Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går fortiden på en diett hvor jeg inntar et sted mellom 0-30 gram karbs om dagen. Denne type diett er ganske ny for meg. Fettet har rent de tre ukene jeg har gått på ketolyse. Men...nå begynner jeg å bli sliten på treningene. Har nå opplevd stor styrkereduksjon.

Målet mitt er å havne på 6% kroppsfett. Jeg ligger i dag på rundt 7 - 8 %. Nå tenkte jeg kanskje det er lurt å implementere "karb up" i en slik diett, nemlig ketolyse dietten jeg går på. Jeg har ikke så mye kunnskap angående dette med ketolyse og innta mye karbohydrater kanskje en gang pr uke for å øke forbrenningen.

Min bro science teori er vel at jeg bør karbe up med ca 500 gram karbs, 100 gram prot og ca 40 gram fett en dag jeg trener. Dette utgjør ca 2700 kcal. Det er tenkt at "karb up" skal foregå i en tidsperiode på ca 12 timer.

Er det noen her som har erfaringer med dette? Vil en slik "karb up" ødelegge min fettforbrenning?

Jeg TROR og håper en slik dag vil selvfølgelig øke min forbrenning slik at jeg mister mer fett.

Håper på svar :)

Mvh

Bro

Fortsetter under...

Det vil i hvert fall ta deg ut av ketose. Har du lest boken "The art and science of low carbohydrate performance" av J.Volek og S.Phinney? Der står det skrevet en del om trening og ytelse på ketogene dietter. Boken er skambillig på amazon.

Hvor lenge har du holdt på med denne dietten? Og jukset i det hele tatt? (vær ærlig med deg selv).

Det vil i hvert fall ta deg ut av ketose. Har du lest boken "The art and science of low carbohydrate performance" av J.Volek og S.Phinney? Der står det skrevet en del om trening og ytelse på ketogene dietter. Boken er skambillig på amazon.

Hvor lenge har du holdt på med denne dietten? Og jukset i det hele tatt? (vær ærlig med deg selv).

I morgen blir det akkurat 3 uker. Ja jeg er ærlig, jeg har vært strikt. Eneste karbs jeg får i meg er:

3 riskaker etter trening ( 15 gram karbs) - 4 styrketreninger i uken

ca 100 gram bær ca 3-4 dager i uken.

blir litt karbohydrater fra brokkoli, blomkål, squash, auberginer, tomater. Spiser ca 500 gram av grønt hver dag.

Du nevner at jeg blir tatt av ketose, det høres jo ikke bra ut! Men jeg har ingen anelse på dette. Nei jeg har ikke lest boken.

Har du noen råd på om jeg bør ha en høy karb dag?

I morgen blir det akkurat 3 uker. Ja jeg er ærlig, jeg har vært strikt. Eneste karbs jeg får i meg er:

3 riskaker etter trening ( 15 gram karbs) - 4 styrketreninger i uken

ca 100 gram bær ca 3-4 dager i uken.

blir litt karbohydrater fra brokkoli, blomkål, squash, auberginer, tomater. Spiser ca 500 gram av grønt hver dag.

Du nevner at jeg blir tatt av ketose, det høres jo ikke bra ut! Men jeg har ingen anelse på dette. Nei jeg har ikke lest boken.

Har du noen råd på om jeg bør ha en høy karb dag?

Ut av ketose er ikke noe krise altså. Erfarne lavkarbere (jeg spiser ikke ketogent, så jeg har ikke personlig erfaring med det), skriver ofte at det går fortere å komme tilbake til ketose enn det var første gangen. Typisk vil det ta 1-3 dager å få like høye blodketonnivåer som man typisk har.

Du brenner forsåvidt ikke nødvendigvis mer fett i ketose enn utenfor ketose. Denne artikkelen av legen Peter Attia oppklarer et par ting: http://eatingacademy.com/weight-loss/how-to-make-a-fat-cell-less-not-thin-the-lessons-of-fat-flux

3 uker totalt er ikke så lenge. I boken jeg nevnte skrives det at en må påberegne 1-2 mnd (lengre jo bedre du er i idretten) før kroppen er effektiv nok til å komme tilbake eller forbi tidligere nivåer når det gjelder treningsytelse.

Det står også om små karbohydratsykluser en kan eksperimentere med. Det er trossalt ikke alle en slik diett passer for.

