Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har virkelig troen på at jeg skal klare å skjerpe meg og begynne ordentlig med trening igjen og da trenger jeg samtidig en matplan.

Til vanlig spiser jeg veldig lite (1-2 måltider om dager), men jeg har også dager hvor hele dagen består av usunn mat.

Jeg trenger en matplan som hjelper meg med å gå ned i fettprosent. Er ikke feit, har en flat mage, men beina mine har jeg alltid hatt en del ekstra fett på, både lår og legger. De gangene jeg har gått ned i vekt er det heller ingen tydelige forskjelliger, bare brystene som blir mindre...

Jeg er veldig kresen på mat og spiser blant annet ikke meieriprodukter i det hele tatt. Alle matplanene jeg har klart å finne på nettet er fulle av produkter jeg ikke klarer å få i meg, så jeg lurte på om noen kunne prøve å lage en plan som kan passe meg?

Er en jente på 16 år, 160 cm og 54 kg. Har ikke trent på mange måneder, men skal begynne så fort skolen begynner og jeg kan lage en rutine for uka. Kommer til å starte med kondisjonstrening og etterhvert begynner jeg med litt styrke og. Målet mitt er da at sammen med en god matplan og riktig trening, så skal jeg få de slanke beina jeg aldri har hatt.

Kan også legge til at jeg har veldig mye problemer med knær/hofter og ryggen. Klarer ikke gå/stå for lenge, og har veldig mye smerter i knærne hver gang jeg bøyer de. Derfor sluttet jeg å trene i håp om at det skulle gå over hvis jeg lot være å belaste dem.

Så er det noen som kan hjelpe meg med å lage en matplan til den litt mer kresne? :angelic:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan nok dessverre ikke hjelpe med matplan, men i mine øyne er det nok neppe ned i vekt du burde, heller opp.

Store lår er dessverre et problem for mange jenter - og disse kan IKKE punktslankes. Du sier resten av kroppen er tynn, og denne kommer til å bli tynnere om du forsøker å slanke vekk beinene.

Spis mye, få i deg proteiner og tren styrke. Stramme opp, og muskler, gir dem et helt annet utseende, og ser i mine øyne mye bedre ut enn en tynn pipestilk-kropp.

Da du har smerter i bein ville jeg ha droppet kondisjonstrening og heller fokusert på styrken. Du får en strammere og fastere kropp, og ikke vær redd for muskler, skal mye til før du får store synlige muskler. Få hjelp av en god PT til å lage et oppsett som passer til deg og skadene dine. Å løpe med dårlige knær er som regel en dårlig idé og forverrer ofte problemet. Har du vært til lege med skaden?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-832417
Del på andre sider

kan nok dessverre ikke hjelpe med matplan, men i mine øyne er det nok neppe ned i vekt du burde, heller opp.

Store lår er dessverre et problem for mange jenter - og disse kan IKKE punktslankes. Du sier resten av kroppen er tynn, og denne kommer til å bli tynnere om du forsøker å slanke vekk beinene.

Spis mye, få i deg proteiner og tren styrke. Stramme opp, og muskler, gir dem et helt annet utseende, og ser i mine øyne mye bedre ut enn en tynn pipestilk-kropp.

Da du har smerter i bein ville jeg ha droppet kondisjonstrening og heller fokusert på styrken. Du får en strammere og fastere kropp, og ikke vær redd for muskler, skal mye til før du får store synlige muskler. Få hjelp av en god PT til å lage et oppsett som passer til deg og skadene dine. Å løpe med dårlige knær er som regel en dårlig idé og forverrer ofte problemet. Har du vært til lege med skaden?

Har gått til legen med det i flere år, og jeg har aldri skadet meg, så det ligger sannsynligvis i genene.

Trente en del styrke før, da fikk jeg en følelse av at lår og legger kun ble større..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-832611
Del på andre sider

Vanskelig å si hva jeg liker, er jo mye, men er veldig glad i salat. Tror jeg inntar rundt 1000 kalorier om dagen.

Det er alt for lite. Med 1000 kcal så tærer kroppen på seg selv. Ikke bare ryker muskelmassen, men beinmassen brytes også ned slik at du lett kan utvikle beinskjørhet. Etterhvert vil kroppen også tærer på indre organer som f.eks hjertet slik at du er i faresonen for å få hjerteinfarkt.

Grunnen til at du ser dvask ut er fordi du har lite muskler igjen på kroppen. Du må spise mye mer og få tilbake muskelmassen om du vil ha en fit og stram kropp. Ikke bare får muskelmassen deg til å se fastere ut, men forbrenningen din vil bli høyrer da muskler brenner fett 24/7.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835691
Del på andre sider

Annonse

Det er alt for lite. Med 1000 kcal så tærer kroppen på seg selv. Ikke bare ryker muskelmassen, men beinmassen brytes også ned slik at du lett kan utvikle beinskjørhet. Etterhvert vil kroppen også tærer på indre organer som f.eks hjertet slik at du er i faresonen for å få hjerteinfarkt.

