Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Baseøvelser skal være representert i etthvert respektabelt styrkeprogram. Men, man kan variere på øvelsene som kommer etter baseøvelsene

Er det jeg også mener...og skrev litt over her. Bare tull å skulle bytte ut alt, men støtteøvelsene kan man fint variere - det er som regel ikke i *dem* man måler fremgang.

Fortsetter under...

Så hvis jeg har forstått rett er det ikke så ille å bytte program ofte allikavel, bare man beholder baseøvelsene? De fleste programmene jeg har fulgt er jo bygd rundt disse, så da regner jeg med det går fint :)

Så hvis jeg har forstått rett er det ikke så ille å bytte program ofte allikavel, bare man beholder baseøvelsene? De fleste programmene jeg har fulgt er jo bygd rundt disse, så da regner jeg med det går fint :)

Når du snakker om å bytte program høres det ut som om du stadig skal endre på rep range, alle øvelser, rekkefølge osv. Om du bare skal bytte litt på støtteøvelser er ikke det å bytte program, men å endre litt på fokus ;)

Når det kommer til bytte av repetisjoner og sett så må dette reflektere ditt mål, for å gi deg en kjapp innføring så er

• 3x3 muskelmasse/styrke
  • 5x5 muskelstyrke/masse
  • 12x3 fettforbrennende/utholdende styrketrening

Hvis ditt mål er å gå opp i vekt og legge på deg muskler så er f.eks 12x3 lite lønnsomt og ville heller anbefalt 5x5 på et 12 ukers program og gjort endringer underveis for å få variasjon

Når det kommer til bytte av repetisjoner og sett så må dette reflektere ditt mål, for å gi deg en kjapp innføring så er

• 3x3 muskelmasse/styrke
  • 5x5 muskelstyrke/masse
  • 12x3 fettforbrennende/utholdende styrketrening

Hvis ditt mål er å gå opp i vekt og legge på deg muskler så er f.eks 12x3 lite lønnsomt og ville heller anbefalt 5x5 på et 12 ukers program og gjort endringer underveis for å få variasjon

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på 3x3 muskelmasse/styrke og 5x5 muskelstyrke/masse her??

Jeg pleier som regel å trene lavreps på baseøvelser og høyere repsantall ( 8-12)på støtteøvelser btw. Målet er å bli sterkere og få mer muskler. Akkurat nå bruker jeg RPT på mark og bøy, noe jeg liker godt :) Dette har jeg beholdt selv om jeg har byttet program.

Annonse

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på 3x3 muskelmasse/styrke og 5x5 muskelstyrke/masse her??

Jeg pleier som regel å trene lavreps på baseøvelser og høyere repsantall ( 8-12)på støtteøvelser btw. Målet er å bli sterkere og få mer muskler. Akkurat nå bruker jeg RPT på mark og bøy, noe jeg liker godt :) Dette har jeg beholdt selv om jeg har byttet program.

3x3 og 5x5 er avgjørende om hva man vil, fokusere på muskelmasse eller styrke og forskjellen er fokusområdet

Er tidlig på morgenen for meg kjenner jeg :D

Man må i alle fall legge til grunne hva "bytte program innebærer"

Bytte alle øvelsene, bytte noen øvelser, bytte antall sett, reps, mengde, frekvens osv.

Man kan jo bytte fra et program til et annet som begge har fokus på de samme tingene, uten at dette er en ulempe, eller man kan bytte fra et bra program til et som er helt bak mål og dette vil være en betydelig ulempe.

Men igjen, Ulempe for hva? hva er dine mål med treningen vil jo avgjøre hva som vil være en ulempe.

@BluebearFastform er inne på dette her, og jeg sier meg enig:

Hvorfor bytte program? Man bør endre visse variabler innenfor gitte tidsintervaller. Dette trenger ikke være hele programmet nødvendigvis.

Å skifte fra bulgarsk til bulgarsk med opphøyning. Fra markløft til sumo markløft. Fra flatbenk til flatbenk med stopp eller twist press er alle eksempler på endring av variabler. Annet er å endre volum, densitet, intensitet, frekvens.

Det er mer innenfor det å endre program enn å skifte selve hovedoppsettet.

3x3 og 5x5 er avgjørende om hva man vil, fokusere på muskelmasse eller styrke og forskjellen er fokusområdet

Er tidlig på morgenen for meg kjenner jeg :D

Jeg er enig med deg at lavreps er konge for styrke. For volum, derimot, mener jeg en blanding er optimalt. Man skal ikke undervurdere den fremgangen enkelte har hatt på muskelvekst med høyreps. MEN - jeg er ikke så fan av høyreps i baseøvelser, da det ofte kan gå ut over form.

For min del kjørte jeg 145 reps dropset på bakside skuldre i et halvår for å balansere ut. Vokste omtrent fra økt til økt.

Gode ting kan visst ikke sies ofte nok. De bare omformuleres mellom hver gang de nevnes.

Visste du forresten at du bør unngå å kjøre for mange reps på baseøvelser? Det øker nemlig sjansen for å pådra seg skade

Annonse

Gode ting kan visst ikke sies ofte nok. De bare omformuleres mellom hver gang de nevnes.

Visste du forresten at du bør unngå å kjøre for mange reps på baseøvelser? Det øker nemlig sjansen for å pådra seg skade

Hehehe :) Det finnes sikkert noen som må ha det inn med teskje uansett :p

me too... Kjørte jo fem sett med 10 reps bøy i dag jeg... og mange sett med ca 7-8 reps mark. Men jeg har ikke vondt en plass altså...

Nei, har hverken hatt skader eller smerter i baseløft noen gang så.. Men det er jo nyttig info å ha med seg ;) hehe

Jeg kjører også 9-reppere i knebøy, men det er større sjanser for at formen ryker når man passerer 3-ish reps. Og om formen ryker og vekten er tung-ish kommer skaderisikoen. Det betyr ikke at man ikke kan, eller noen sinne skal, gjøre det som en del av et normalt treningsprogram, men at man skal være litt mer forsiktig og følge nøye med.

me too... Kjørte jo fem sett med 10 reps bøy i dag jeg... og mange sett med ca 7-8 reps mark. Men jeg har ikke vondt en plass altså...

Nå vet jeg hvorfor jeg siterte Tiwas litt ordrett istad, formen = teknikk :D

Ved utførelsen av en øvelse så skal teknikken sitter tett, det vil si at jo mer sliten du blir jo mer er faren for at du tillater litt lekkasje i teknikken for å gå til den siste repetisjonen, noe som kalles en "cheatrep" - men disse bør du heller bruke på støtteøvelser som ikke omhandler korsrygg. Det er særdeles viktig med et solid oppspenn under en øvelse og ved å "jukse" så svikter oppspennet og kroppen, da ryggen, må jobbe mye hardere for å kompensere for en lekkasje, noe som tilsvarer mye mer stress på uønskede områder.

Da har jeg våknet ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...