Generelt kan man si at langdistanseutøvere og styrkeutøvere er de som har minst behov for mye glykogen. Og så er jo det avhengig av om målet er sportslige resultater eller om det er lavere fett. (Er vel ikke farlig å ha dårlig progresjon på treningen dersom målet med fettreduksjon nås?)

Aha, thanks dude. Det gjør min avgjørelse nå litt letere :) Artikkelen må jeg nok kose meg med i kveld, da jeg har bedre tid til å sette meg inn i den. Du sier noe kanskje der, 3 uker er kanskje ikke lenge. Første gang jeg prøver meg på ketolyse.

Prøvde en gang i fjor, funket dårlig. Men i år så fikk jeg råd om hva og hvordan jeg skulle spise. Må si at det er ganske enkelt. Blir aldri sulten, veldig digg egentlig. Det andre er at jeg er veldig kvikk på jobben som følge av dietten. Det er bare tung styrketrening som det går dårlig med!

Er det flere med personer som har erfaringer med ketolyse, trening og ca en høy karb dag i uken?

Hvis du vil vite mye om dette, så leser du CKD-boken til Lyle. Det er jo i prinsippet en CKD du beskriver, og han går veldig nøye gjennom timing for både trening og mat osv. Da jeg gikk på CKD for mange år siden hadde jeg carbups på over 10.000kcal enkelte ganger ;)

Annonse

Hvis du vil vite mye om dette, så leser du CKD-boken til Lyle. Det er jo i prinsippet en CKD du beskriver, og han går veldig nøye gjennom timing for både trening og mat osv. Da jeg gikk på CKD for mange år siden hadde jeg carbups på over 10.000kcal enkelte ganger ;)

Takk for tipset, fikk hentet boken og lest mye av det. Fikk egentlig svar på alt jeg lurte på der :)

Kjørte karb up på 500 gram karbs og 120 gram prot og ca 40 gram fett med god samvittighet. Trodde jeg skulle veie mer dagen etter eller to dager etter, men veier plutselig mindre enn noensinne. Det skjønte jeg ikke!

Men den energien jeg fikk dagen etterpå er herlig, gleder meg til ny trening i dag.

Trodde jeg skulle veie mer dagen etter eller to dager etter, men veier plutselig mindre enn noensinne. Det skjønte jeg ikke!

Nei, det er mange teorier om akkurat det der. En av dem er at kroppen ikke tviholder på underhudsvann og siste rest i fettcellene når du tilfører næring.

Men om det er deg på bildet bør du uansett se på UD 2.0. Det er null spesielt som skjer i ketose (strengt tatt er man vel i ketose så lenge man er i kaloriunderskudd), men UD 2.0 tar for seg diett og trening (med fokus på leangaining) for personer med ekstremt lav fettprosent.

Nei, det er mange teorier om akkurat det der. En av dem er at kroppen ikke tviholder på underhudsvann og siste rest i fettcellene når du tilfører næring.

Men om det er deg på bildet bør du uansett se på UD 2.0. Det er null spesielt som skjer i ketose (strengt tatt er man vel i ketose så lenge man er i kaloriunderskudd), men UD 2.0 tar for seg diett og trening (med fokus på leangaining) for personer med ekstremt lav fettprosent.

Ja det er meg på bildet. Ahaa, jeg leste boken

"The Ketogenic Diet: A complete guide for the Dieter and Practitioner"

Lyle McDonald

Ser nå at det er en ny versjon. Nå gleder jeg meg til å få hentet den boken også. Takk igjen. Har mye å lære her ser jeg.

hva mener du med denne setningen:

"Det er null spesielt som skjer i ketose (strengt tatt er man vel i ketose så lenge man er i kaloriunderskudd)" ?

"Det er null spesielt som skjer i ketose (strengt tatt er man vel i ketose så lenge man er i kaloriunderskudd)" ?

At ketose ikke er en magisk tilstand, slik mange tror. Lyle har sagt det i mangfoldige år, til tross for at han er "ketosens far" ;)

Hei,

Jeg går fortiden på en diett hvor jeg inntar et sted mellom 0-30 gram karbs om dagen. Denne type diett er ganske ny for meg. Fettet har rent de tre ukene jeg har gått på ketolyse. Men...nå begynner jeg å bli sliten på treningene. Har nå opplevd stor styrkereduksjon.

Målet mitt er å havne på 6% kroppsfett. Jeg ligger i dag på rundt 7 - 8 %. Nå tenkte jeg kanskje det er lurt å implementere "karb up" i en slik diett, nemlig ketolyse dietten jeg går på. Jeg har ikke så mye kunnskap angående dette med ketolyse og innta mye karbohydrater kanskje en gang pr uke for å øke forbrenningen.

