Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 25 år som ønsker å bygge muskler, men trenger litt hjelp fra noen eksperter der ute. Info om meg: veier 93 kilo, 194 høy, 17 % kroppsfett

Det jeg trenger hjelp til er å sette opp et effektivt treningsprogram for bygging av muskler. Jeg trener ikke på treningsstudio så det må bli øvelser man kan gjøre hjemme, men jeg har noen apparater hjemme. Det jeg har tilgjenlig er Multibenk, treningsykkel, steppmaskin, curlstang, div manualer og sit-ups benk . Har gode muligheter for løping på idrettsbane og på fjell.

Jeg trenger også hjelp til et riktig kosthold i forhold til treningen hva man bør spise til frokost osv..

Hadde satt stor pris på om noen kunne gitt meg noen tips

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22960-trenger-litt-ekspert-hjelp-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men jeg er en bro og jeg har noen tips å komme med.

Flott at du vil bygge mer muskler, men jeg kan fortelle deg at muskler bygges på treningsstudio/gym og ikke på fjellet eller idrettsbanen. Altså du kan helt klart tone musklene dine ved å drive med cardio-trening og løfter vekter hjemmen, men du vil aldri få noe særlig volum eller stor størrelse med mindre du har tilgang til skikkelig utsyr. En multibenk og curlstang vil ikke gjøre nytten, desverre. Du kan selvfølgelig skaffe deg en squat rack og en olympisk vektøfterstang slik at du kan få trent baseøvelser som knebøy, press, markløft og benkpress etc. Hvis du får det på plass kan man gjøre ganske mye hjemme. Det vil i tillegg være mye lettere å sette opp et effektivt treningsprogram til deg, når vi vet at du kan trene effektive øvelser.

Det er vanskelig for meg å vite hva du mener når du sier du vil bygge mer muskler. Min erfaring er at mange som sier de vil bygge muskler egentlig blir fornøyd bare de får mer synlige muskler, og at de ikke nødvendigvis ønsker å bli noe særlig større, men mer markert. Det jeg prøver å si er; hvis du virkleig ønsker å bygge muskler starter du å trene på treningstudio, hvis du ønsker å bli mer markert klarer du deg med det utstyret har og med å gå turer på fjellet.

Takk for svar.

Jeg har bestemt meg for å begynne på treningsstudio ser at du har mange gode poeng i det du skriver. Det jeg mener med å bygge mer muskler er at jeg ønsker å bli litt større og ikke bare mer markert, derfor er jeg enig med deg at jeg må begynne på treningsstudio for å oppnå de resulatene jeg ønsker. Jeg tar gjerne i mot tips om hvordan jeg bør trene i forhold til treningapparatene som finnes trenigsstudiet.

Et godt sted å starte på,er å ikke å bruke tid på å trene i apparater,men heller investere tiden sin på frivekter. Dette kan være litt vanskeligere å få startet med, men gevinstene er så enorme at dette er verdt det uansett. De fleste sentre har i tillegg ansatte som kan være behjelpelige med å lære deg hvordan ting gjøres/det kan forsåvidt vi forumfolket antakelgivis få til og, hvis du har noen spørsmål om hvordan ting gjøres:)

Hva med å f.eks lese styrketrening for nybegynnere, en fin oppstartsartikkel som ligger her på fitnessbloggen, evt f.eks Starting Strength. Dette bør gi deg et par småtips ang hvor det er greit å begynne.

Støtter Aurelius i forslaget om å begynne med Starting Strength. Vær nøye med å få teknikken på plass i starten før du løfter for tungt! Få gjerne noen med god erfaring på baseløft til å se på hvordan du utfører øvelsene.

I tillegg for å bli stor sterk kreves det også en god del mat. Bruk Kalorikalkulator.no - Regn ut ditt kaloriforbruk og se hvor mye du forbrenner daglig. Bruk deretter Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer og planlegg en kostholdplan som gir deg et overskudd på 200-300 kalorier. "Tommelfinger-regelen" er 2g proteiner per kg kroppsvekt, 1g fett per kg kroppsvekt, og resten karbohydrater. Må selvsagt ikke vær nøyaktig på grammet, men greit å ligge rundt dette.

