeg har ikke vondt akkurat nå, med mindre jeg trykker på den. Så stresser ikke med det.

Men takk for at du sier ifra om at jeg ikke bør dælje løs på den (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganglioner vil ofte, men ikke alltid, gå tilbake av seg selv. Om du dæljer på den og får sprukket den vil det ikke gi mer smerter enn at du skal kunne spille fotball ganske greit. Om du dæljer og dæljer uten å få det til er det klart det vil gjøre litt vondt etterhvert ;)

Om det har krystallisert seg er nok dæljing et heller dårlig alternativ. Da må man ofte inn og operere den bort om man ønsker å bli kvitt den.

Den dukket som sagt opp for 3 uker siden, men den har hele tiden vært veldig hard. Om jeg gnir hardt på den kjennes det ut som sand/sandpapir under huden. Kjennes ut som det samme som når jeg gnir på "posene" på legghinnebetennelsen. Sandpapirfølelse, bare mye hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...