Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei alle sammen!begynte å løpe i februar,og klart å trappet opp gradvis på distanse osv uten skader..men i det siste

har jeg fått en del problemer med bevegelighet i vristen ved høyre fotblad,og når jeg kjenner etter kjemmes det ut som om det er akillesen som gjerne er problemet..har løpt med både sko med moderat demping,nike free 3.0 samt 5 fingers,og føler vel det var etter at jeg kjørte på med litt lengre distanse på 5 fingersene(6km i terreng/sti) at jeg begynte å kjenne det verst..

dette er nå ca 3 uker siden,etter det har jeg prøvd meg litt frem og funnet ut at nike skoene på tredemølle blir det beste og med minst smerter etterpå..så nå tenker jeg en liten pause fra løping ute og 5 fingers,har kjørt dette ndet siste men fortsatt litt vondt og begrenset bevegelighet i vrist..elsker å løpe og vil helst ikke trene for mye alternativt,derfor lurer jeg på om noen her har noen forslag til hva det kan være+tips til videre trening(løping)takk for alle svar

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23305-vondt-i-akillesvrist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei alle sammen!begynte å løpe i februar,og klart å trappet opp gradvis på distanse osv uten skader..men i det siste

har jeg fått en del problemer med bevegelighet i vristen ved høyre fotblad,og når jeg kjenner etter kjemmes det ut som om det er akillesen som gjerne er problemet..har løpt med både sko med moderat demping,nike free 3.0 samt 5 fingers,og føler vel det var etter at jeg kjørte på med litt lengre distanse på 5 fingersene(6km i terreng/sti) at jeg begynte å kjenne det verst..

dette er nå ca 3 uker siden,etter det har jeg prøvd meg litt frem og funnet ut at nike skoene på tredemølle blir det beste og med minst smerter etterpå..så nå tenker jeg en liten pause fra løping ute og 5 fingers,har kjørt dette ndet siste men fortsatt litt vondt og begrenset bevegelighet i vrist..elsker å løpe og vil helst ikke trene for mye alternativt,derfor lurer jeg på om noen her har noen forslag til hva det kan være+tips til videre trening(løping)takk for alle svar

Å løpe ute, spesielt i terreng er veldig bra trening. Hvis du sliter med smerter så er du kanskje rett og slett ikke sterk nok? Hva med å trene ankelmobilitet? Og litt bedre sko ute i terreng, før du jobber over til fivefingers? Løping i terreng er relativt forskjellig fra å løpe på mølle. Mølle er veldig mykt å løpe på og du bruker den beste støtten der.

Når det gjelder akillesen så er uttøying det som fungerer best og å ta pause fra løping.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23305-vondt-i-akillesvrist/#findComment-829934
Del på andre sider

Smerter i fotryggen bør tas på alvor i forbindelse med løpeskader, særlig om man har lagt om til forfotsløping i minimalistisk fottøy. I verste fall kan det være snakk om et tretthetsbrudd, men da pleier det å være mer vondt enn bare litt stivhet.

Angående achillesproblematikken så er det ganske så vanlig om man gjør for mye, for fort. Førte bud er å trappe ned trening. Har du smerter når du går i hverdagen kan man legge inn en liten kile i hælen eller bruke sko med større heel-toe drop for å redusere noe av stresset på senen. Eksentriske tåhev viser veldig god effekt på de enkleste achillessenebetennelsene, men har de satt seg skikkelig må man gå på med litt sterkere lut.

Ville anbefalt deg å ta en tur til en fagperson for å få vurdert hva det dreier seg om, så kan du helt sikkert kjøre mesteparten av løpet derfra selv.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23305-vondt-i-akillesvrist/#findComment-830313
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hælkappe! Fikk akillesbetennelse og gikk rett til Løplabbet. Fikk perfekt tilpassede sko, hælkappe(brukes i 3 mnd både til hverdags og ved jogging) og en del gode tøyetips.

Var symptonfri etter 6 uker :D

Har ikke hatt et eneste problem med akilles siden :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23305-vondt-i-akillesvrist/#findComment-843815
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...