Gå til innhold

Løpe igjen etter betennelse


brukernavn123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte å løpe for ca et år siden, da løp jeg mest på asfalt, men begynte etterhvert å løpe på mølla. Tidligere i år fikk jeg senebetennelse i akilles på begge føttene og jeg måtte roe ned løpinga. Først gikk jeg fra å løpe nesten hver dag til en/to ganger i uka, stoppet helt da smertene ikke forsvant. Nå har jeg ikke vondt lenger og vil ha tilbake løpegleden!

Det jeg lurer på er om noen har tips til hvordan jeg kan begynne å løpe igjen uten at jeg skal få betennelse igjen? Er redd for at det raskt kan komme tilbake.. Mistenker at betennelsene kom da jeg byttet fra et par sko til et annet par. Jeg pleide å løpe fra 30 min til 60 min, sjelden intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å ta det særdeles rolig i starten og en stund fremover. Løp gjerne i skog og mark da det ikke belaster beina like mye som asfalt. Med antydning til smerte, avbryt økten. Kan sikkert begynne med 2 økter i uken på 10 min og øke ukentlig om ikke smertene kommer tilbake. Dette var den beskjeden jeg fikk av fysio når jeg begynte opptrening for en stund tilbake. Tror mange gjør feil i å ta i for mye for tidlig.

Min helt personlige erfaring er at barfot sko er skadeforebyggende, både når det gjelder legghine betennelse, akilles problemer og kneproblemer som jeg har slitt med i mange år. Men dette er mine erfaringer og trenger ikke være en fasit for alle.

Om du har mulighet kan du jo også forhøre deg med en fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akilles betennelse rundt jul. Var innom Løplabbet og fikk sko som er perfekte for tråkket mitt og så kjøpte jeg hælkappe som avlaster akillesen. Skal brukes både til hverdag og til jogging i 3 mnd. I tillegg gjorde jeg øvelser for akilles samt jeg fikk noen gode tips på hvordan jeg skulle strekke ut akilles og legg skikkelig så det ikke skulle komme tilbake(slo meg ikke at stive legger kunne slå ut på akilles så ble også gjort steinhard massasje i hele perioden som løsnet opp leggen).

Jeg kvittet meg med hælkappen for 6 mnd siden og har ikke hatt et eneste symptom etterpå :D

Da jeg startet å jogge igjen med betennelsen (gjorde ikke vondt lenger å jogge)var det på veldig rolig tempo og korte økter. Var tortur for meg som aldri jogger mindre enn 5 km, helst 10 km, men det var verdt det i lengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...