Min bro science teori er vel at jeg bør karbe up med ca 500 gram karbs, 100 gram prot og ca 40 gram fett en dag jeg trener. Dette utgjør ca 2700 kcal. Det er tenkt at "karb up" skal foregå i en tidsperiode på ca 12 timer.

Er det noen her som har erfaringer med dette? Vil en slik "karb up" ødelegge min fettforbrenning?

Jeg TROR og håper en slik dag vil selvfølgelig øke min forbrenning slik at jeg mister mer fett.

Håper på svar :)

Mvh

Bro

Oppkarbing vil ikke ødelegge din fettforbrenning men tvert imot vil den hjelpe til å booste opp din metabolisme og dermed brenne mer fett. Kjører du refeeds ofte? På en så lav fettprosent bør du kanskje kjøre refeeds 1-2 ganger i uka. Dette med tanke på økt metabolisme og samtidig opprettholding av muskelmasse, intensitet og ytelse under trening. Er det forresten noe spesielt grunn for at du vil gå så lavt ned i fettprosent (konkurranse el. lignende) ?

Oppkarbing vil ikke ødelegge din fettforbrenning men tvert imot vil den hjelpe til å booste opp din metabolisme og dermed brenne mer fett. Kjører du refeeds ofte? På en så lav fettprosent bør du kanskje kjøre refeeds 1-2 ganger i uka. Dette med tanke på økt metabolisme og samtidig opprettholding av muskelmasse, intensitet og ytelse under trening. Er det forresten noe spesielt grunn for at du vil gå så lavt ned i fettprosent (konkurranse el. lignende) ?

Hehe ja, jeg har begynt å forstå at jeg må kjøre refeeds ofte nå. Kjørte min første refeed nå i helga. Det var en himmelsk følelse dagen etter. Nei, skal ikke konkurrere i noe. Jeg tenkte nå har jeg virkelig lyst å komme meg ned til 6% for å sjekke ut hvordan det ser ut. Etter denne dietten så er det slutt på all bulk videre fremover, orker ikke mer.

Planen er etter at jeg har nådd 6%, så kommer jeg vel til å gå sakte opp mot 7%. Deretter skal jeg se hvor lenge jeg klarer å holde meg på 7%. Hvorfor jeg egentlig gjør dette er for å få ny motivasjon av treninga, noe veldig nytt for meg det å gå så langt ned. I tillegg så føler jeg at jeg lærer veldig mye nytt, som er veldig greit å ha med seg videre. Litt bedre kjent med min egen kropp :)

Annonse

Hehe ja, jeg har begynt å forstå at jeg må kjøre refeeds ofte nå. Kjørte min første refeed nå i helga. Det var en himmelsk følelse dagen etter. Nei, skal ikke konkurrere i noe. Jeg tenkte nå har jeg virkelig lyst å komme meg ned til 6% for å sjekke ut hvordan det ser ut. Etter denne dietten så er det slutt på all bulk videre fremover, orker ikke mer.

Planen er etter at jeg har nådd 6%, så kommer jeg vel til å gå sakte opp mot 7%. Deretter skal jeg se hvor lenge jeg klarer å holde meg på 7%. Hvorfor jeg egentlig gjør dette er for å få ny motivasjon av treninga, noe veldig nytt for meg det å gå så langt ned. I tillegg så føler jeg at jeg lærer veldig mye nytt, som er veldig greit å ha med seg videre. Litt bedre kjent med min egen kropp :)

Ok. Hvis det å gå så lavt ned i fettprosent vil hjelpe på motivasjonen (klarer ikke å forstå det helt men) så kjør på. Når dette er sagt så vil en ekstrem lav fettprosent over tid (under 8% ish) kun påvirke kroppen i en negativ retning. Du vil få hormonforstyrrelser, nedsatt metabolisme, nedsatt konsentrasjonsevne og ikke minst vil mest sannsynlig miste muskelmasse. Jeg går ut nå ifra at du er en naturlig bygger. Å opprettholde en så lav fettprosent over tid på en naturlig måte vil teknisk sett være umulig. For min egen del (driver ikke med konkurranse) ser jeg INGEN fordeler, hverken fysiske eller fysiske med å redusere fettprosenten til ekstrem lave nivåer.