Grunnen til at du ser dvask ut er fordi du har lite muskler igjen på kroppen. Du må spise mye mer og få tilbake muskelmassen om du vil ha en fit og stram kropp. Ikke bare får muskelmassen deg til å se fastere ut, men forbrenningen din vil bli høyrer da muskler brenner fett 24/7.

Det er nettopp derfor jeg ber om hjelp til å kunne lage en plan som inneholder nok kalorier og samtidig er sunn.. Spiser ikke 1000 kalorier hver dag, i blant blir det tre ganger så mer, men da er det som oftest hurtigmat og snacks.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835704
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg ber om hjelp til å kunne lage en plan som inneholder nok kalorier og samtidig er sunn.. Spiser ikke 1000 kalorier hver dag, i blant blir det tre ganger så mer, men da er det som oftest hurtigmat og snacks.

Ok, det er bra du ser selv at kostholdet ditt er farlig :)

Det er viktig at du får en god balanse mellom proteiner, karbs og fett.

En god matplan kan være:

Frokost

Havregrøt med oppskjært eple og kanel

Lunsj:

Salat med kylling/fisk med avokado og et par rug knekkebrød

Mellom

10 mandler og en frukt

Middag

200 gram fisk, kylling, kalkun, biff, svin med en knytteneve ferdigkokt villris og masse grønnsaker

Dessert

Frukt salat

Kvelds

Omelett med skinke og salat

Hva tenker du om noe sånt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835708
Del på andre sider

Ok, det er bra du ser selv at kostholdet ditt er farlig :)

Det er viktig at du får enøyd balanse mellom proteiner, karbs og fett.

En god matplan kan være:

Frokost

Havregrøt med oppskjært eple og kanel

Lunsj:

Salat med kylling/fisk med avokado og et par rug knekkebrød

Mellom

10 mandler og en frukt

Middag

200 gram fisk, kylling, kalkun, biff, svin med en knytteneve ferdigkokt villris og masse grønnsaker

Dessert

Frukt salat

Kvelds

Omelett med skinke og salat

Hva tenker du om noe sånt?

Ser bra ut! Gir meg en god beskrivelse av hva jeg burde få i meg i løpet av en dag :) Eneste jeg ikke liker i det hele tatt er havregrøt, har du noen forslag på hva jeg kan erstatte det med?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835723
Del på andre sider

Ser bra ut! Gir meg en god beskrivelse av hva jeg burde få i meg i løpet av en dag :) Eneste jeg ikke liker i det hele tatt er havregrøt, har du noen forslag på hva jeg kan erstatte det med?

Du er ikke så veldig høy så minimum 1500 kalorier og mer de dagene du trener(ellers blir underskuddet for stort).

Jeg starter ofte dagen med rugknekkebrød med egg og skinke :) Metter godt og lenge :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835739
Del på andre sider

Du er ikke så veldig høy så minimum 1500 kalorier og mer de dagene du trener(ellers blir underskuddet for stort).

Jeg starter ofte dagen med rugknekkebrød med egg og skinke :) Metter godt og lenge :)

Tusen takk for hjelpen! :) Skal absolutt prøve det ut og se om det funker for meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835751
Del på andre sider

Nela, synes du skal være litt mer skeptisk til å ta imot en matplan via nett fra en person du har absolutt ingen informasjon om vedrørende kvalifikasjoner når det kommer til trening og kosthold.

1500kcal for deg vil være alt for lite. I tillegg har du en helt fin vekt i forhold til høyde, du har absolutt ikke behov for å gå noe ned i vekt. I tillegg er du 16 år, dvs du vokser fortsatt og trenger tilstrekkelig med næring.

Når det gjelder fettet på lårene dine, så skal vi som jenter svært langt ned i fett% før det slipper. Noe som overhode ikke er hensiktsmessig hva angår en sunn og frisk kropp (over tid).

At du føler lårene blir større ved styrketrening er nok følelser og synet som spiller deg et puss, gi det litt tid så skal du se at du får de beina du ønsker deg. Men da ved hjelp av nok mat og styrketrening.

Som kvinner skal man trene ganske så mye og tungt før beina blir store, vi har mye vanskeligere å legge på oss muskelmasse enn gutter.

Når det gjelder problemer med knær og rygg, hva med å bestille en time hos fysio?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835771
Del på andre sider

Nela, synes du skal være litt mer skeptisk til å ta imot en matplan via nett fra en person du har absolutt ingen informasjon om vedrørende kvalifikasjoner når det kommer til trening og kosthold.