Et godt sted å starte på,er å ikke å bruke tid på å trene i apparater,men heller investere tiden sin på frivekter. Dette kan være litt vanskeligere å få startet med, men gevinstene er så enorme at dette er verdt det uansett. De fleste sentre har i tillegg ansatte som kan være behjelpelige med å lære deg hvordan ting gjøres/det kan forsåvidt vi forumfolket antakelgivis få til og, hvis du har noen spørsmål om hvordan ting gjøres:)

Hva med å f.eks lese styrketrening for nybegynnere, en fin oppstartsartikkel som ligger her på fitnessbloggen, evt f.eks Starting Strength. Dette bør gi deg et par småtips ang hvor det er greit å begynne.

takk for tipsene, dette skal jeg ta med videre.

Støtter Aurelius i forslaget om å begynne med Starting Strength. Vær nøye med å få teknikken på plass i starten før du løfter for tungt! Få gjerne noen med god erfaring på baseløft til å se på hvordan du utfører øvelsene.

I tillegg for å bli stor sterk kreves det også en god del mat. Bruk Kalorikalkulator.no - Regn ut ditt kaloriforbruk og se hvor mye du forbrenner daglig. Bruk deretter Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer og planlegg en kostholdplan som gir deg et overskudd på 200-300 kalorier. "Tommelfinger-regelen" er 2g proteiner per kg kroppsvekt, 1g fett per kg kroppsvekt, og resten karbohydrater. Må selvsagt ikke vær nøyaktig på grammet, men greit å ligge rundt dette.

Takk for tipset, jeg skal prøve ut linkene ;)

Annonse

Jeg er ingen ekspert, men jeg er en bro og jeg har noen tips å komme med.

Flott at du vil bygge mer muskler, men jeg kan fortelle deg at muskler bygges på treningsstudio/gym og ikke på fjellet eller idrettsbanen. Altså du kan helt klart tone musklene dine ved å drive med cardio-trening og løfter vekter hjemmen, men du vil aldri få noe særlig volum eller stor størrelse med mindre du har tilgang til skikkelig utsyr. En multibenk og curlstang vil ikke gjøre nytten, desverre. Du kan selvfølgelig skaffe deg en squat rack og en olympisk vektøfterstang slik at du kan få trent baseøvelser som knebøy, press, markløft og benkpress etc. Hvis du får det på plass kan man gjøre ganske mye hjemme. Det vil i tillegg være mye lettere å sette opp et effektivt treningsprogram til deg, når vi vet at du kan trene effektive øvelser.

Det er vanskelig for meg å vite hva du mener når du sier du vil bygge mer muskler. Min erfaring er at mange som sier de vil bygge muskler egentlig blir fornøyd bare de får mer synlige muskler, og at de ikke nødvendigvis ønsker å bli noe særlig større, men mer markert. Det jeg prøver å si er; hvis du virkleig ønsker å bygge muskler starter du å trene på treningstudio, hvis du ønsker å bli mer markert klarer du deg med det utstyret har og med å gå turer på fjellet.

Takk for svar.

Jeg har bestemt meg for å begynne på treningsstudio ser at du har mange gode poeng i det du skriver. Det jeg mener med å bygge mer muskler er at jeg ønsker å bli litt større og ikke bare mer markert, derfor er jeg enig med deg at jeg må begynne på treningsstudio for å oppnå de resulatene jeg ønsker. Jeg tar gjerne i mot tips om hvordan jeg bør trene i forhold til treningapparatene som finnes på trenigsstudiet.

Høres ut som du har fått noen gode tips nå. Bare å spørre mer underveis. Anbefaler deg å logge det du gjør, slik at du kan ha kontroll på progresjon og resultater. Gjerne logg her på forumet så kan vi kommentere og heie på underveis:)

Lykke til:)

Høres ut som du har fått noen gode tips nå. Bare å spørre mer underveis. Anbefaler deg å logge det du gjør, slik at du kan ha kontroll på progresjon og resultater. Gjerne logg her på forumet så kan vi kommentere og heie på underveis:)

Lykke til:)

Ja det kommer jeg nok til å gjøre. Skal ta med meg alle rådene og begynne på et nybegynnerprogram for å bygge opp riktig teknikk og gjøre muskulaturen min klar for større belastning med tiden fremover. Vil prøve å unngå skader og jeg tror treningsresultatet vil bli bedre. Kommer også til å logge her på forumet tror det kan være en god motivasjonsfaktor for å nå målet mitt. Takk:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...