Forresten har du tenkt å ha et varig lavkarbo kosthold eller kun mens du er på cut? Hvis du er opptatt av å holde intensiteten oppe og yte mer på treninga så kan det være lurt å holde seg til et kosthold med høyere karbohydratinntak. På denne måten vil musklene dine ha en bedre tilgang til glukose under intensiv trening.

Ok. Hvis det å gå så lavt ned i fettprosent vil hjelpe på motivasjonen (klarer ikke å forstå det helt men) så kjør på. Når dette er sagt så vil en ekstrem lav fettprosent over tid (under 8% ish) kun påvirke kroppen i en negativ retning. Du vil få hormonforstyrrelser, nedsatt metabolisme, nedsatt konsentrasjonsevne og ikke minst vil mest sannsynlig miste muskelmasse. Jeg går ut nå ifra at du er en naturlig bygger. Å opprettholde en så lav fettprosent over tid på en naturlig måte vil teknisk sett være umulig. For min egen del (driver ikke med konkurranse) ser jeg INGEN fordeler, hverken fysiske eller fysiske med å redusere fettprosenten til ekstrem lave nivåer.

Forresten har du tenkt å ha et varig lavkarbo kosthold eller kun mens du er på cut? Hvis du er opptatt av å holde intensiteten oppe og yte mer på treninga så kan det være lurt å holde seg til et kosthold med høyere karbohydratinntak. På denne måten vil musklene dine ha en bedre tilgang til glukose under intensiv trening.

Ja jeg er veldig klar over det du sier.

1. Jeg ønsker ikke å drive med bygging lengere, er drit lei, bygger kanskje 1 kg muskler på 1 år nå dersom jeg er strikt. (På 8 - 10 år har jeg kanskje klart å bygge 7-9 kg rent muskler.)

2. Har kommet opp i en styrke hvor det tar evigheter å bli sterkere for min del. Tok meg 1 år før jeg gikk fra feks 240 til 245 i mark.

3. Nå vil jeg bare se bra ut. Nå er jeg nysgjerrig på hva alt jeg har bygget i 8 - 10 år ser ut strippet for fett. For min del så er dette min personlig motivasjon og gir meg energi til å trene videre.

4. om jeg mister muskler og litt styrke bryr jeg meg ikke så mye om akkurat nå, mye av styrken vil komme seg fort tilbake, erfaringsmessig.

Når jeg er ferdig og jeg er fornøyd med hva speilet viser, så har ikke jeg tenkt å gå på lavcarbo kost. Planen er å stabilisere meg kontrollert med karbohydrater. Jeg satser på at jeg er ferdig om 3 uker.

Har du vært på 6 - 7% kroppsfett før?

• 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på hvordan det har gått:

Etter fem uker på CKD - Lyle Mcdonald dietten har jeg gått ned 4-5 kg.

Min første refeed dag var etter 3 uker, spiste ca 500 gram karbs, 100 gram prot og 20 - 50 gram fett.

Men jeg må også nevne at min første refeed var litt dårlig gjennomført, spiste for lite carbs, ca 500 gram. (skulle nok ha spiste mye mer karbs) Men første trening etter refeed var herlig. Kom fort tilbake til ketose.

Jeg ble introdusert til CKD lyle mcdonald av Tiwas ,og takk for det fordi dette satt meg på rett spor.

Det første jeg gjorde etter noen dager etter min første refeed var at jeg tok en pause fra dietten. Følte virkelig at ting stoppet litt opp, var jo derfor jeg startet denne tråden om håp for hjelp :)

Lyle anbefaller en pause på rundt en uke, jeg tok meg 3 dagers pause hvor jeg fokuserte på å spise mest carbs, moderat med proteiner og moderat/lite med fett.

I tillegg gjorde jeg følgende endringer på mine makroer basert på boken til Lyle:

Fra:

Protein: 250

Karbs: 0 - 30

Fett: 100

Til:

Protein: 150

karbs: 0 - 15

Fett: 150 -170

Disse to tiltakene endret alt.

Fettet har begynt å renne av igjen

Mye av styrken er tilbake

Føler meg tipp topp

Motivasjonen er også tilbake

Etter disse to tiltakene jeg gjorde, var jeg plutselig 2 kg mindre. Den skjønte jeg ikke...

Folk tror jeg boler nå på gymmen, selv om jeg plutselig er mindre og føler meg mindre. Velger å ta dette som et kompliment.

Blodårene popper ut på treninga.

Så nå er jeg spent på hva som skjer i 10 dager fremover! Håper på å kunne avslutte denne dietten om 10 dager, slik at jeg kan begynne å stabilisere min vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...