1500kcal for deg vil være alt for lite. I tillegg har du en helt fin vekt i forhold til høyde, du har absolutt ikke behov for å gå noe ned i vekt. I tillegg er du 16 år, dvs du vokser fortsatt og trenger tilstrekkelig med næring.

Når det gjelder fettet på lårene dine, så skal vi som jenter svært langt ned i fett% før det slipper. Noe som overhode ikke er hensiktsmessig hva angår en sunn og frisk kropp (over tid).

At du føler lårene blir større ved styrketrening er nok følelser og synet som spiller deg et puss, gi det litt tid så skal du se at du får de beina du ønsker deg. Men da ved hjelp av nok mat og styrketrening.

Som kvinner skal man trene ganske så mye og tungt før beina blir store, vi har mye vanskeligere å legge på oss muskelmasse enn gutter.

Når det gjelder problemer med knær og rygg, hva med å bestille en time hos fysio?

Jeg tar jo selvfølgelig ikke i mot en hvilken som helst matplan, men den jeg fikk over her kan jeg se selv at ikke er så ille. Jeg har jo en viss idé om hva jeg burde spise daglig fra før av.

Føler jeg kommer med "unnskyldninger" hele tiden, men det er ikke bare fettet på lårene som plager meg med beina. Har også mye muskler i leggene og ekstra fett rett over knærne. Det kan ha noe med kneproblemene å gjøre, fordi jeg har "vann" både under og over, men det ser mest ut som fett det som er over.

Jeg har gått til fysio før, det hjalp ikke i det hele tatt...

På grunn av problemene jeg har med knærne er det veldig vanskelig for meg å fullføre mer enn 1 sett og 10 repetisjoner når jeg trener bein, og jeg rekker aldri å bli sliten engang når jeg trener kondisjon pga knærne. Så det er veldig vanskelig for meg å kunne klare å få gjort så mye med beina med trening..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835867
Del på andre sider

Annonse

Er enig med Thess her, 1500kcal er for lite for deg, husk at du vokser. Jeg er like høy som deg og da jeg var like gammel som deg veide jeg rundt 52-56kg i noen år og det var ikke måte på hvor ekkel jeg følte meg. Når jeg ser tilbake på bilder nå lurer jeg på hva i ville helvete det var jeg holdt på med i hodet mitt ;) Jeg spiste rundt 1500kcal en stund, uten å regne med grønt og frukt, og gikk ned i vekt med det, noe som var tåpelig fordi når du går ned i vekt uten å stramme opp så blir du ikke fit, men svak. Styrketrening vil være godt for deg, samt å spise mer ordentlig mat. Hva du ser i speilet er nå en ting, men jeg tviler sterkt på at du med den høyden og den vekta har så mye muskler i leggene at det er noe som 'må fikses'.

Hvis du sliter med knærne så vil styrketrening hjelpe deg der, kjør for eksempel Nordic Hamstrings og andre øvelser for bak/foran på lår og det vil forebygge slitasje på knærne. Ellers så kan du jo begynne å svømme, det er kjempefin trening som belaster leddene svært lite i forhold til løping.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-835920
Del på andre sider

Er enig med Thess her, 1500kcal er for lite for deg, husk at du vokser. Jeg er like høy som deg og da jeg var like gammel som deg veide jeg rundt 52-56kg i noen år og det var ikke måte på hvor ekkel jeg følte meg. Når jeg ser tilbake på bilder nå lurer jeg på hva i ville helvete det var jeg holdt på med i hodet mitt ;) Jeg spiste rundt 1500kcal en stund, uten å regne med grønt og frukt, og gikk ned i vekt med det, noe som var tåpelig fordi når du går ned i vekt uten å stramme opp så blir du ikke fit, men svak. Styrketrening vil være godt for deg, samt å spise mer ordentlig mat. Hva du ser i speilet er nå en ting, men jeg tviler sterkt på at du med den høyden og den vekta har så mye muskler i leggene at det er noe som 'må fikses'.

Hvis du sliter med knærne så vil styrketrening hjelpe deg der, kjør for eksempel Nordic Hamstrings og andre øvelser for bak/foran på lår og det vil forebygge slitasje på knærne. Ellers så kan du jo begynne å svømme, det er kjempefin trening som belaster leddene svært lite i forhold til løping.

Skal nok sette opp et treningsprogram med slike styrkeøvelser, virker som at alle mener at det kommer til å hjelpe. Føler ikke at svømming hjelper meg siden jeg kun får varige smerter i både knærne og ryggen av det.

Har kjøpt inn mat som kan passe inn i planen min, og skal snart komme ordentlig i gang med trening, så dette blir bra!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23390-hjelp-til-matplan/#findComment-836155
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...