Gå til innhold

Spørsmål ang periodisk faste


razzor

Anbefalte innlegg

Hei!

Har drevet med styrketrening i over et år nå og siste 8 månedene gått ned fra 100 kg til 77 kg, men har fortsatt igjen litt fett jeg vil få bort. Har lest en del om IF og tenkte å prøve ut dette. Tenkte og faste 20 timer i døgnet, mellom 21.00 og 17.00. Trener som oftest mellom 18.00-20.00 så det vil si at det blir et måltid før trening og resten etter trening. Syns IF høres fantastisk praktisk ut, i og med at jeg slipper og ta med meg matbokser på skolen med "kylling og ris" osv. Men har noen spørsmål rundt dette;

1. Noen her på forumet som kan bekrefte at de har hatt noe nedgang i fett%?

2. Skal/burde jeg legge opp treningen min til faste perioden (21.00-17.00) og trene på tom mage?

3. Jeg bruker multivitamin, omega 3,6 & 9, ripped freak, krea-bolic, proteinpulver og ZMA som kosttilskudd. Kan jeg/skal jeg bruke kosttilskudd under faste perioden (altså mellom 21.00-17.00? Tenker da på på ripped freak, omega 3,6 & 9 og multivitamin (resten bruker jeg bare før trening og før leggetid)

4. Er det slik at jeg kan drikke koffein i faste perioden? Kaffe, Redbull zero callories etc.

5. Har ikke BCAA, er dette noe jeg burde kjøpe meg og bruke mens jeg faster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst, gratulerer med fantastisk vektnedgang!

Deretter, les denne; http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Ellers er jo denne tråden også ganske intressang; http://forum.fitnessbloggen.no/threads/den-store-periodisk-faste-tr%C3%A5den.447/

Og om du etter å ha lest HELE saken om PF for dummies, og enda lurer på om det er noe du kan leve med, for ja, det er en livsstil, ikke noe diett, så bør du lese den enda en gang og vurdere om det er noe du vil :)

Jeg kan leve på det uten problem, for det er slik jeg har levd hele livet, og det passer til jobben min. Jeg har et spisevindu på 10 timer de dagene jeg jobber, og 8 timer dager jeg har fri. Noen synes det er et stort vindu, jeg synes 4 timer (der trening skal fåregå i 2 av timene??) er skummelt lite. Husk at du skal få i deg nok energi til å gjøre dagligdagse ting slik som å gå på skole, trene, være sosial, og det trengs det en god del næring for å få til i det lange løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ikke spisevinduet ditt litt vel snaut? Husk at IF ikke er en diett endring men en livsstilsendring. Du kan se på det som en"vanlig" diett, som krever at du går i et energiunderskudd. Det eneste du gjør er at du endrer spisemønster og som regel korter ned måltidsfrekvensen din med de fordelene dette gir.

1. Det helt sikkert mange på forumet som kan bekrefte at de har gått ned i fettprosent ved IF, dog jeg er ikke en av de:p

2. Slik jeg har forstått det skal man vel legge opp treningen FØR det første store måltidet, correct me if i am wrong

3. Du kan bruke kosttilskudd under fasteperioden, men som sagt skal du jo ha et energiunderskudd for å gå ned i fettprosent, da kan det være lurt at kaloriene kommer fra fast føde.

4 Ja, så lenge du inntar drikke som ikke har noe energi(kcal) i seg går dette fint.

5. Jeg mener å huske at BCAA er noe som blir trukket frem som gull når man driver med IF, da dette inneholder veldig lite kalorier, noe som gjør at det ikke påvirker fastemønsteret i like stor grad som en eventuell proteinshake vil gjøre.

Ta det jeg sier med en klype salt da jeg verken har utført IF før eller har særlig stor kjennskap til det. Jeg tror du kommer langt ved å lese på hjemmesiden til Martin Berkhan og ved å følge oppsettet hans til punkt og prikke. www.leangains.com

Edit: Damn. Var ikke kjapp nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Noen her på forumet som kan bekrefte at de har hatt noe nedgang i fett%?

Jepp, jeg kan! Best på "innvendig" (visceral) magefett, men også ellers.

2. Skal/burde jeg legge opp treningen min til faste perioden (21.00-17.00) og trene på tom mage?

Det jeg har funnet ut er at dette er best ja. Jeg faster fra 20/21til16-19 (altså varierende vindu alt ettersom det passer), trener etter jobb, tar en proteinshake hvis jeg ikke spiser første måltid innen en time-to etter trening.

3. Jeg bruker multivitamin, omega 3,6 & 9, ripped freak, krea-bolic, proteinpulver og ZMA som kosttilskudd. Kan jeg/skal jeg bruke kosttilskudd under faste perioden (altså mellom 21.00-17.00? Tenker da på på ripped freak, omega 3,6 & 9 og multivitamin (resten bruker jeg bare før trening og før leggetid)

Jeg bruker ikke noen kosttilskudd (har bestilt BCAA til treningsdagene) så det kan jeg ikke svare på. Så lenge ikke tilskuddet påvirker blodsukkeret. (altså ikke proteinshake i fasteperioden)

4. Er det slik at jeg kan drikke koffein i faste perioden? Kaffe, Redbull zero callories etc.

Ja, du kan også ha litt melk i - det jeg har hørt er at det viktige er at det ikke er nok til å påvirke blodsukkeret. Fett gjør ikke det i stor grad, unngå sukker.

5. Har ikke BCAA, er dette noe jeg burde kjøpe meg og bruke mens jeg faster?

Jeg er blitt anbefalt BCAA og har som nevnt bestilt det. Det er fordi jeg trener fastende. Om det virker eller ikke - det er ikke sikkert at treningsnivået mitt er høyt nok til at jeg vil merke noen endring. Time will show ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...